Geologia dynamiczna 1300-OGD1LC-GEP
Ćwiczenia składają się z 2 części:
- rozpoznawanie minerałów i skał,
- interpretacja map i przekrojów geologicznych.
Uczestnicy zajęć „Rozpoznawanie minerałów i skał” korzystają z okazów minerałów i skał z kolekcji dydaktycznej Zakładu Geologii Dynamicznej. Zajęcia te obejmują następujące zagadnienia:
- makroskopowe rozpoznawanie głównych typów skał osadowych: węglanowych i okruchowych, ewaporatowych, krzemionkowych, kaustobiolitów i skał frakcji iłowej,
- makroskopowe rozpoznawanie odmian regionalnych skał osadowych w Polsce,
- makroskopowe rozpoznawanie wybranych skał metamorficznych,
- znajomość podstawowych procesów tworzenia się poznanych skał osadowych, magmowych i metamorficznych.
Dział „Interpretacja map geologicznych” obejmuje:
- interpretacja map i przekrojów geologicznych – rozpoznawanie budowy płytowej, monoklinalnej i fałdowej, rozpoznawanie powierzchni uskokowych,
- definicje piętra strukturalnego i powierzchni niezgodności,
- interpretacja oraz tworzenie map i przekrojów geologicznych na obszarach o prostej i złożonej budowie geologicznej (co najmniej 2 piętra strukturalne),
- sposoby przedstawiania położenia warstw skalnych na mapach i przekrojach geologicznych
- datowanie wieku zdarzeń geologicznych: uskoków, procesów tektonicznych, intruzji skał magmowych,
- podstawy kreślenia przekrojów geologicznych.
Kierunek podstawowy MISMaP
geologia
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ćwiczenia uczą makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał oraz interpretacji map i przekrojów geologicznych.
K_W06 - zna, rozumie i interpretuje procesy oraz zjawiska rozgrywające się w przeszłości i współcześnie na powierzchni Ziemi i w jej wnętrzu
K_W14 - zna podstawowe prawa i układy krystalograficzne oraz właściwości kryształów; rozumie cechy optyczne kryształów i ich znaczenie dla rozpoznawania skał oraz dla określania cech technicznych i orientacji minerałów; ma pogląd o powstawaniu i występowaniu minerałów w przyrodzie oraz zastosowaniu minerałów jako surowców
K_U03 - rysuje podstawowe elementy przestrzeni w rzucie na płaszczyznę; przedstawia parametry geologicznej powierzchni strukturalnej na mapie; wyznacza rzeczywisty bieg i upad oraz miąższość warstw na podstawie pomiarów terenowych
K_U04 - potrafi samodzielnie wykonywać zdjęcia, mapy i przekroje geologiczne i interpretować je stosując zasady intersekcji, rozpoznawać na nich rodzaje struktur geologicznych oraz wyjaśnić historię rozwoju budowy geologicznej obszaru przedstawionego na mapie
K_U11 - umie makroskopowo rozpoznawać minerały i skały; umie określić podstawowe cechy optyczne kryształów; umie zastosować podstawowe prawa krystalograficzne i określić własności kryształów; umie zanalizować proces prowadzący do powstania skały i wyjaśnić jej ewolucję
K_K11 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
Kryteria oceniania
SEMESTR II
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:
- obecność na zajęciach w przypadku ćwiczeń z rozpoznawania skał opuszczone zajęcia należy odrobić w innym terminie);
- zaliczenie na ocenę pozytywną 2 kolokwiów: ze skał oraz z map;
- poprawne wykonanie, w ramach pracy domowej, intersekcyjnego przekroju geologicznego.
Na początku każdych ćwiczeń z rozpoznawania minerałów i skał sprawdzane jest w formie krótkiej kartkówki przygotowanie studenta do bieżących zajęć. Student odpowiada na 1 lub 2 krótkie pytania. Za poprawne odpowiedzi uzyskuje określoną ilość punktów. Suma punktów uzyskanych w ciągu semestru jest podstawą dopuszczenia do kolokwium z rozpoznawania minerałów i skał.
Kolokwium składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część pierwsza - teoretyczna może zawierać zarówno pytania testowe jak i otwarte. W pytaniach otwartych student samodzielnie udziela krótkich odpowiedzi, które są oceniane odpowiednią ilością punktów. W części testowej student wybiera poprawną odpowiedź/odpowiedzi z kilku proponowanych. Odpowiedzi na pytania oceniane są odpowiednią ilością punktów.
Druga część kolokwium pozwala ocenić wiedzę studenta z praktycznego rozpoznawania skał. Każdy student otrzymuje zestaw złożony z kilku losowo wybranych skał. Kolokwium ma formę pisemną. Za każdy prawidłowo rozpoznany i opisany okaz student otrzymuje określoną liczbę punktów.
Ocena z kolokwium wystawiana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych z części teoretycznej i praktycznej.
Wiedza z części ćwiczeń dotyczącej „Interpretacji map geologicznych” sprawdzana jest również w formie kolokwium. Składa się ono z kilku zadań graficznych z planisekcji, może też zawierać zadanie z intersekcji. Rozwiązania zadań są oceniane odpowiednią ilością punktów. Ocena wystawiana jest na podstawie sumy uzyskanych punktów.
Dodatkowo w ramach pracy domowej student wykonuje samodzielnie przekrój przez mapę intersekcyjną wzdłuż zadanej linii, z którego wystawiana jest ocena.
Kolokwia poprawkowe odbywają się na takiej samej zasadzie jak kolokwia w I terminie. Kolokwium poprawkowe ze skał obejmuje obie części: teoretyczną i praktyczną.
Ocena końcowa jest sumą (w zaokrągleniu do 0.5) ocen składowych z dwóch kolokwiów (z map i ze skał), kartkówek z rozpoznawania skał oraz samodzielnie wykonanego przekroju intersekcyjnego, pomnożonych odpowiednio przez: 0.387, 0.387, 0.102 i 0.129.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
„Materiały do ćwiczeń z geologii dynamicznej. Minerały i skały” oraz „Materiały do ćwiczeń z interpretacji map geologicznych” – skrypty przygotowane przez zespół prowadzących ćwiczenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: