Geologia klimatyczna 1300-OGKLW
Pogoda a klimat, zjawiska progowe i ekstremalne w zapisie geologicznym. Czynniki sterujące klimatem w przeszłości. Środowiska geologiczne stanowiące rejestr zmian klimatycznych. Metody badań dawnych zmian klimatu. Cykliczność zmian klimatycznych. Okresowe i kierunkowe zmiany klimatu w przeszłości i ich przyczyny. Dynamiczna oddziaływanie geosfery i klimatu w przeszłości geologicznej. Zmiany klimatu w historii geologicznej Ziemi, ze szczególnym uwzględnieniem czwartorzędu. Wpływ zmian klimatu na ewolucję człowieka. Modelowanie zmian klimatu. Prognozy klimatyczne krótko- i długoterminowe.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W01 - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W02 - zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych
K_W10 - ma pogłębioną wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U01 - stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 - potrafi w pogłębiony sposób interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K08 - zna zasady przedsiębiorczości w zastosowaniu do podejmowanego przedsięwzięcia badawczego lub praktycznego (np. określenie rodzaju i zakresu prac badawczych, dobór odpowiednich technik, np. rodzaj programu obliczeniowego), potrafi zaprojektować i egzekwować prace dla grupy ludzi
Kryteria oceniania
Znajomość wybranych metod paleoklimatycznych, zmian klimatu w przeszłości geologicznej Ziemi oraz w wybranych regionach.
Egzamin pisemny w formie testu otwartego. W ramach zaliczenia poprawkowego, zaliczenie pisemne.
Skala ocen:
od 91 do 100% – ocena bardzo dobra (5,0)
od 81 do 90% – ocena dobra plus (4,5)
od 71 do 80% – ocena dobra (4,0)
od 61do 70% – ocena dostateczna plus (3,5)
od 50 do 60% – ocena dostateczna (3,0)
Poniżej 50% – ocena niedostateczna (2,0)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
http://www.ipcc.ch – IPCC Sixth Assessment Report (AR6) Climate Change 2023.
Cowie J. 2007. Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka. Wydawnictwa UW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: