Formacje złożowe Polski 1300-OFZPW-GEP
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wiadomościami na temat jednostek geologicznych Polski, w których zlokalizowane są eksploatowane i zarzucone złoża różnorodnych surowców mineralnych. Wykład rozpoczyna omówienie historii poszukiwań i eksploatacji surowców mineralnych na obszarze Polski oraz zdefiniowanie podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu (2 godz.). Na kolejnych zajęciach omówione zostają regionalne jednostki geologiczno-złożowe Polski wraz z ich uwarunkowaniami złożowymi i występującymi w nich przykładami złóż (2 godz.). Następnie przedstawiane są poszczególne surowce mineralne Polski, w kolejności: energetyczne (6 godz.), chemiczne (4 godz.), metaliczne (6 godz.), skalne (6 godz.) oraz surowce nie mieszczące się w tych kategoriach lub będące jedynie ciekawostką mineralogiczną o potencjalnym znaczeniu złożowym (2 godz.). W tej części wykładu omawiana jest budowa złóż na podstawie konkretnych przykładów. Ostatnie zajęcia poświęcone są rozważaniom na temat perspektywy poszukiwań i odkrycia nowych złóż surowców mineralnych w Polsce.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu wykładu i ćwiczeń z przedmiotu Formacje złożowe Polski student posiada wiedzę na temat zasobów surowców mineralnych występujących i eksploatowanych w Polsce. Zna budowę geologiczną i skład mineralny najważniejszych złóż Polski, a także ich lokalizację na tle jednostek regionalno-złożowych. Potrafi rozpoznać i opisać procesy, które doprowadziły do uformowania się złóż w Polsce. Umie wykonać analizę geologiczno-złożową względem zadanych kryteriów bilansowości, określić przydatność niektórych surowców w gospodarce oraz opisać w podstawowym zakresie wpływ eksploatacji na środowisko naturalne. Zna metodykę wykonywania analiz systemów naftowych.
KRK dla kierunku Geologia stosowana
Efekty kierunkowe w obszarze wiedzy
K_W01 – zna szczegółowo i rozumie problematykę procesów powstawania i różnicowania się skał w określonych środowiskach, zna wpływ tych procesów na kształtowanie się Ziemi
K_W02 – zna warunki i procesy prowadzące do powstawania złóż kopalin użytecznych, zna obszary ich występowania w Polsce i na świecie
K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod analitycznych, zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych
K_W04 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady planowania badań
K_W05 – zna obowiązujące kryteria bilansowości właściwe dla danych kopalin, posiada wiedzę na temat zasobów surowców mineralnych Polski i świata
K_W06 – zna zasady prognozowania i określania obszarów perspektywicznych dla złóż kopalin użytecznych, metody udostępniania i eksploatacji złóż, zagrożenia środowiskowe związane z poszukiwaniem, eksploatacją złóż i ich rekultywacją
K_W08 – zna zasady termodynamiczne procesów geologicznych, zna wpływ ciśnienia i temperatury na powstawanie określonych faz mineralnych, zna warunki laboratoryjnego odtwarzania wybranych procesów przyrodniczych
K_W09 – zna problematykę z zakresu geochemii organicznej i roli biosfery w przebiegu procesów geologicznych, zna rolę mikroorganizmów w szeroko rozumianych procesach geologicznych
K_W10 – zna budowę strukturalną minerałów i jej wpływ na właściwości substancji, zna obecne i przeszłe zastosowanie geomateriałów mineralnych w nauce i przemyśle
K_W12 – zna elektroniczne bazy danych i programy niezbędne do opracowywania wyników badań
K_W14 – zna zależności na światowym i krajowym rynku surowców mineralnych oraz zasady rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
K_W15 – zna zasady funkcjonowania światowych giełd surowcowych i metody wyceny aktywów geologicznych
K_W18 – zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej
K_W19 – zna geologię regionalną obszaru Polski, potrafi odtworzyć jej historię geologiczną
Efekty kierunkowe w obszarze umiejętności
K_U04 – umie opisać budowę wewnętrzną skały, zanalizować procesy prowadzące do jej powstania, środowisko geotektoniczne i procesy przeobrażeń
K_U05 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować wyniki i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U06 – umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych
K_U07 – umie określić właściwości strukturalne i technologiczne surowców mineralnych i ich implikacje w nauce i przemyśle
K_U08 – umie określić rolę związków organicznych w przyrodzie i procesy związane z formowaniem złóż surowców energetycznych, umie przewidzieć rolę mikroorganizmów w powstawaniu tych złóż
K_U09 – umie dokonać wyboru właściwych metod poszukiwawczych dla złóż surowców mineralnych, zna zasady eksploatacji i udostępniania złóż, określić zagrożenia środowiskowe związane z działalnością eksploatacyjną
K_U16 – ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z anglojęzycznej literatury naukowej oraz potrafi zreferować wyniki badań przy użyciu technik multimedialnych
Efekty kierunkowe w obszarze kompetencji społecznych
K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze
K_K02 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze
K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania, świadomie korzysta z posiadanej wiedzy i umiejętności
K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie, wykazuje inicjatywę w zdobywaniu doświadczenia
K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i organizowanych przez siebie badań
K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania i wykorzystania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K07 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K08 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania surowców mineralnych z uwzględnieniem ochrony środowiska, potrzeb nauki i gospodarki
K_K09 – zna zasady przedsiębiorczości
K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, śledzenia najnowszych doniesień naukowych w swojej dziedzinie
Efekty kierunkowe w obszarze kompetencji społecznych
K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze
K_K02 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze
K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania, świadomie korzysta z posiadanej wiedzy i umiejętności
K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie, wykazuje inicjatywę w zdobywaniu doświadczenia
K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i organizowanych przez siebie badań
K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania i wykorzystania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K07 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K08 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania surowców mineralnych z uwzględnieniem ochrony środowiska, potrzeb nauki i gospodarki
K_K09 – zna zasady przedsiębiorczości
K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, śledzenia najnowszych doniesień naukowych w swojej dziedzinie
Kryteria oceniania
Wykład kończy się pisemnym egzaminem testowym w semestrze zimowym. Aby otrzymać ocenę pozytywną należy uzyskać 51% maksymalnej liczby punktów.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Kozłowski R. (red.) – Surowce mineralne Polski (cała seria). Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
2. Kozłowski S. (red.) (1986) – Surowce skalne Polski. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
3. Ney R. (red.) – Surowce mineralne Polski (cała seria). Wydawnictwo Instytutu GSMiE PAN, Kraków.
4. Ney R., Smakowski T. (red.) – Bilans gospodarki surowcami mineralnymi Polski i świata. Ministerstwo Ochrony Środowiska, Kraków (rocznik).
5. Osika R. (red.) (1987) – Budowa geologiczna Polski. Złoża surowców mineralnych. Wydawnictwa Geologiczna, Warszawa.
6. Przeniosło S. (red.) (2000) – Mineral Resources of Poland. PIG, Warszawa.
7. Sokołowski J. (1990) – Geologia regionalna i złożowa Polski. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: