Matematyka I 1100-1AF11
Lista zagadnień (nie jest to program wykładu)
Elementy logiki
Zbiory i sposoby ich opisu
Funkcje
Liczby naturalne,
-indukcja matematyczna
-symbol Newtona
Liczby całkowite i wymierne
Liczby rzeczywiste
Funkcje elementarne
-wielomiany
-funkcje wymierne
-funkcje trygonometryczne
-funcja wykładnicza
-funkcje hiperboliczne
-injekcja, surjekcja, bijekcja
-współrzędne biegunowe
-funkcja odwrotna do danej
-funcja logarytmiczna
-funkcje cykometryczne (odwrotne do trygonometrycznych)
Ciągi
-ciągi monotoniczne, ciągi ograniczone
-granica ciągu podstawowe twierdzenia
-symbole nieoznaczone
Granica funkcji w punkcie
Ciągłość funkcji
Pochodna
Twierdzenia o wartości średniej
Wzór Taylora
Szeregi Taylora
Reguły de l'Hospitala
Badanie funkcji
Funkcje pierwotne
-całkowanie przez części
-całkowanie przez podstawienie
-całkowanie funkcji wymiernych
Całka Riemanna funkcji jednej zmiennej
Szeregi
-zbieżność, kryteria zbieżności.
-działania na szeregach
Szeregi potęgowe
-promień zbieżności
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba, która zdała egzamin z Matematyki I powinna
- biegle posługiwać się funkcjami elementarnymi
- posiadać podstawową wiedzę na temat przestrzeni wektorowych i geometrii euklidesowych
- umieć posługiwać się rachunkiem różniczkowym funkcji jednej zmiennej w zakresie pozwalającym na badanie własności tych funkcji takich jak ciągłość, różniczkowalność,
zachwanie asymptotyczne, jak również pozwalającym na szukanie ekstremów
- umieć stosować rachunek całkowy
- umieć posługiwać się liczbami zespolonymi
- przybliżać funkcje elementarne wielomianami, rozwijać funkcje elementarne w szereg Taylora oraz umieć posługiwać się narzędziami do badania zbieżności szeregów
Kryteria oceniania
Mechanizm oceniania jest następujący:
1. Średnia dwóch kolokwium oraz egzaminu pisemnego zostanie obliczona.
2. Powyższa średnia oznacza ocenę startową egzaminu ustnego. UWAGA! Ocena startowa nazywa się ,,startowa”, bo jest ona tylko początkiem: nawet student mający 5 jako ocenę startową musi podejść do egzaminu ustnego, żeby przedmiot został zaliczony.
3. Na egzaminie ustnym można zdobyć co najwyżej 1 punkt; egzamin ustny rozważa się zaliczony, jeśli wynik nie jest poniżej 0,6.
4. Na egzaminie ustnym, każdy student ma prawo do wylosowania trzech pytań: jeśli odpowie na pierwsze wylosowane pytanie, dostaje 100% oceny; jeśli student nie mogę lub nie chce odpowiedzieć na pierwsze pytanie, może przejść do drugiego pytania, ale dostaje 80% oceny; ostatnia szansa to 60% oceny.
5. Jeśli suma oceny startowy i wyniku egzaminu ustnego jest ostro mniejsza niż 3, to zostanie przybliżona do 2 (nawet jeśli wynosi 2,999): ocena za aktywność nie ma żadnego wpływu w takim przypadku.
6. Jeśli powyższa suma jest większa niż 3, to można dodać do niej ocenę za aktywność, odpowiednio znormalizowaną na 0,5: taka suma zostanie przybliżona do najbliższej połowy całkowitej liczby od dołu; na przykład, jeśli suma wynosi 3 a ocena za aktywność wynosi 100%, to student dostanie 3,5, co można dostać zarówno, jeśli suma wynosi 3,3 a ocena za aktywność wynosi 40% (poniżej 40% dostałby 3).
7. Wszystko równe bądź powyżej 5,5 zostanie rozpatrywane jako 5!.
8. Osoba, która dostanie 2, może podejść do egzaminów poprawkowych (pisemnego, tak i ustnego), aby spróbować tą ocenę poprawić.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podręczniki:
1. F. Leja, Rachunek różniczkowy i całkowy.
2. K. Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy.
3. W. Rudin, Podstawy analizy matematycznej.
4. G.M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy.
5. Strona www wykładu: http://www.fuw.edu.pl/materialy-dydaktyczne.html w zakładce Matematyka I
6. Materiały http://brain.fuw.edu.pl/edu/Strona_główna
7. G. Moreno, Skrypt wykładu: plik main.pdf w katalogu https://drive.google.com/drive/folders/11xRquw91Ur7EshA0JWTWj4joWwcNb4j_?usp=sharing
Zbiory zadań:
1. W.Leksiński, B. Macukow, Matematyka w zadaniach dla kandydatów na wyzsze uczelnie, t 1 i 2.
2. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza Matematyczna w zadaniach
3. Wiesław Pusz, Zbiór zadań z analizy matematycznej
4. Aleksiej I. Kostrikin, Zbiór zadań z algebry
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Astronomia, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Zastosowania fizyki w biologii i medycynie, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Fizyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: