Laboratorium z biologii molekularnej i biotechnologii - proseminarium 1200-1CHMLBMP5
Zajęcia proseminaryjne stanowią integralne uzupełnienie laboratorium z biologii molekularnej i biotechnologii. Ich głównym celem jest pogłębienie i uporządkowanie wiedzy zdobywanej w ramach ćwiczeń praktycznych, a także osadzenie jej w szerszym kontekście biologii molekularnej, biotechnologii medycznej i bioinżynierii. Szczególny nacisk kładziony jest na rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia, analizy danych eksperymentalnych oraz kompetencji komunikacyjnych, niezbędnych w pracy zespołowej i prezentacjach naukowych.
Znaczna część zajęć poświęcona jest analizie wyników uzyskanych podczas laboratoriów – ich interpretacji, porównaniu z literaturą naukową oraz rozumieniu ograniczeń stosowanych metod. Studenci uczą się przetwarzania i krytycznej oceny danych biologicznych i bioanalitycznych.
W trakcie kursu omawiane są wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, bezpośrednio wspierające konkretne moduły laboratoryjne, m.in.:
- strategii obliczeniowych i rozwiązywania zadań z zakresu projektowania eksperymentów oraz przeliczania danych biotechnologicznych (np. stężeń, dawek, rozcieńczeń) — na podstawie zadań testowych z pierwszych zajęć;
- mikrobiologii stosowanej, w szczególności testów wrażliwości bakterii na substancje przeciwdrobnoustrojowe (testy dyfuzyjne, wyznaczanie MIC) oraz zasad interpretacji oporności w kontekście danych EUCAST;
- podstaw immunologii, potrzebnych do zrozumienia testów ELISA i immunoprecypitacji — w tym funkcji przeciwciał, cytokin i dopełniacza;
- wprowadzenia do projektowania modeli 3D, niezbędnych do laboratoriów z biodruku bakteryjnego i przygotowywania matryc hydrożelowych;
- analizy obrazu i danych kolorometrycznych, stosowanych w laboratoriach wykorzystujących testy ELISA i przepływu bocznego (LFA) — w tym zasady interpretacji sygnału, walidacji testu i oceny granicy detekcji.
Końcowa część kursu poświęcona jest krytycznej analizie literatury naukowej. Studenci samodzielnie przygotowują streszczenia i opracowania wybranych publikacji w formie naukowego posteru. Prezentacje te rozwijają umiejętność syntetycznego przedstawienia tematu, argumentacji naukowej oraz dostosowania przekazu do odbiorcy, zarówno specjalistycznego, jak i niespecjalistycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna i rozumie:
K_W09 – w zaawansowanym stopniu składniki chemiczne organizmów żywych, ich cechy strukturalne, właściwości chemiczne i rolę w procesach biologicznych, zna i rozumie zależność między strukturą biomolekuł a ich funkcją.
K_W12 – w zaawansowanym stopniu pojęcia z biologii molekularnej, mikrobiologii i genetyki.
Umiejętności – student potrafi:
K_U06 – posługiwać się literaturą fachową w języku polskim i angielskim, korzystać z baz danych i zasobów cyfrowych w celu znalezienia informacji potrzebnych do rozwiązania problemu naukowego lub praktycznego.
K_U10 – przeprowadzać analizę jakościową i ilościową wyników eksperymentów chemicznych i biologicznych oraz interpretować je w odniesieniu do literatury i danych referencyjnych.
K_U11 – przedstawiać ustnie i pisemnie wyniki swoich badań, przygotowywać prezentacje oraz uczestniczyć w dyskusji naukowej z zachowaniem zasad logiki i precyzji wypowiedzi.
Kompetencje społeczne – student jest gotów do:
K_K02 – podejmowania działań na rzecz ciągłego pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności, także poza zajęciami obowiązkowymi.
K_K03 – oceny wpływu osiągnięć nauk chemicznych i biomedycznych na jakość życia i zdrowie człowieka, z uwzględnieniem aspektów etycznych, prawnych i społecznych.
Całkowity nakład pracy studenta: 30 godzin, w tym:
- udział w zajęciach proseminaryjnych – 15 godzin,
- przygotowanie do zadań i dyskusji w trakcie zajęć – 5 godzin,
- przygotowanie i opracowanie prezentacji/postera – 10 godzin.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje ocenę prezentacji (uwzględniając poprawność merytoryczną, klarowność przekazu oraz jakość wykonania; 80% wagi) oraz aktywność studenta podczas zajęć (20% wagi).
Literatura
"Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej". Redakcja: Jerzy Bal. Wydawca: PWN. Język wydania: polski. ISBN: 978-83-01-16665-6. Rok wydania 2013
"Biotechnologia molekularna. Geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań. Wydanie: Warszawa, 1, 2007. Autor: Jerzy Buchowicz. Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: