- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia chemii 1200-1FILCHEM
Na zajęciach zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie do filozofii chemii (specyfika myślenia filozoficznego, filozofia chemii jako cześć filozofii nauki, filozofia chemii jako część filozofii przyrody, zarys problematyki filozofii chemii);
2. Wczesna historia filozofii jako „prehistoria” chemii (koncepcje materii u Talesa, Anaksymandra, Anaksymenesa, Heraklita, Parmenidesa i Zenona, Leukipposa i Demokryta, późnego Platona i Arystotelesa, porównanie koncepcji Demokryta i Daltona);
3. Koncepcje rozwoju nauki a chemia (naiwna koncepcja kumulacyjna, pozytywistyczna koncepcja rozwoju przez wchłonięcie, koncepcja rewolucji naukowych, koncepcja programów badawczych, filozoficzna analiza przejścia między alchemią i chemią, filozoficzna analiza sformułowania atomowej koncepcji budowy materii);
4. Problem demarkacji a chemia (koncepcje naukowości, falsyfikacjonizm, dlaczego astrologia i współczesna alchemia to pseudonauki);
5. Struktura teorii naukowych (budowa teorii, definicje naukowe, prawa nauki, dedukcyjna koncepcja teorii naukowych, czym są teorie chemiczne?);
6. Spór o status przedmiotów teoretycznych chemii (przedmioty teoretyczne w nauce i filozofii nauki; problem istnienia przedmiotów teoretycznych; przedmioty teoretyczne w chemii na przykładzie orbitali atomowych);
7. Wyjaśnianie w chemii (wyjaśnianie – uwagi ogólne; model wyjaśniania Hempla-Oppenheima; konkurencyjne modele wyjaśniania; modele wyjaśniania a praktyka współczesnej chemii);
8. Spór o status poznawczy nauki (realizm, instrumentalizm, konstruktywizm, spór o status poznawczy nauki w kontekście praktyki i odkryć chemii);
9. Typy nauk (nauki dedukcyjne i empiryczne, nauki nomologiczne i opisowe, nauki przyrodnicze i społeczne, miejsce chemii w klasyfikacji nauki, specyfika metodologiczna chemii);
10. Między chemią a fizyką (redukcja - podstawowe intuicje; typy redukcji; redukcja w sensie Nagla; problem redukcji chemii do fizyki; autonomia chemii);
11. Emergencja w chemii (emergencja – informacje podstawowe; emergencja synchroniczna i diachroniczna; emergencja w ujęciu Lewesa; emergencja w chemii współcześnie – ujęcie Luisie'go; emergencja w biochemii wg Küppersa);
12. Między chemią a biologią – filozoficzne problemy protobiologii (idea spontanicznego powstania życia; odrzucenie koncepcji samorództwa; nowy paradygmat badań nad biogenezą (J.B.S. Haldane, A.I. Oparin); systematyka filozoficznych podjeść do biogenezy: kreacjonizm, koncepcja samorództwa; ewentyzm, panspermia kierowana i niekierowana, agnostycyzm w kwestii powstania życia, koncepcje predestynacji, koncepcje ewolucji chemicznej; problem powstania informacji biologicznej i wybrane próby jego rozwiązania);
13. Darwinizm w chemii (wymagania dla ewolucji darwinowskiej; ewolucja in vitro; uniwersalny darwinizm – rozszerzenie teorii ewolucji na domenę bytów nieożywionych, uogólniona teoria ewolucji – wyprowadzenie praw biologii z chemii?).
14. Chemia w układach żywych (problem redukcji na linii biologia-chemia, złożoność układów żywych, molekularna jedność świata ożywionego vs. koncepcja wielorakiej realizacji w biologii, problem definicji funkcjonalnych cech wyższego rzędu).
Rodzaj przedmiotu
uzupełniające
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu:
- zna podstawową terminologię filozofii przyrody i filozofii nauki,
- posiada wiedzę na temat głównych stanowisk w filozofii chemii
- potrafi umiejscowić problemy filozofii chemii na tle szerszych zagadnień filozofii nauki lub filozofii przyrody,
- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną,
- potrafi dyskutować i argumentować na rzecz wybranego stanowiska filozoficznego,
- potrafi kreatywnie szukać rozwiązań problemów filozoficznych z zakresu filozofii chemii.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach; opcjonalnie: kolokwium pisemne.
Literatura
A. Grobler, Metodologia nauk. Wydawnictwo Aureus, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006;
C.G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych. Fundacja Aletheia,Warszawa 2001;
Küppers B.-O., Geneza informacji biologicznej. Filozoficzne problemy powstania życia. PWN, Warszawa 1991;
W. Ługowski, Paradoks powstania życia. Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1987;
K. Mainzer, Poznawanie złożoności. Obliczeniowa dynamika materii, umysłu i ludzkości. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie¬Skłodowskiej, Lublin 2007;
A. Pross,. Toward a general theory of evolution: extending Darwinian theory to inanimate matter. Journal of Systems Chemistry 2:1, 2011;
P.L. Luisi, Emergence in Chemistry: Chemistry as the Embodiment of Emergence. Foundations of Chemistry 4, 2002, s. 183-200;
Sobczyńska D., Zeidler P. (red.). Chemia: laboratorium myśli i działań. Wydawnictwo Naukowe IF UAM w Poznaniu, Poznań 1999;
A. Urbanek, Emergentyzm [w]: Cackowski Z., Kmita J., Szaniawski K., Smoczyński P.J. (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk., Wrocław 1987;
P. Zeidler, Chemia w świetle filozofii. Studia z filozofii, metodologii i semiotyki chemii. Wydawnictwo Naukowe IF UAM w Poznaniu, Poznań 2001;
E. Zielonacka-Lis, Filozoficzne koncepcje wyjaśniania naukowego a współczesna chemia. Wydawnictwo Naukowe IF UAM w Poznaniu, Poznań 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: