Zaawansowane metody sztucznej inteligencji 1000-2M12ZMI
W ostatnich latach jednym ze spektakularnych sukcesów sztucznej inteligencji było zwycięstwo komputera Watson w amerykańskim teleturnieju Jeopardy. Ten, stworzony przez IBM, system pokonał dwóch wcześniejszych mistrzów (ludzi) w zadaniach wymagających wszechstronnej analizy tekstów o nieograniczonym zakresie tematycznym, a sformułowanych w języku naturalnym. W trakcie teleturnieju Watson miał dostęp do 200 milionów stron i całej Wikipedii, ale nie był podłączony do Internetu. Tak znakomity wynik jest rezultatem synergii bardzo różnorodnych i wysoko wyspecjalizowanych algorytmów, technik sztucznej inteligencji i złożonych metod wnioskowania. Na wykładzie pokażemy, jak synteza tych (potencjalnie niezależnie rozwijanych) współczesnych metod pozwoliła na przeprowadzenie wnioskowania prowadzącego do zwycięstwa w prestiżowym teleturnieju. W tym celu przedstawimy takie zaawansowane techniki sztucznej inteligencji jak:
- Systemy regułowe
- Sieci Rete
- Systemy rozmyte
- Metody planowania
- Autonomiczne przetwarzanie zdarzeń.
Istotnym wymogiem współczesnych systemów autonomicznych jest uzyskanie realistycznego modelu środowiska. Na wykładzie pokażemy też nowe podejście do tego zagadnienia, uwzględniające zarówno niepełną, jak i sprzeczną informację.
Na laboratorium zajmiemy się tworzeniem aplikacji stosujących wybrane techniki sztucznej inteligencji przy użyciu systemu ABLE: Agent Building and Learning Environment. Stworzony przez IBM ABLE jest otwartym środowiskiem wykorzystującym metody stosowane przez wiodące firmy komputerowe w tworzeniu komercyjnych systemów agentowych. Oferuje on bogaty zestaw algorytmów sztucznej inteligencji, przeznaczonych do realizacji rozmaitych typów wnioskowania i planowania. Zbudowany na bazie Javy, zawiera bibliotekę komponentów oraz zestaw narzędzi do budowania inteligentnych agentów za pomocą elementów uczenia maszynowego i wnioskowania.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Ma podstawową wiedzę na temat architektury i możliwości współczesnych
środowisk do tworzenia systemów wieloagentowych, przedstawionych na
przykładzie platformy ABLE: Agent Building and Learning Environment,
stworzonej przez IBM.
2. Ma wiedzę na temat funkcjonalności poszczególnych modułów systemu ABLE,
odpowiedzialnych, między innymi, za: tworzenie i zarządzanie agentami,
tworzenie reguł modelujacych ich zachowanie, eksplorację danych oraz
uczenie. Moduły te wykorzystują najnowsze techniki sztucznej inteligencji.
3. Ma wiedzę na temat konfiguracji systemu wieloagentowego adekwatnej dla rozważanej dziedziny problemu, uwzględniającej proaktywność versus reaktywność agentów, typ i ilość agentów, wybór właściwych algorytmów.
Umiejętności
1. Potrafi zbudować funkcjonalny, inteligentny system z udostępnionych funkcjonalności/modułów: agentów, algorytmów, reguł.
2. Potrafi zaprojektować i zrealizować nowy komponent realizujacy dane zadanie systemu, na przykład nowy algorytm czy nowy system regułowy.
3. Potrafi odpowiednio do zadanego celu skonfigurować inteligentny system wieloagentowy.
Kompetencje
1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego
kształcenia, w tym zdobywania doładniejszej i bieżącej wiedzy dziedzinowej
(K_K01).
2. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego
zrozumienia danego tematu (K_K02).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest udział w prezentacji jednego z tematów wykładu, na podstawie dostarczonych materiałów.
Zaliczenie laboratorium oraz ocena z przedmiotu na podstawie zrealizowanego w systemie ABLE studium przypadku.
Literatura
Celem wykładu jest przekazanie unikalnej wiedzy dotyczącej zagadnień, o których nie można przeczytać w podręcznikach sztucznej inteligencji. Dlatego wykorzystywane są wszelkie dostępne źródła wiedzy, w tym blog naukowy wyjaśniający nietrywialne działanie sławnego algorytmu RETE, którego pierwsze wersje powstały w latach siedemdziesiątych zeszłego stulecia, czy seria artykułów rozszyfrowujących działanie systemu Watson. Materiały te są udostępniane w trakcie wykładu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: