Advanced quantum chemical methods 1200-PROJ54
Student/-ka wykonuje zestaw ćwiczeń odpowiadających tematyce pracy magisterskiej. Tematyka ćwiczeń jest równoważna tematom Pracowni specjalizacyjnej z chemii teoretycznej i strukturalnej w zakresie kwantowo-chemicznym. Realizowane przez Studenta/-tkę ćwiczenia są podzbiorem wybranym z następującej listy tematów:
● elementy algebry liniowej niezbędne do zrozumienia metod chemii kwantowej;
● teoria rachunku zaburzeń, w tym rachunku zaburzeń ze stanami zdegenerowanymi;
● formalizm drugiej kwantyzacji oraz wielociałowego rachunku zaburzeń;
● metoda sprzężonych klasterów;
● teoria funkcjonału gęstości elektronowej;
● teoria oddziaływań międzymolekularnych oraz rachunek zaburzeń o adaptowanej symetrii;
● teoria własności molekularnych;
● teoria zaburzeń zależnych od czasu;
● metody opisu układów wieloreferencyjnych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student/-ka:
● zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie opisujące zjawisko korelacji elektronowej oraz wpływ korelacji elektronowej na własności cząsteczek;
● posiada uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę dotyczącą przybliżeń stosowanych we współczesnych podejściach do modelowania struktury elektronowej cząsteczek;
● zna i rozumie główne tendencje rozwojowe metod opisu struktury elektronowej cząsteczek.
Umiejętności. Student/-ka:
● potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, aby dobrać i stosować odpowiedni poziom opisu struktury elektronowej w rozważanym problemie chemicznym;
● potrafi stosować zaawansowane oprogramowanie kwantowo-chemiczne do modelowania cząsteczek oraz rozumie techniczne aspekty działania narzędzi kwantowo-chemicznych.
Kompetencje społeczne. Student/-ka:
● potrafi w krytyczny sposób podejść do wyników modelowania kwantowo-chemicznego opublikowanych w literaturze;
● umie współpracować w grupie komunikując się na tematy specjalistyczne w zakresie metody chemii obliczeniowej;
● komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w zakresie słownictwa związanego z teorią struktury elektronowej molekuł.
Kryteria oceniania
Ocena z przedmiotu wystawiana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych podczas wykonywania projektu. Punkty uzyskuje się na podstawie 1) pisemnych raportów z ćwiczeń, 2) ustnej obrony raportów z ćwiczeń, 3) prezentacji ustnych.
Literatura
Materiały podstawowe:
Notatki udostępnione przez prowadzącego oraz wstępy teoretyczne w instrukcjach do ćwiczeń
Literatura pomocnicza:
J. Paldus, J. Čížek, Time-Independent Diagrammatic Approach to Perturbation Theory of Fermion Systems, Advances in Quantum Chemistry,
9, 190 (1975); doi: 10.1016/S0065-3276(08)60040-4
I. Mayer, Simple Theorems, Proofs, and Derivations in Quantum Chemistry, Spinger Science+Business Media New York (2003)
T. Helgaker, P. Jørgensen, J. Olsen, Molecular Electronic-Structure Theory, John Wiley & Sons, Ltd (2000)
J. Schrimer, Many-Body Methods for Atoms, Molecules and Clusters, Springer Nature Switzerland AG (2018)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: