Usługi katalogowe - potrzeba naszych czasów 1000-2M04UK
Usługi katalogowe mają udostepniać wszelkie informacje o zdefiniowanych obiektach w sieci. Technologia ta stała sie na przestrzeni ostatnich lat podstawowym narzędziem do organizacji informacji o użytkownikach w rozbudowanych systemach informacyjnych, a także służy integracji tych systemow i innego oprogramowania w oparciu o tożsamośc użytkowników.
Zastosowanie tych usług upraszcza strukturę środowisk informatycznych, administrowanie nimi oraz zarządzanie zasobami ludzkimi i materialnymi.
Co więcej, pozwala na wydajne organizowanie sposobu dostępu do sieci, autoryzowanie i weryfikowanie tożsamości, a wreszcie, na dostarczanie wybranych treści do tak zidentyfikowanego użytkownika - często w zależności od jego uprawnień oraz miejsca i czasu, w którym się znajduje.
Największe firmy analityczne uważają, że stosowanie technologii katalogowej pozwala na ograniczenie kosztów utrzymania systemow IT, zwiększenie przejrzystości środowiska informatycznego oraz podniesienie wydajności i skalowalności sieci.
Najczęstsze zastosowania technologii katalogowej to organizowanie dostępu do sieci (zarówno wewnątrz instytucji, jak i w ogromnych portalach internetowych). Największe wdrożenia obejmują setki milionow kont użytkownikow w jednym drzewie katalogowym. Jednak także stosowanie tych technologii w malych sieciach (np. dla 20 użytkowników) pozwala na zaoszczędzenie kosztów ponoszonych na utrzymanie i administrację takimi systemami czy wprowadzenie rozwiązania do pojedynczego logowania do wszystkich aplikacji i systemów (single sign-on). Usługi katalogowe pozwalają wzbogacić także projekty programistyczne, dzięki czemu powstajace z ich wykorzystaniem aplikacje łatwo komunikują się i wymieniają dane o użytkownikach w innych aplikacjach.
Do najważniejszych dostawców tej technologii należą - według takich firm jak Gartner, META Group czy IDC - takie firmy jak (w porządku alfabetycznym): Computer Associates, Critical Path, IBM, Microsoft, Novell, Oracle, Siemens i Sun. Wspólnym mianownikiem tych usług jest standard LDAP, który jest jednak pozbawiony wielu możliwości i funkcji zawartych w produktach takich liderow tego rynku jak Novell i Sun.
Zagadnienia:
- Dyskusja o istnieniu wielokrotnych (prowadzacych do niespójności) tożsamości elektronicznych w obrębie: firmy, zakresu działania firmy i szeroko rozumianej społecznosci internetowej,
- Historia prób rozwiązania wyżej zdefiniowanego problemu - historia rozwoju usług katalogowych i ich stan dzisiejszy (namacalne porównanie istniejacych propozycji rynku)
- Definicja usług katalogowych
- Porównanie relacyjnych baz danych (RDBMS) z usługami katalogowymi - założenia, różnice funkcjonalne i stosowanie
- LDAP (aktualny standard usług katalogowych) w teorii i w praktyce:
specyfikacje o opis istniejacych implementacji (rownież porównanie),
- Usługi katalogowe źródłem metod wzajemnego uwierzytelniania - inicjatywa Liberty Alliance
- Programistyczne metody dostepu do uslug katalogowych: "firmowe"
(API) vs standardy: LDAP, SOAP, DSML, i inne,
- Metakatalog - spoiwo istniejących katalogów.
- Praktyczne zastosowania usług katalogowych - integracja kont użytkowników w systemach operacyjnych (Linux, NetWare, Unix, Windows), integracja kont użytkownikow w innych systemach (SAP, bazy danych i inne), jednokrotne uwierzytelnianie do aplikacji Windows, organizacja dostepu do witryn WWW, etc.
Laboratorium:
Prezentacja rozwiązań omawianych w trakcie wykładu, częściowo w laboratoriach firmy Novell.
Ograniczenia: tylko dla studentów 4-5 roku
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: