Fizyka - laboratorium 1200-1FIZL3
Każda studentka i każdy student zapoznaje się z podstawami rachunku błędów oraz w ustalonych terminach przygotowuje się do ustalonych doświadczeń i je wykonuje.
Doświadczenia dotyczą następujących działów fizyki:
— mechanika: ruch harmoniczny (wahadło proste, złożone i torsyjne); zasady zachowania energii i pędu: zderzenia sprężyste i niesprężyste; dynamika bryły sztywnej (wyznaczanie momentu bezwładności, prawo Steinera); ruch falowy (fale stojące w strunie);
— elektrostatyka (pomiary rozkładu potencjału w polu elektrycznym, kondensator w obwodzie prądu stałego);
— elektrodynamika: prawa Ampera, Biota-Savarta, indukcji Faraday'a, histereza ferromagnetyczna i ferroelektryczna, fizyka dielektryków;
— prąd elektryczny stały i przemienny: prawa Ohma, Kirchhoffa (mostek Wheatstone'a, pomiar SEM, zmiana zakresu przyrządów, praca i moc prądu);
— optyka geometryczna i falowa: pomiar współczynników załamania światła ośrodków stałych i ciekłych, badanie polaryzacji światła, dyfrakcji i interferencji na pojedynczej szczelinie, dwóch szczelinach, zbiorze szczelin i siatce dyfrakcyjnej;
— fizyka ciała stałego: półprzewodniki (dioda i tranzystor);
— fizyka atomowa: zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne, widma emisyjne i absorpcyjne.
Nakład pracy osób studiujących wynosi około 30 godzin. Obejmuje on:
a) przed zajęciami (5 h): przygotowanie do doświadczenia czyli zaznajomienie się z teorią, potrzebnymi pojęciami, celem doświadczenia,
b) w trakcie zajęć (15 h): przeprowadzanie pomiarów i wstępne opracowanie wyników (obliczenia i raport),
c) po zajęciach (10 h): sporządzenie pełnego cyfrowego dokumentu raportu oraz rozmowę końcową (obronę raportu).
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Znajomość podstawowych praw fizyki i metod pomiarów. Umiejętność analizy wyników pomiarów, stosowania podstawowego rachunku niepewności i prezentacji wyników w postaci raportu.
Osoba studencka zna i rozumie:
K_W02: w zaawansowanym stopniu pojęcia mechaniki klasycznej punktów materialnych i bryły sztywnej, prawa elektrodynamiki klasycznej (obejmujące pola: elektryczne i magnetyczne, cząstki naładowane, oraz fale elektromagnetyczne), oraz podstawy optyki geometrycznej i falowej.
Osoba studencka potrafi:
K_U18: przeprowadzać analizę danych, wykorzystując techniki informatyczne.
Kryteria oceniania
Na podstawie znajomości rachunku błędów.
Dla każdego doświadczenia osobno: na podstawie testów online i rozmowy wstępnej przed rozpoczęciem pomiarów oraz na podstawie sprawozdania i rozmowy końcowej.
Sprawozdania muszą być dostarczone do 7 dni od wykonania doświadczenia i każdorazowo do 7 dni po zwróceniu sprawozdania do poprawy przez asystenta. Ostateczny termin zaliczenia ćwiczenia mija po 4 tygodniach.
Wymaganych jest 5 zaliczonych doświadczeń. Doświadczenia oceniane są w skali 0–100 punktów. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych i przekłada się na ocenę w skali akademickiej w następujący sposób:
100: 5!
90-99: 5
80-89: 4+
70-79: 4
60-69: 3+
50-59: 3
0-49: 2.
Dostępna jest jedno doświadczenie uzupełniające.
Przebieg semestru, zasady uczestnictwa w doświadczeniu, reguły sporządzania raportów, kryteria punktowania i oceniania uszczegółowione są w ogłoszeniach na początku laboratorium.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka, tom I.
2. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, tom II.
3. Dodatkowe materiały udostępniane w laboratorium i polecane w nich podręczniki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: