Doświadczenia chemiczne w nauczaniu 1200-2DOCHEM3P
Celem zajęć jest wykształcenie u studentek i studentów umiejętności planowania, przygotowania i praktycznego oraz bezpiecznego wykonywania eksperymentów chemicznych wykorzystywanych podczas realizacji programu nauczania chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Ćwiczona będzie umiejętność poprawnego opisu obserwowanych zjawisk, formułowania wniosków oraz tworzenia notatek. Dla wielofunkcyjnych pochodnych węglowodorów studentki i studenci wykonają doświadczenia dotyczące białek i węglowodanów. Zapoznają się i wykonają samodzielnie doświadczenia uwzględniające reakcje redoks oraz ćwiczenia z elektrochemii, kinetyki i równowagi chemicznej. W opisach wykonywanych doświadczeń studentki i studenci uwzględnią zasady bezpieczeństwa pracy ze stosowanymi odczynnikami.
Integralną część zajęć będzie stanowiło przygotowanie i przeprowadzenie pokazów chemicznych dla uczniów na różnych poziomach edukacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student/studentka zna:
- miejsce przedmiotu chemia jego cele i treści nauczania w zakresie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej ze szczególnym uwzględnieniem wymaganych doświadczeń;
- zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym.
Umiejętności:
Student/ studentka potrafi:
- bezpiecznie przeprowadzić doświadczenia przewidziane przez programy na poziomie edukacji podstawowej i ponadpodstawowej.
- kierować pracą uczniów w szkolnym laboratorium chemicznym.
- zorganizować szkolną pracownię chemiczną zgodnie z wymaganiami stawianymi przez Sanepid.
- planować lekcje z wykorzystaniem doświadczenia chemicznego.
- wspomóc uczniów w planowaniu ich pracy badawczej, zwłaszcza w przypadku metody naukowej i metody projektów edukacyjnych.
- zachęcić uczniów do podejmowania prób badawczych.
Kompetencje.
Student/studentka:
- dostosowuje sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.
- rozwija dociekliwość i stymuluje samodzielną pracę uczniów.
- podkreśla ważność precyzji działania podczas pracy doświadczalnej.
- dąży do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, na którą składają się:
- jakość i terminowość oddawania raportów;
- zaliczenie testu dot. budowy i właściwości związków biologicznie czynnych oraz chemii fizycznej, zgodnie z wymaganiami szczegółowymi zawartymi w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych;
- przygotowanie i poprowadzenie pokazów doświadczeń z okazji Dnia Dziecka w LDCh.
Podczas zajęć będzie prowadzony rejestr obecności. Dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru podlegające usprawiedliwieniu.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu testu, raportów z ćwiczeń laboratoryjnych oraz przygotowaniu i poprowadzeniu pokazów doświadczeń.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej i liceum jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.
Literatura
1. A. Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;
2. red. A. Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002
3.Z. Niraz, J. Soczewka, K. Wojciechowska Metodyka szkolnych doświadczeń chemicznych WSRP, 1984
4. A. Burewicz „Zestaw ćwiczeń laboratoryjnych dla przedmiotu dydaktyka chemii”, UAM, Poznań.
5. Chemia w szkole - czasopismo dla nauczycieli
6. Szkolne podręczniki do nauczania chemii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: