Dydaktyka chemii 1 - warsztaty metodyczne 1200-2DYDCH1W
W ramach warsztatów metodycznych semestru 1 poruszane są m.in. następujące zagadnienia:
- warsztat pracy nauczyciela chemii;
- zasady dydaktyczne;
- cele nauczania chemii (ogólne i szczegółowe);
- metody nauczania (ze szczególnym uwzględnieniem metod problemowych i aktywizujących uczniów, np. metody projektu, metod heurystycznych, gier dydaktycznych);
- awans zawodowy nauczyciela;
- konspekt lekcji;
- SSC;
- podstawa programowa nauczania chemii w szkole podstawowej;
- podręczniki do szkoły podstawowej.
Studenci podczas zajęć opracowują materiały (m.in. scenariusz projektu edukacyjnego, grę dydaktyczną, fragmenty konspektów lekcji i całe konspekty lekcji, doświadczenia w małej skali), a także przeprowadzają symulacje fragmentów lekcji (związanych z problemowym wykorzystaniem doświadczeń laboratoryjnych). Studenci również obserwują pracę nauczyciela podczas regularnych lekcji w szkole.
Permitted number of absences subject to excuse is 4.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student zna:
1. najważniejsze elementy składowe warsztatu pracy nauczyciela;
2. zasady dydaktyczne;
3. kategorie celów nauczania i ich elementy składowe;
4. różnorodne metody nauczania;
5. stopnie awansu zawodowego nauczyciela;
6. elementy składowe konspektu;
7. wady i zalety eksperymentowania w małej skali.
Umiejętności. Student potrafi:
1. stworzyć warsztat pracy nauczyciela chemii;
2. stosować zasady dydaktyczne w nauczaniu;
3. tworzyć cele nauczania: ogólne i szczegółowe;
4. dobierać odpowiednie metody nauczania;
5. pisać konspekty;
6. tworzyć instrukcje doświadczeń, w tym w małej skali;
7. formułować obserwacje i wnioski z przeprowadzanych doświadczeń.
Kompetencje. Student:
- dba o jakość i staranność działań;
- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji;
- rozumie potrzebę dostosowywania materiałów dydaktycznych do możliwości uczniów;
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, na którą składają się:
- wynik kolokwium na koniec semestru;
- jakość i terminowość oddawania prac tworzonych podczas zajęć (m.in. scenariusza projektu edukacyjnego, gry dydaktycznej, konspektów lekcji, doświadczeń w małej skali);
- jakość symulacji fragmentu lekcji związanego z problemowym wykorzystaniem doświadczenia laboratoryjnego;
- jakość i terminowość oddania protokołu obserwacji lekcji;
- aktywność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.
Literatura
Zajęcia są prowadzone wg projektu autorskiego
Książki z dydaktyki chemii:
1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;
2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002
3. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017
Materiały z zajęć warsztatowych z Dydaktyki Chemii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: