Pedagogika dla nauczycieli 1100-2N14
1. Teoria i wiedza naukowa w pedagogice oraz ich związek z modelami edukacyjnymi.
2. Podstawy ontologiczne nauczania. Nauczycielska odpowiedzialność za świadomy wybór metod i narzędzi edukacyjnych.
3. Teorie rozwoju człowieka a koncepcje pedagogiczne.
4. Transmisja wartości, formowanie i socjalizacja jako celowe i ukryte działanie edukacyjne.
5. Indywidualizacja i personalizacja nauczania oraz edukacja włączająca.
6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Uczniowie wymagający wsparcia w zakresie funkcjonowania (ze względów kulturowych, rozwojowych, itd.)
7. Uwarunkowania instytucjonalne szkoły.
8. Struktura systemu edukacyjnego w Polsce na tle wybranych systemów na świecie.
9. Ustawa o systemie oświaty. Podział kompetencji pracowników i organów szkolnych, dokumentacja szkolna. Wielospecjalistyczne zespoły i formy ich współpracy.
10. Rola nauczyciela i etyka zawodowa.
11. Współpraca nauczyciela z rodzicami ucznia oraz innymi osobami i podmiotami wspierającymi ucznia.
12. Charakterystyka wybranych modeli edukacyjnych.
13. Alternatywne formy edukacji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01)
zna terminologię z zakresu pedagogiki ogólnej (K_W02)
ma wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary z zakresu pedagogiki (K_W06)
Umiejętności:
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U03)
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U06)
Kompetencje społeczne:
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym role nauczyciela i/lub tłumacza) K_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K03)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa to ocena z egzaminu przeprowadzonego w sesji (100 %).
Kryteria oceny:
55%-69% = 3
70%-74% = 3+
75%-84% = 4
85%-89% = 4+
90%-100% = 5
Literatura
Literatura wskazana przez wykładowcę, aktualne pozycje ukazujące się na rynku z zakresu pedagogiki i psychologii:
M. Łobocki - Wychowanie w kasie szkolnej,
A. Brzezińska (red.)- Portret psychologiczny człowieka,
S. Kunowski - Podstawy pedagogiki współczesnej;
H. Hamer - Klucz do efektywności nauczania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: