- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Odkrywamy przyrodę i uczymy się o nią troszczyć - zajęcia dla niezaawansowanych miłośników natury 1200-ODPRZ-B-OG
Cel:
Wzrost wiedzy, umiejętności i świadomości uczestników zajęć dotyczących bezpiecznego wykorzystywania zasobów znajdujących się wokół człowieka.
Rozbudzenie wrażliwości na piękno przyrody, potrzeby przebywania w otoczeniu przyrody, jej poznawania i ochrony.
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny - łączą wiedzę i umiejętności z biologii, chemii, fizyki i matematyki. Są one skierowane przede wszystkim do studentów studiujących na kierunkach innych niż przyrodnicze i ścisłe.
Sposób realizacji:
Przedmiot realizowany będzie za pomocą b-learningu (część zajęć odbędzie się w formie terenowej, część w laboratorium oraz część z wykorzystaniem e-learningu).
Tematyka:
Zajęcia obejmą 5 modułów:
1. Bioróżnorodność - obserwacje przyrodnicze i badania terenowe.
2. How Science Works, The Nature of Science.
3. Biologia i chemia wody i gleby.
4. Rośliny z bliska.
5. Globalne problemy współczesnego świata.
Do zajęć zostaną przygotowane materiały w języku angielskim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Wzrost wiedzy dotyczącej właściwości substancji chemicznych wykorzystywanych w życiu codziennym oraz ich wpływu na człowieka i
środowisko jego życia.
- Pogłębienie zrozumienia zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu przyrodniczym studenta - w parku, w ogrodzie, na domowym parapecie.
- Pogłębienie wiedzy o tym jak powstaje i działa nauka, w tym aspektów społecznych nauki (The Nature of Science i How Science Works).
- Zapoznanie się z metodą naukową jako systemem badania świata obiektów i zjawisk oraz metodyką prowadzenia obserwacji przyrodniczych badań terenowych.
- Weryfikacja i obalanie potencjalnych błędnych przekonań w zakresie tematyki przyrodniczej.
- Zwiększenie zasobu słownictwa języka angielskiego (z zakresu chemii, biologii i fizyki zjawisk przyrodniczych oraz zrównoważonego rozwoju).
Umiejętności:
- Zwiększenie umiejętności bezpiecznego eksperymentowania, stawiania pytań problemowych i hipotez oraz formułowania obserwacji, wyciągania
wniosków.
- Wykorzystanie podstawowych narzędzi statystyki do opisu obiektów i zjawisk.
- Wykorzystanie aplikacji służących do identyfikacji organizmów spotkanych podczas spaceru przyrodniczego.
- Doskonalenie umiejętności zaciekawienia przedmiotami przyrodniczymi, w sposób popularyzatorski, osób, które na co dzień nie zajmują się tematyką przyrodniczą.
- Zwiększenie płynności porozumiewania się popularnonaukowym językiem angielskim.
Kompetencje:
- Dbałość o jakość i staranność działań.
- Rozwijanie wrażliwość na piękno przyrody.
- Rozwijanie uważności i umiejętności wnikliwej obserwacji przyrody.
- Rozwijanie postaw prośrodowiskowych u uczestników zajęć.
- Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych ze zrównoważonym rozwojem i ochroną bioróżnorodności.
- Wnikliwość i krytycyzm w ocenie materiałów źródłowych.
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na ocenę.
Ocenie będzie podlegać aktywność uczestników podczas zajęć oraz poprawność oddanych przez nich prac.
Rejestr obecności będzie prowadzony podczas zajęć stacjonarnych (sprawdzanie listy obecności).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi 1.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu prac.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Materiały dedykowane do zajęć, przygotowane w języku angielskim oraz dodatkowo do wyboru:
1. Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska, Household Science, Chemistry and biology of everyday life – the simplest explanation of phenomena around us, Robert Parma, Warszawa, 2021
2. Justina Danišová, Tereza Boháčová, Anna Fischerová, Adéla Hronová Hamplová, "Lessons in grass. The most popular lessons that will get you out", Tereza Educational Center, 2022
3. Marcin Chrzanowski, Agnieszka Siporska, Wojciech Ronatowicz, Wiem, jak uczyć o energii jądrowej. Informator – poradnik dla nauczycieli, Departament Energii Jądrowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Wydawnictwo Script S.A., Warszawa 2020
4. John Muir Laws, Emilie Lygren "How to Teach Nature Journaling: Curiosity, Wonder, Attention", HaydayBooks, 2020
5. John Muir Laws "The Laws Guide to Nature Drawing and Journaling", HaydayBooks, 2016
6. Manfred Hafner “Ochrona środowiska. Księga eko-testów do pracy w szkole i w domu” Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 1993
7. Magdalena Budziszewska, Zbigniew Bohdanowicz, Aleksandra Kardaś “Klimatyczne ABC: Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023
8. Alex Frith, Kate Davies, Lisa Jane Gillespie, Hazel Maskell "What's Science all about?", Usborne Publishing Ltd, 2012
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: