Kompetencje miękkie w zarządzaniu projektami IT 1000-2M24ZPZ
Każde zajęcia składać się będą z części wykładowej (teorii) oraz praktycznej (ćwiczenia).
1. Przypomnienie wiedzy o zarządzaniu projektami. Wpływ podejścia (ang. mindset) na prowadzone inicjatywy, z uwzględnieniem różnic pomiędzy podejściem kaskadowym (ang. waterfall) a zwinnym (ang. agile) oraz ich implementacjami.
2. Omówienie ról, ceremonii i rezultatów inicjatyw prowadzonych w oparciu o Scrum i Kanban.
3. Customer Centricity – techniki i narzędzia wykorzystywane do rozpoznawania potrzeb klienta.
4. Jak pracować w zespole zwinnym? Etapy budowania samowystarczalnego zespołu, potencjalne dysfunkcje zespołu, komunikacja w zespole i poza nim, sprawczość i odpowiedzialność.
5. Zwinne podejście do testowania (ang. shift left testing) w nowoczesnym zespole.
6. Rozwój indywidualny a zespołowy. Style komunikacji, feedback, coaching, mentoring.
7. Skalowalny Agile na przykładzie metodyki SAFe (wprowadzenie oraz PI Planning simulation).
8. Twórcze Rozwiązywanie Problemów, czyli zestaw narzędzi (np. Liberating Structures, Problem Solving Workshop, 5Why, Toyota A3).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
* Zna i rozumie principia metodyk zwinnego zarządzania projektami.
Umiejętności
* Umie pozyskiwać informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych wiarygodnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
* Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
* Umie ocenić, na podstawowym poziomie, przydatność rutynowych metod i narzędzi informatycznych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań informatycznych.
* Umie planować i organizować pracę indywidualnie i w zespole, także o charakterze interdyscyplinarnym; za-rządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów.
Kompetencje społeczne:
* Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
* Student jest gotów do pracy z zachowaniem uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu informatyka.
* Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz wyszukiwania informacji w literaturze oraz zasięgania opinii ekspertów.
Kryteria oceniania
Egzamin testowy
Literatura
1. https://agilemanifesto.org/
2. https://scaledagileframework.com/
3. „Scrum”, J. Sutherland
4. „Scrum i nie tylko”, K. Kaczor
5. „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”, P. Lencioni
6. „Zaczynaj od dlaczego”, S.Sinek
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: