Fizyka 0 1200-1FIZ02
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawami fizyki z zakresu elektrodynamiki klasycznej oraz wprowadzenie do teorii względności i mechaniki kwantowej. Kurs obejmuje wykład (30 h), ćwiczenia (30 h) i proseminaria (30h). Dodatkowe 10 h jest przewidziane na kolokwia, które będą się odbywać poza terminami zajęć (w czwartki w godz. 17-19, dwa razy w semestrze).
Zakres tematyczny:
1. Ładunek elektryczny. Pole elektryczne.
2. Prawo Gaussa.
3. Potencjał elektryczny.
4. Pojemność elektryczna. Prąd elektryczny i opór elektryczny.
5. Obwody elektryczne.
6. Pola magnetyczne. Pola magnetyczne wywołane przepływem prądu.
7. Zjawisko indukcji i indukcyjność.
8. Magnetyzm materii: równania Maxwella.
9. Drgania elektromagnetyczne i prąd zmienny.
10. Fale elektromagnetyczne.
11. Interferencja. Dyfrakcja.
12. Teoria względności.
13. Fotony i fale materii.
14. Obrazy.
15. Funkcja falowa.
Studenci dostają prace domowe do samodzielnego rozwiązania, jedno z zadań z serii domowych pojawi się na każdym kolokwium.
Na ćwiczeniach i proseminariach obowiązuje znajomość materiału przedstawionego wcześniej na wykładzie. Cześć zagadnień poruszona będzie warunkowo.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna i rozumie omawiane na wykładzie prawa fizyki, opisuje je matematycznie z użyciem właściwych pojęć. Rozumie rolę doświadczeń w formułowaniu modeli i praw fizycznych. Zna ograniczenia stosowalności poznanych praw.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi rozwiązywać zagadnienia omawiane na zajęciach, potrafi stosować poznane prawa i odpowiednie metody matematyczne do opisu zjawisk. Potrafi również krytycznie ocenić otrzymany wynik, w tym jego zgodność z obserwacją i codziennym doświadczeniem.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student rzetelnie i dokładnie analizuje zagadnienia, zarówno samodzielnie jak i w grupie. Rozumie, jak ważna jest uczciwość w analizie danych. Wie, jak ważna jest świadomość ograniczeń stosowanego modelu. Rozumie rolę metod matematycznych i modelu w argumentacji. Umie odczytywać wykresy.
Kryteria oceniania
Obecność jest wymagana - dopuszczalna liczba nieobecności na wykładach: 3, na ćwiczeniach: 2, na proseminariach: 2.
W ciągu semestru odbędą się dwa kolokwia.
Egzamin będzie się składał z trzech części:
A) pisemnej: zadania
B) pisemnej: test wyboru
C) ustnej
Uzyskanie minimum 80 % punktów z kolokwiów (obu w sumie) zwalnia z części A egzaminu.
Uzyskanie minimum 80 % punktów z części A i B (każdej osobno) zwalnia z części C.
Bazowy wynik z egzaminu jest sumą wyników z części A i B (za część A można zdobyć 3 razy więcej punktów niż za część B), podczas części C może on ulec zmianie o nie więcej niż 10 punktów procentowych.
Aby uzyskać pozytywną ocenę, trzeba uzyskać wynik co najmniej 60 % punktów.
Dodatkowe punkty (stanowiące nie więcej niż 10 % maksymalnej liczby punktów za egzamin) mogą być doliczone do oceny końcowej na podstawie aktywności zadawanych w semestrze przez wykładowcę.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker „Podstawy fizyki” – Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. W. Moebs, S. J. Ling, J. Sanny, "Fizyka dla szkół wyższych" – podręcznik OpenStax dostępny pod adresem https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szk%C3%B3%C5%82-wy%C5%BCszych-tom-1
3. R. R. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands „Feynmana wykłady z fizyki”, Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Materiały udostępnione przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: