Praktyki pedagogiczne z matematyki 1000-1PRAKTMAT
Praktyki pedagogiczne z matematyki polegają na całorocznym, regularnym udziale studenta w lekcjach matematyki w przydzielonej szkole oraz na czynnym udziale w zajęciach konwersatorium. Konwersatorium odbywa się w semestrze zimowym co tydzień na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW.
Praktyki pedagogiczne z matematyki realizowane w szkole polegają na poprowadzeniu przez studenta bloków lekcji (nie pojedynczych lekcji) zakończonych sprawdzianem w danej klasie lub na hospitowaniu lekcji w dowolnej klasie. Prowadzone lub hospitowane przez studenta lekcje odbywają się regularnie, co najmniej raz w tygodniu. Łączna liczba lekcji prowadzonych i hospitowanych przez studenta powinna wynosić co najmniej 150, z czego co najmniej 50 lekcji powinny stanowić lekcje prowadzone.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
student
- zna i rozumie specyfikę zadań dydaktycznych i organizacji pracy szkoły,
- zna zasady dokumentacji pracy dydaktycznej.
W zakresie umiejętności:
student
- potrafi dokonać obserwacji działań dydaktycznych podejmowanych w różnych sytuacjach dydaktycznych i wychowawczych i wyciągnąć z nich wnioski,
- przeprowadzić lekcję lub jej fragment,
- zaplanować i przeprowadzić sprawdzian umiejętności uczniów i zaplanować metody jego oceniania,
- dokonać ewaluacji działań dydaktycznych (własnych i obserwowanych),
- dokonać modyfikacji własnego sposobu nauczania,
- zaprojektować użyteczne materiały dydaktyczne.
W zakresie kompetencji społecznych:
- student jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i innymi nauczycielami.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyk pedagogicznych z matematyki jest odbycie wymaganej liczby godzin praktyk przed zakończeniem roku szkolnego, w którym student realizuje praktyki oraz uzyskanie dwóch pozytywnych opinii o studencie, zarówno od nauczyciela sprawującego opiekę nad praktykantem w szkole, jak i osoby prowadzącej konwersatorium.
Uzyskanie negatywnej opinii od co najmniej jednej z tych osób lub realizacja mniejszej od wymaganej liczby godzin praktyk skutkuje niezaliczeniem praktyk pedagogicznych z matematyki.
Opinia nauczyciela - mentora dotyczy osiągniętych umiejętności:
- przygotowania do lekcji
- sposobu prowadzenia lekcji
- doboru przykładów i zadań
- oceniania prac domowych, klasowych
- możliwości prowadzenia notatek przez uczniów
oraz predyspozycji i zaangażowania praktykanta:
- klarowność prezentacji
- dobór słownictwa, język
- dyscyplinowanie klasy
- motywowanie uczniów
- kontakt z uczniami
- zaangażowanie w sprawy szkoły
- słowność, rzetelność, punktualność
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: