Programowanie grafiki w systemie Windows 1000-2M24PGW
Główny nacisk kładziony będzie na tworzenie aplikacji wyświetlających grafikę komputerową w czasie rzeczywistym. W tym celu wykorzystywane będzie środowisko programistyczne Visual Studio i język C++ w połączeniu z Direct2D i Direct3D, czyli dwoma podstawowymi składnikami DirectX 12, pozwalającymi na wykorzystanie wsparcia obliczeniowego nowoczesnych kart graficznych do wydajnego wyświetlania geometrii, map bitowych i napisów. W szczególności, zaprezentowany zostanie język HLSL (High-level shader language) służący do programowania poszczególnych jednostek cieniujących (ang. shader) procesora graficznego. Elementem dodatkowym zajęć będzie zapoznanie z programami do obróbki grafiki komputerowej (Blender i Gimp), które wykorzystywane będą do tworzenia geometrii i map bitowych na potrzeby pisanych programów.
Zagadnienia:
— Wprowadzenie do programowania w Windows w środowisku Visual Studio
— Animacja i interaktywność w grafice komputerowej
— Biblioteka Direct2D
— Biblioteka Direct3D
— Język HLSL
— Programy Blender i Gimp
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryterium zaliczenia:
— Program zaliczeniowy 2D 30 pkt.
— Program zaliczeniowy 3D 30 pkt.
— Zadania domowe 10 pkt.
Progi ocen:
0–34 2
35–42 3
43–49 3.5
50–56 4
57–63 4.5
64–70 5
Literatura
Programowanie Win32 w języku C++:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/learnwin32/learn-to-program-for-windows
DirectX:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/directx
Direct2D:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct2d/direct2d-portal
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct2d/getting-started-with-direct2d-nav
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct2d/programming-guide
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct2d/reference
Direct3D 12:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d12/what-is-directx-12-
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d12/directx-12-getting-started
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d12/directx-12-programming-guide
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d12/direct3d-12-reference
Język HLSL:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3dhlsl/dx-graphics-hlsl
Programy Blender i Gimp:
https://docs.blender.org/manual/en/latest/
https://docs.blender.org/manual/en/3.4/
https://www.gimp.org/docs/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: