Ewolucjonizm 1300-OEWO5C
Ćwiczenia: Przebieg ewolucji w poszczególnych liniach rodowych wybranych grup organizmów. Procesy ewolucyjne analizowane na różnych poziomach ewolucji (mikro- makro- ewolucja jak i specjacja).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Ćwiczenia: Student poznaje przykłady procesów ewolucyjnych przebiegających w liniach rodowych wybranych grup organizmów. Potrafi na podstawie naukowej literatury obcojęzycznej (angielski) samodzielnie przygotować prezentację wyników badań w formie referatu. Bierze czynny udział w dyskusji na tematy prezentowane przez innych uczestników zajęć. Umie krytycznie spojrzeć na interpretacje wyników badań.
K_W05 - zna mechanizmy kierujące ewolucją, poznaje przykłady procesów ewolucyjnych przebiegających w liniach rodowych wybranych grup organizmów, poznaje przyczyny wymierań organizmów
K_W08 - zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej
K_U07 - rozpoznaje i rozumie związki przyczynowo-skutkowe między morfologią, behawiorem i innymi przymiotami organizmu a środowiskiem, w którym ten organizm bytuje, umie krytycznie spojrzeć na interpretacje wyników badań
K_U12 - potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej
K_U14 - umie krytycznie oceniać wyniki własnych badań oraz wnioski zawarte w literaturze fachowej
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia
K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: ocena referatu, kontrola obecności, ocena aktywności.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
„Zarys mechanizmów ewolucji” Krzanowska H., Łomnicki A.,Rafinski J., Szarski H., Szymura J.M. 1995, PWN
„Ewolucja” Futuyma D.J. 2008. Wydawnictwa UW.
„Zasady nauki o ewolucji” Kuźnicki L., Urbanek A. 1967. PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: