Eksperyment fizyczny w warunkach ekstremalnych 1101-212
Program:
Pełny opis przedmiotu:
Wykład przewidziany jest dla II roku studiów fizycznych. Słuchacze ci nie opanowali dotychczas trzech podstawowych przedmiotów, na których opiera się większość kierunków doświadczalnych, a mianowicie mechaniki kwantowej, elektrodynamiki i fizyki statystycznej. Mimo tego w ramach wykładu staram się przedstawić problematykę fizyczną, którą aktualnie zajmują się fizycy, eksperymentatorzy zajmujący się fizyką materii skondensowanej. Żadne dodatkowe przygotowanie, poza umiejętnościami z I roku fizyki i liceum, nie jest niezbędne.
Oryginalny program prof. Grynberga z 2005 r.:
1. Technika eksperymentów w bardzo niskich temperaturach (temperatury ciekłego helu i poniżej),
2. Sposoby wytwarzania stacjonarnych i impulsowych silnych półmagnetycznych,
3. Dwuwymiarowe i zerowymiarowe struktury półprzewodnikowe. Ich wytwarzanie i podstawowe własności. Idea "złożonych fermionów",
4. Wysokie ciśnienia hydrostatyczne i ich wykorzystanie do badania struktur półprzewodnikowych,
5. Promieniowanie synchrotronowe, wytwarzanie i wykorzystanie do badań materii skondensowanej,
6. Spektroskopia różnicowa i jej możliwości doświadczalne,
7. Elektronowy rezonans paramagnetyczny. Sposób na badania cząstek obdarzonych spinem w materii skondensowanej,
8. Trudności realnych pomiarów (diabeł tkwi w szczegółach),
9. Jądrowy Rezonans Magnetyczny i jego medyczne wykorzystanie.
Zajęcia sugerowane do zaliczenia przed wykładem:
Fizyka I i II, Analiza matematyczna I i II (lub Matematyka I i II).
Sporządził: Marian Grynberg, kwiecień 2007
Program wykładu jest aktualizowany w miarę rozwoju dziedziny (fizyka ciała stałego).
|
W cyklu 2025L:
Program w roku 2025/2026 |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- techniki doświadczalne niezbędne do zaplanowania i wykonania prostych eksperymentów fizycznych z zakresu fizyki klasycznej i kwantowej i posiada wiedzę teoretyczną niezbędną do opisu i interpretacji ich wyników.
Umiejętności: absolwent potrafi
- zaplanować, przeprowadzić i zinterpretować eksperymenty fizyczne o średnim stopniu złożoności, działając samodzielnie lub w zespole.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie testu 15-18 pytań spośród podawanych na wykładach.
Literatura
Nie ma jednego podręcznika zawierającego materiał wykładu. Konieczne jest korzystanie z szeregu książek z różnych dziedzin fizyki i metod eksperymentalnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: