Fizyka 1300-OFIZ-GGG
1. Geologia a fizyka
2. Pomiar jako źródło wiedzy o otaczającym świecie
Mechanika (12 godz.)
3. Skalarne i wektorowe wielkości fizyczne
4. Opis ruchu
5. Równania ruchu Newtona
zasada zachowania pędu
6. Grawitacja
7. Praca i energia
zasada zachowania energii
8. Elementy mechaniki relatywistycznej
10. Mechanika ciał stałych i płynów
Termodynamika (8 godz.)
11. Równowaga termodynamiczna i zerowa zasada termodynamiki
12. Temperatura i jej pomiar
13. Ciepło i jego przepływ
14. I zasada termodynamiki
15. Kinetyczna teoria gazów
16. II zasada termodynamiki i entropia
17. Przejścia fazowe
Elektryczność i magnetyzm (14 godz.)
18. Ładunki elektryczne i prawo Coulomba
19. Pole elektryczne
20. Elektryczna energia potencjalna
21. Prąd elektryczny
22. Pole magnetyczne
23. Źródła pola magnetycznego
24. Indukcja elektromagnetyczna
25. Pole magnetyczne w materii
26. Magnetyzm Ziemi
Fale (10 godz.)
27. Fale mechaniczne
28. Równanie falowe
29. Interferencja fal
30. Fale akustyczne
31. Fale elektromagnetyczne i światło
32. Rozchodzenie się fal w ośrodku materialnym
33. Dyfrakcja fal
dyfrakcja na kryształach
34. Polaryzacja fal
Podstawy mechaniki kwantowej (8 godz.)
35. Kłopoty fizyki klasycznej
36. Funkcja stanu
37. Równanie Schrodingera
38. Atom wodoru
39. Układ okresowy pierwiastków
40. Wiązania chemiczne
Fizyka jądrowa (5 godz.)
41. Siły jądrowe
42. Energia jądrowa
43. Modele jądra atomowego
44. Rozpad jądra atomowego
45. Reakcje jądrowe
46. Budowa materii - cząstki elementarne i oddziaływania fundamentalne
47. Historia wszechświata
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
K_W01 - Rozumie zjawiska fizyczne, geologiczne zachodzące w przyrodzie
K_W03 - Zna i rozumie powiązanie nauk geologicznych z naukami matematycznymi, fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
K_U12 - Potrafi dokonać krytycznej analizy wyników pomiarów, obserwacji lub obliczeń teoretycznych wraz z ilościową oceną dokładności wyników.
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
K_K05 - Ma świadomość rozstrzygającej roli eksperymentu, pomiarów, badań w weryfikacji hipotez
K_K06 - Jest gotów współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Współdziała w grupach tematycznych w terenie, laboratorium i podczas opracowywania wytworzonych wyników badań.
Kryteria oceniania
W trakcie semestru odbywają się trzy konwersatoria – interaktywne warsztaty, podczas których studenci weryfikują i pogłębiają zrozumienie fizyki oraz rozwijają umiejętność klarownego formułowania myśli oraz argumentowania.
Przed każdym konwersatorium prowadzący informuje o zakresie zagadnień egzaminacyjnych, do których omówienia studenci powinni się przygotować. W trakcie konwersatorium studenci ćwiczą omawianie:
– wybranych zagadnień oraz
– zarysu rozwiązań wybranych zadań.
Obecność na zajęciach, w tym na konwersatoriach, jest obowiązkowa.
Egzaminy – indywidualne, ustne – dotyczą zagadnień omawianych na zajęciach.
Na egzaminach należy posiadać dokument tożsamości.
Termin 0 – Egzamin
Po indywidualnym ustaleniu terminu z wykładowcą osoba może przystąpić do egzaminu przed sesją egzaminacyjną główną. W takim przypadku osoba ta nie może przystąpić do egzaminu w sesji egzaminacyjnej głównej. Na egzaminie w terminie 0 obowiązuje pełny zakres zagadnień.
Termin 1 – Egzamin
Egzamin w egzaminacyjnej sesji głównej.
Termin 2 – Egzamin poprawkowy
Egzamin w egzaminacyjnej sesji poprawkowej.
Terminy konwersatoriów
Konwersatoria odbędą się w trakcie wykładów w następujących terminach:
1. 7 listopada 2025 r.
2. 12 grudnia 2025 r.
3. 16 stycznia 2026 r.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
P. Hewitt, "Fizyka wokół nas"
R. Resnick, D. Halliday, "Fizyka ", tom 1 i 2
J. Orear, Fizyka, tom 1 i 2.
Notatki z wykładu dostarczane przez wykładowcę
Zadania domowe
Zadania z rozwiązaniami
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: