Professional Skills in Computer Science 1000-217bPSC
Wykłady 1-4: Wygłaszanie prezentacji
Porady i wskazówki dotyczące przedstawiania wyników badań w formie prezentacji, przeważnie z użyciem slajdów. Jak rozpoznać potrzeby publiczności, zorganizować materiał, zaprojektować slajdy i odpowiadać na pytania. Podczas ćwiczeń studenci będą wygłaszać prezentacje, być może kilkukrotnie, po czym nastąpi wspólna dyskusja na temat ich mocnych i słabych stron. Efektem takiej dyskusji ma być wyrobienie wrażliwości na potencjalne błędy w wygłaszaniu prezentacji.
Wykłady 5-8: Pisanie prac naukowych (po angielsku)
Pisanie prac naukowych z zakresu informatyki. Wskazówki ogólne dotyczące organizacji materiału i struktury tekstu, a także bardziej szczegółowe porady dotyczące pisania poszczególnych zdań (zarówno matematycznych, jak i niematematycznych) oraz unikania uciążliwej notacji.
Wykłady 8–9: Etyka
Problemy etyczne związane z technologiami komputerowymi, takie jak prywatność, stronniczość algorytmów, zagrożenia związane z automatyzacją, dezinformacja, czy też eksperymenty na ludziach. Odpowiedzialność etyczna informatyka.
Wykłady 9–10: Komunikacja wizualna i projektowanie interfejsów
Jak zaprojektować przedmiot wizualny (stronę internetową, plakat czy wykres), aby zawarte w nim informacje były jasne, nie wprowadzały w błąd i były intuicyjnie zrozumiałe. Jak rozmawiać z grafikami i projektantami UX.
Wykłady 11–12: Prawo
Zagadnienia prawne – jak radzić sobie z problemami prawnymi i jak współpracować z prawnikami. Zarówno z perspektywy prywatnej, jak i – w szczególności – biznesowej.
Wykłady 13–14: Własność intelektualna
Podstawowe zagadnienia dotyczące własności intelektualnej, w tym prawa autorskie, patenty i licencjonowanie oprogramowania. Etyczne i prawne konsekwencje używania cudzego kodu, wkładu w projekty open-source oraz stosowania oprogramowania komercyjnego w procesie tworzenia.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- metody prowadzenia badań naukowych w informatyce (K_W03)
- podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu informatyki (K_W06, K_W01 ML)
- problemy etyczne związane z technologiami komputerowymi, takie jak prywatność, stronniczość algorytmów, zagrożenia związane z automatyzacją i dezinformacją (K_W07, K_W02 ML)
- podstawowe zagadnienia dotyczące własności intelektualnej, w tym prawa autorskie, patenty i licencjonowanie oprogramowania (K_W08, K_W03 ML)
- znaczenie rozwoju nowych technologii informatycznych we współczesnym świecie (K_W09)
Umiejętności - absolwent potrafi:
- właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonywać oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji (K_U04)
- przygotować prezentację i artykuł naukowy z użyciem narzędzi informatycznych (K_U07, K_U01 ML, K_U05 ML)
- posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii informatycznej (K_U08)
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się i ukierunkowywać innych w tym zakresie (K_U09, K_U04 ML)
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych (K_K01 ML, K_K02 ML)
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K03 ML)
- uwzględniania interesu społecznego w aktywności naukowej i zawodowej oraz inicjowania działań w tym kierunku (K_K04, K_K05 ML)
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K05, K_K06 ML)
Kryteria oceniania
Przygotowanie dwóch prezentacji, oraz uczestnictwo w dyskusjach nad prezentacjami pozostałych studentów.
2-3 prace domowe dotyczące pisania tekstów matematycznych oraz wybranych zagadnień omawianych na wykładzie.
Literatura
William Strunk, EB White – Elements of Style
Donald E. Knuth, Tracy Larrabee, Paul M. Roberts – Mathematical Writing
Nicholas J. Higham – Handbook of Writing for the Mathematical Sciences
Edward Tufte – The Visual Display of Quantitative Information
Richard Hamming – You and Your Research
Simon Peyton Jones – How to Give a Great Research Talk
Cathy O’Neil – Weapons of Math Destruction
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: