Metodyka nauczania rachunku prawdopodobieństwa 1000-135MRP
Metodyka prezentacji aksjomatów teorii prawdopodobieństwa i własności prawdopodobieństwa. (2 wykłady)
Schemat klasyczny. Elementy ''szkolnej'' kombinatoryki. Reguła dodawania i reguła mnożenia. Metodyka wprowadzania pojeć ''szkolnej'' kombinatoryki. Zadania z ciekawymi wynikami numerycznymi. Paradoksy w teorii prawdopodobieństwa. (6--7 wykładów)
Drzewa stochastyczne jako metoda ilustracji pojęcia prawdopodobieństwa warunkowego. Twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym, twierdzenie Bayesa i ich ilustracja za pomocą drzewa stochastycznego. (1--2 wykłady)
Metodyka wprowadzania pojęcia niezależności zdarzeń. (1 wykład)
Schemat Bernoulliego. (1 wykład)
Metodyka wprowadzania pojęć związanych ze zmienną losową na przykładach gier losowych.
Zastosowanie twierdzenia o wartości oczekiwanej sumy zmiennych losowych. (2 wykłady)
Metody analizy pewnych doświadczeń losowych za pomocą grafów stochastycznych. (1 wykład)
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
(Za nazwą efektu podano kod odpowiedniego wymagania ze standardu kształcenia nauczycieli)
W zakresie wiedzy absolwent zna:
podstawę programową z matematyki w zakresie kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa, cele kształcenia i treści nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych (D.1/E.1.W2.);
metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w zakresie kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa– rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.W6.);
potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się matematyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (D.1/E.1.W15.);
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi (D.1/E.1.U1.);
identyfikować powiązania treści z zakresu kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3.);
dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (D.1/E.1.U4.);
kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5.);
rozpoznać typowe dla rachunku prawdopodobieństwa błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym (D.1/E.1.U10.);
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1/E.1.K2.);
zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych (D.1/E.1.K3.);
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.K4.);
rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1/E.1.K7.);
stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1/E.1.K9.).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiana na podstawie punktów za ćwiczenia, punktów z kolokwium oraz egzaminu.
Literatura
Literatura będzie podawana w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: