- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Doświadczenia historyczne w fizyce 1100-DHF-OG
Wykład ukazuje wybrane postaci fizyków i ich słynne doświadczenia na tle wydarzeń historycznych i wydarzeń z dziedziny kultury. Studenci mają możliwość zapoznania się z tłumaczeniami oryginalnych tekstów uczonych, w których uczeni opisują sposoby wykonania doświadczeń i związane z nimi emocje, rozczarowanie, wzruszenie, zadziwienie.
W czasie wykładu studenci korzystają z tych tekstów i w miarę możliwości powtarzają opisane w nich doświadczenia, porównując ich interpretację dawną i współczesną. Śledzą ewolucję wybranych pojęć fizycznych.
Program:
1. Galileusz i jego doświadczenie. Proces Galileusza.
2. Pojęcie próżni na przestrzeni wieków: Arystoteles, doświadczenia W. Magniego, B. Pascala, E. Torricellego.
3. Wybrane doświadczenia I. Newtona.
4. Ewolucja poglądów na temat światła. Doświadczenia Younga, Fresnela.
5. Ewolucja poglądów na budowę Układu Planetarnego. Ptolemeusz, Kopernik, Kepler, Tycho de Brahe. Odkrycie Neptuna, Urana, Plutona.
6. Odkrycie prądu elektrycznego. Doświadczenia Galvaniego, Volty, Oersteda, Amper’a.
7. Wybrane doświadczenia M. Faradaya.
8. Narodziny termodynamiki. Carnot, Laplace, Mayer, Joule.
9. Ewolucja wyobrażeń o budowie atomowej. Atomy Demokryta, Daltona, Doświadczenie Perrina, ruchy Browna.
10. Odkrycie polonu i radu- Maria Skłodowska-Curie
11. Narodziny mechaniki kwantowej. Widma emisyjne, zjawisko fotoelektryczne, doświadczenie Rutherforda, koncepcja Plancka promieniowania termicznego ciał.
Obciążenie studenta to około 75 godzin
Sporządziła Anna Kaczorowska, maj 2010
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
Wiedza
1. Zna przedstawione na wykładzie doświadczenia.
2. Charakteryzuje wybrane sylwetki wielkich fizyków na tle epoki
Umiejętności
1. Ocenia rolę jaką odegrały najważniejsze doświadczenia w rozwoju fizyki
2. Potrafi opisać przebieg doświadczenia i jego rezultat
3. Analizuje oryginalne, historyczne teksty fizyków ( w polskim przekładzie) dotyczące przeprowadzanych przez nich doświadczeń
4. Uzasadnia chronologię odkryć fizycznych, dostrzegając logiczne związki między nimi
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, aktywność na wykładzie- udział w przeprowadzonych doświadczeniach, egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. "Dzieje rozwoju fizyki"- wybór tekstów pod red.M. Grotowskiego
2. "Historia fizyki" A.K.Wróblewski PWN 2006
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: