Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże 1300-MC-POB
Ćwiczenia terenowe mają na celu zapoznanie studentów z krajobrazem glacjalnym i budową geologiczną Pobrzeża Pomorskiego w odsłonięciach klifowych Kępy Swarzewskiej. Współczesne procesy strefy brzegowej, budowę plaży, mikroformy dna piaszczystego związane z falowaniem i prądami studenci poznają na odcinku wybrzeża pomiędzy Helem a Łebą. Szczególny nacisk położony jest na procesy niszczenia brzegów morskich, zarówno na klifowym (Jastrzębia Góra) i wydmowym (Dębki, Łeba) odcinku wybrzeża. Studenci poznają różnego typu umocnienia brzegu zapobiegające dalszej erozji i osuwiskom (Rozewie, Jastrzębia Góra, Półwysep Helski, port we Władysławowie). Na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego zapoznają się z procesami eolicznymi, sukcesją roślinną środowiska wydmowego oraz problemami ochrony tego obszaru. Podczas pobytu w elektrowni szczytowo-pompowej, studenci poznają jej budowę, zasady działania, jej wpływ na środowisko przyrodnicze. W Stacji Morskiej UG w Helu studenci biorą udział w wykładach i zajęciach prowadzonych przez oceanografów i biologów pod kierunkiem prof. K. Skóry. Zajęcia dotyczą ekosystemu Morza Bałtyckiego, w tym Zatoki Puckiej, ochrony i introdukcji ssaków morskich (foki, morświny).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć studenci opanują:
- rozpoznawanie struktur sedymentacyjnych oraz opis litologii skał klastycznych;
- analizę zmian środowiska i jej interpretacji, zarówno w odniesieniu do procesów współczesnych jak i w zapisie kopalnym;
- zagadnienia związane z ekosystemem Bałtyku;
- poznają sukcesje roślinne na różnych typach podłoża.
Nauczą się interdyscyplinarnego podejścia do analizowania problemów ochrony brzegu morskiego oraz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku.
Kryteria oceniania
Student w czasie zajęć uczestniczy zarówno w zajęciach pokazowych, wykładowych, jak i praktycznych (np. samodzielnie opisując osady odsłaniające się w klifie lub wydmach). Na ocenę końcową składa się zarówno aktywność studenta w trakcie zajęć, jak również ocena z kolokwium zaliczeniowego.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane.
Literatura
Augustowski B (red). 1984 - Pobrzeże Pomorskie. Ossolineum.
Przewoźniak M. (red). 1995 - Ochrona przyrody w rejonie Gdańskim. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Rudowski S. 1986 - Środowisko sedymentacyjne rewowego wybrzeża morza bezpływowego na przykładzie południowego Bałtyku. Studia Geologica Polonica 87, 1-74.
Duxbury A.C. i in., 2002 - Oceany świata. PWN.
Cyberski, J. (red). 2005 - Stan i zagrożenie półwyspu Helskiego. Wydawnictwo Gdańskie.
Piotrowska H. (red). 1997 - Przyroda Słowińskiego Parku Narodowego. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: