- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analityk danych biznesowych z wykorzystaniem programu MS Excel 1000-ADBMSE(KC)-OG
Zajęcia przygotowują do pracy na stanowisku analityka danych, wykorzystującego arkusz Ms Excel. Uczestnicy rozwiązują realistyczne case studies i budują własny projekt analityczny.
Zakres realizowanych zagadnień:
1. Wprowadzenie do analizy danych
- Kim jest analityk danych? Rola, zadania i kompetencje w organizacji.
- Cykl życia danych: od pozyskania do prezentacji wyników.
- Rodzaje analizy danych: opisowa, diagnostyczna, predykcyjna i preskrypcyjna.
- Przegląd kluczowych narzędzi analitycznych.
- Myślenie analityczne: jak zadawać właściwe pytania biznesowe?
2. Instalacja i konfiguracja środowiska pracy.
- Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego (Excel / Google Sheets) jako podstawowego narzędzia analityka.
- Podstawowe operacje: wprowadzanie danych, formatowanie komórek, sortowanie i filtrowanie.
- Praca z podstawowymi formułami: SUMA, ŚREDNIA, LICZ.JEŻELI itp.
- W jakich codziennych sytuacjach, poza pracą, podejmujemy decyzje w oparciu o dane?
3. Case study:
Mała, lokalna kawiarnia chce lepiej zrozumieć swoją sprzedaż z ostatniego tygodnia. Uczestnicy otrzymują prosty plik z listą wszystkich transakcji. Ich zadaniem jest uporządkowanie danych i udzielenie odpowiedzi na kluczowe pytania. Muszą obliczyć łączny przychód, znaleźć najlepiej sprzedający się produkt oraz określić dzień z największą liczbą klientów. Te proste analizy pomogą właścicielowi zaplanować promocję i lepiej
zarządzać zapasami.
4. Pozyskiwanie i ocena jakości danych
- Źródła danych: wewnętrzne (systemy CRM, ERP) i zewnętrzne (dane publiczne, API, media społecznościowe).
- Formaty plików z danymi (CSV, JSON, XML, XLSX).
- Jakość danych: kluczowe wymiary (kompletność, spójność, poprawność, unikalność).
- Czym są "brudne dane" (dirty data) i dlaczego stanowią wyzwanie?
- Wprowadzenie do ETL (Extract, Transform, Load).
- Importowanie danych do arkusza kalkulacyjnego z różnych źródeł (pliki .csv, txt, tabele ze stron internetowych).
- Wykorzystanie narzędzia Power Query (dodatek do Excela) do prostego czyszczenia i transformacji danych.
- Identyfikacja i oznaczanie duplikatów oraz brakujących wartości.
- Podstawowe techniki walidacji danych.
- Jakie mogą być realne, negatywne konsekwencje biznesowe podejmowania decyzji na podstawie danych niskiej jakości?
5. Case study:
Firma e-commerce przygotowuje się do uruchomienia nowego systemu CRM. Dział marketingu wyeksportował listę klientów z dwóch różnych, starych systemów. Uczestnicy otrzymują dwa pliki, które zawierają niespójne dane, duplikaty i błędy formatowania. Ich zadaniem jest połączenie list i przygotowanie raportu o jakości danych. Raport ma wskazać procent brakujących numerów telefonów i niepoprawnych adresów e-mail. Na tej podstawie firma zdecyduje, czy dane nadają się
do migracji i czy można uruchomić kampanię marketingową.
6. Zaawansowana analiza w arkuszu kalkulacyjnym
- Tabele przestawne: narzędzie do agregacji i analizy wielowymiarowej.
- Zaawansowane funkcje wyszukiwania i agregacji: WYSZUKAJ.PIONOWO, INDEKS, PODAJ.POZYCJE itp..
- Logika warunkowa w formułach: zagnieżdżone funkcje JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW.
- Wizualizacja danych w Excelu: dobór odpowiedniego wykresu do rodzaju danych.
- Budowanie rozbudowanych tabel przestawnych z polami i elementami obliczeniowymi.
- Łączenie danych z wielu arkuszy za pomocą funkcji wyszukiwania.
- Kiedy arkusz kalkulacyjny przestaje być
wystarczającym narzędziem i dlaczego analityk powinien sięgnąć po inne technologie?
7. Case study:
Regionalny menedżer sieci sklepów spożywczych potrzebuje szybkiego podsumowania wyników sprzedaży z ostatniego miesiąca. Uczestnicy otrzymują plik z surowymi danymi transakcyjnymi ze wszystkich placówek. Zadaniem uczestników jest stworzenie w Excelu dynamicznego raportu. Raport, oparty na tabelach przestawnych, ma pokazywać wyniki sprzedaży według kategorii produktu, poszczególnych sklepów oraz dni tygodnia. Pomoże to w zidentyfikowaniu najlepiej i najsłabiej
radzących sobie produktów i lokalizacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat procesu analizy danych – od pozyskania danych, przez ich przygotowanie, analizę, po prezentację wyników,
- rozumie zasady tworzenia przejrzystych i czytelnych wizualizacji danych,
- ma świadomość odpowiedzialności za jakość danych i ich interpretację.
Umiejętności:
- student potrafi pozyskiwać, oczyszczać i przekształcać dane z różnych źródeł,
- umie przeprowadzić analizę danych przy użyciu Excela,
- umie prezentować wyniki analizy danych w sposób zrozumiały i atrakcyjny.,
- potrafi samodzielnie planować i realizować projekt analityczny, uwzględniając potrzeby użytkownika końcowego, w kontekście podejmowania decyzji biznesowych.
Kompetencje społeczne:
- student wykorzystuje wyniki analizy danych w środowisku biznesowym, prezentuje wyniki zainteresowanym odbiorcom analiz
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań,
- wypełnienie przed rozpoczęciem zajęć pretestu, a po zakończeniu ostatnich zajęć posttestu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności odpowiednio przed i po zakończeniu zajęć),
- wykonanie praktycznej pracy zaliczeniowej wykorzystującej analizę danych, ocenianej punktowo.
Wypełnienie obu testów – ocena 0/1
Praca zaliczeniowa: przeliczenie liczby punktów na ocenę:
- 3,0 – 50% pkt,
- 3,5 – 60% pkt,
- 4,0 – 70% pkt,
- 4,5 – 80% pkt,
- 5,0 – 90% pkt.
Literatura
Excel 2021 i Microsoft 365. Analiza i modelowanie danych biznesowych, Wayne Winston, Wydawnictwo APN Promise 2022
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: