FinTech – Financial Technology 1000-2M17FT
FINTECH (Financial Technology) oznacza nowopowstający gałąź w branży IT, której celem jest użycie najnowszych technologii informacyjnych w celu usprawnienia usług finansowych. O ile nowinki technologiczne wprowadzane są od wielu lat małymi kroczkami przez wszystkie liczące się tradycyjne banki, o tyle firmy FINTECH dążą do technologicznej rewolucji, która zupełnie zmieni bankowość jaką znamy. Produkty FINTECH opierają się między innymi na technologiach Big Data, analizie sieci społecznych, algorytmach uczenia maszynowego, sztucznej intelligencji. Na przykład, w USA istnieją już firmy pożyczkowe, które badają zdolność kredytową klientów tylko i wyłącznie na podstawie analizy ich kont na popularnych portalach społecznościowych. Algorytmy służące do oceny zdolności kredytowej na podstawie aktywności on-line i znajomych zostały też opatentowane przez Facebook (od 2014 roku).
W czasie wykładu omówimy najważniejsze trendy rewolucji FINTECH. W czasie ćwiczeń pracować będziemy najczęściej na przykładach już istniejących już dopiero projektowanych rozwiązań na potencjał proponowanych rozwiązań, wyzwania technologiczne, badawcze i instytucjonalne. Będziemy zwracali szczególną uwagę na businessowe i regulacyjne aspekty proponowanych rozwiązań.
1. Wstęp do FINTECH. Wybrane technologie, które odniosły globalny sukces
2. Główne technologie informatyczne wykorzystywane w rozwiązaniach FINTECH
3. Ekonomiczne i biznesowe aspekty FINTECH
4. Metody i technologie analizy sieci społecznych i sieci P2P w rozwiązaniach FINTECH
5. Technologie do analizy i zarządzania finansami osobistymi
6. Waluty wirtualne - konstrukcja, potencjalne funkcje, analiza strategiczna
7. Zagrożebia praniem brudnych pieniędzy i finansowaniem terroryzmu
8. Cyberbezpieczestwo FINTECH
9. Etyka FINTECH
10. FINTECH w zastosowaniach społecznych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Zna podstawowe i wybór zaawansowanych technologi informatycznych stosowanych w FINTECH
2. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie zastosowania najnowszych technologi informacyjnych w branży finansowej
3. Ma ogólną wiedzę na temat obecnych wyzwań badawczych w dziedzinie
Umiejętności
1. Potrafi przedstawić analizę wybranych technologi FINTECH
2. Potrafi wykonać wstępną analizę przydatności biznesowej nowego rozwiązania informatycznego dla branży finansowej
3. Potrafi stworzyć własne rozwiązanie (będące co najmniej złożeniem istniejących rozwiązań) w zależności od postawionego problemu
4. Potrafi wstępnie ocenić czy podejście oparte na technologiach FINTECH rzeczywiście wnosi nową jakość w porównaniiu do rozwiązań tradycyjnych
Kompetencje
1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie FINTECH
2. Rozumie potrzebę dokładnej analizy informatycznej i biznesowej nowych rozwiązań w dziedzinie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Kryteria oceniania:
1. Obecność - maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach
2. Co najmniej 2 prezentacje - 25% oceny końcowej z ćwiczeń za każdą prezentacje
3. Kartkówki - 45% oceny końcowej przy czym każda kartkówka to około 5% oceny
4. Aktywność na zajęciach - 5%
Zaliczenie wykładu/przedmiotu na ocenę ma formę egzaminu.
Forma egzaminu: egzamin pisemny, pytania otwarte i pytania wielokrotnego wyboru, czas trwania 2h.
Egzamin zerowy: taka sama forma egzaminu jak powyżej
Literatura
Christi S. and Barberis J., (2016) The FINTECH Book: The Financial Techology Handbook for Investors, Entrepreneurs and Visionaries
Mayer-Schnberger V (2013) Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think. Viktor Mayer-Schnberger and Kenneth Cukier (John Murray Publishers, UK).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: