- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Chemia wokół nas – zajęcia laboratoryjne 1200-CHWN-OG
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, opracowywanie kart dokumentujących pracę laboratoryjną, a także wykonywanie prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym:
Tematyka zajęć:
1. Jak bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym?
-O czytaniu chemicznych „znaków drogowych”.
2. Dlaczego modra kapusta może być czerwona?
-O wskaźnikach kwasowo-zasadowych.
3. Dlaczego modra kapusta może być czerwona?
-O wskaźnikach kwasowo-zasadowych. c.d.
4. Jakie barwy mają sztuczne ognie?
-O pochodzeniu barw płomieni.
5. Dlaczego barwniki mogą „wędrować” ?
-O chromatografii jako metodzie rozdziału substancji.
6. Jak „wyhodować” kryształ?
-O rozpuszczaniu i rozpuszczalności substancji.
7. Jak ekologicznie sprzątać?
-O myciu i praniu
8. Dlaczego galaretka nie tężeje?
-O wiązaniach peptydowych.
9. Jak wykryć cukry w produktach spożywczych?
-O substancjach słodzących.
10. Jak „wpienić” ziemniaka?
-O tym, co przyspiesza rozkład wody utlenionej.
11. Czy tłuszcze nasycone są naprawdę nasycone?
-O NNKT.
12. Co ma wspólnego „kret” z mydłem?
-O produkcji mydeł.
13. Czy powinniśmy bać się fenoli?
- O właściwościach tanin.
14. Dlaczego kwaśne deszcze niszczą marmurowe budowle?
- O destrukcyjnym działaniu kwaśnych deszczy.
W cyklu 2023Z:
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie eksperymentalnych prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie część eksperymentalną zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: |
W cyklu 2023L:
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie eksperymentalnych prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie część eksperymentalną zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: |
W cyklu 2024Z:
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie eksperymentalnych prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie część eksperymentalną zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: |
W cyklu 2024L:
Celem głównym przedmiotu jest nabycie przez studentów kierunków humanistycznych i społecznych poprawnej wiedzy dotyczącej zjawisk chemicznych zachodzących wokół nas i wyrobienie umiejętności prawidłowego posługiwania się tą wiedzą poprzez uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie eksperymentalnych prac domowych. Zajęcia odbywać będą się raz w tygodniu w wymiarze 2h. Studenci wykonywać będą samodzielnie część eksperymentalną zgodnie z poniższym harmonogramem tematycznym: Tematyka zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: zdalnie w sali | Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali zdalnie | W cyklu 2024L: w sali zdalnie | W cyklu 2023Z: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
Wiedza: Student zna:
- znaczenie piktogramów pojawiających się na opakowaniach produktów;
- podstawowy sprzęt chemiczny;
- podstawowe pojęcia związane ze wskaźnikami alkacymetrycznymi i ich stosowaniem;
- pochodzenie barw płomieni;
- podstawy chromatografii;
- pojęcia rozpuszczania i rozpuszczalności oraz czynniki na nie wpływające;
- budowę mydeł i mechanizm mycia;
- sposób działania enzymów, w tym zawartych w niektórych roślinach (np. kiwi, ananasie, papai);
- reakcje pozwalające na wykrycie fenoli (głównie polifenoli) i cukrów w produktach spożywczych;
- reakcje pozwalające na wykrycie nienasyconości tłuszczów w produktach spożywczych;
- sposób powstawania i działanie kwaśnych deszczy na środowisko.
Umiejętności. Student potrafi:
- bezpiecznie pracować w laboratorium chemicznym;
- wnikliwie obserwować i tłumaczyć zachodzące wokół zjawiska;
- prowadzić pracę laboratoryjną w oparciu o instrukcję działania;
- rzetelnie prowadzić dokumentację podjętych działań laboratoryjnych;
- posługiwać się poprawną chemicznie terminologią;
- odnajdywać typowe błędy chemiczne pojawiające się w informacjach prasowych.
Kompetencje. Student:
- dba o jakość i staranność działań;
- podejmuje decyzje w oparciu o racjonalne przesłanki;
- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji;
- rozumie potrzebę posługiwania się merytorycznie poprawnym językiem nauki i dbałości o środowisko naturalne.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie:
- uczestnictwa w zajęciach
- zaliczenia kart pracy
- wykonania pracy domowej (implementowanej na platformie Kampus)
Rejestr obecności będzie prowadzony podczas zajęć (sprawdzanie listy obecności).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi 2.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po wykonaniu pracy domowej i zaliczeniu kart pracy.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Angelika Gumkowska "Laboratorium w szufladzie. Chemia", Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2015, Warszawa.
2. Tomasz Pluciński "Doświadczenia chemiczne", Adamantan, 1997, Warszawa.
3. Maria Stankiewicz, Maria Wawrzyniak-Kulczyk "Poznaj. Zbadaj. Chroń środowisko, w którym żyjesz", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997, Warszawa.
4.Witold Mizerski "Tablice chemiczne", Adamantan, 2013, Warszawa.
5. Natalia Wanda Skinder "Chemia a ochrona środowiska", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995, Warszawa.
6. Stefan Sękowski "Bazar chemiczny", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1981, Warszawa.
7. Stefan Sękowski "Drugi bazar chemiczny", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987, Warszawa.
8. Stefan Sękowski "Ciekawe doświadczenia", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1964, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: