Analiza portfelowa I 1000-135AP1
Podstawy podejmowania decyzji w warunkach niepewności: oczekiwana stopa zwrotu, miary ryzyka jako miary zmienności lub zagroźenia, VaR, kryteria decyzyjne, miara powiązania stóp zwrotu, własności użyteczności oczekiwanej i krzywych obojętności w modelu decyzyjnym: wartość oczekiwana - ryzyko. (3 wykłady).
Ogólny model Markowitza: oczekiwana stopa zwrotu i ryzyko portfela, zbiór możliwości, portfele ekstremalne i efektywne, granice minimalna, efektywna i maksymalna, łamana portfeli efektywnych, punkty załamania granicy efektywnej, maksymalizacja użyteczności oczekiwanej stopy zwrotu z portfela i maksymalizacja wskaźnika Sharpe'a portfela. Estymacja parametrów modelu. (4 wykłady)
Modele specjalne: podstawowy Markowitza, Blacka, Tobina, zmodyfikowany Tobina i Sharpe'a. Podstawowy model Markowitza i model Blacka dla dwóch walorów. (4 wykłady)
Hipotezy rynku kapitałowego: hipoteza normalności rozkładu stóp zwrotu, hipoteza błądzenia losowego, hipotezy rynku efektywnego i hipoteza rynku fraktalnego. (1 wykład)
Model wyceny aktywów kapitałowych (CAPM): rynek doskonały, równowaga na rynku kapitałowym, portfel rynkowy, jego związek z portfelem stycznym, wzór na wycenę, zastosowania modelu CAPM. (2 wykłady)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza i umiejętności:
1. rozumie na czym polega problem podejmowania decyzji w warunkach niepewności, zna pojęcia: oczekiwana stopa zwrotu, miara ryzyka, VaR, wie co to są kryteria decyzyjne, zna własności użyteczności oczekiwanej i krzywych obojętności w modelu decyzyjnym wartość oczekiwana – ryzyko;
2. zna założenia modelu Markowitza, wie co to są: zbiór możliwości, portfel ekstremalny, portfel efektywny, łamana portfeli efektywnych, granica efektywna;
3. umie znajdować granice efektywne dla modelu Markowitza bez ograniczeń na krótką sprzedaż, dla modelu Markowitza z obecnością waloru bezryzykownego i bez ograniczeń na krótką sprzedaż, zna związki między tymi granicami efektywnymi, potrafi wykonać praktyczne obliczenia przynajmniej dla portfela złożonego z dwóch walorów;
4. wie jak zmienia się granica efektywna, jeśli w modelu Markowitza wprowadzić ograniczenie na krótką sprzedaż;
5. zna różnicę między rozwiązaniem modelu Markowitza, w którym maksymalizuje się użyteczność oczekiwanej stopy zwrotu z portfela, a rozwiązaniem, w którym maksymalizuje się wskaźnik Sharpe'a portfela;
6. wie na czym polega estymacja parametrów modelu oraz zna konsekwencje używania estymowanych wartości na otrzymywany portfel efektywny;
7. zna model wyceny aktywów kapitałowych (CAPM) oraz związane z tym modelem pojęcia: rynek doskonały, równowaga na rynku kapitałowym, portfel rynkowy, zna związek portfela rynkowego z portfelem stycznym, zna najważniejsze zastosowania modelu CAPM w analizie portfelowej (2-fund theorem);
8. zna podstawowe hipotezy rynku kapitałowego: hipotezę normalności rozkładu stóp zwrotu, hipotezę błądzenia losowego i hipotezę rynku efektywnego.
Kompetencje społeczne:
1. rozumie jaką rolę odgrywa analiza portfelowa dla teorii rynków kapitałowych;
2. rozumie związki między matematycznymi faktami analizy portfelowej a jej ekonomicznymi interpretacjami.
Literatura
E.J. Elton, M.J. Gruber, Nowoczesna teoria portfelowa i analiza papierów wartościowych, WIG-Press,
Warszawa 1998.
J.G. Francis, Inwestycje, analiza i zarządzanie, WIG-Press, Warszawa 2000.
G.J. Alexander, J.G. Francis, Portfolio analysis, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1986.
H.M. Markowitz, Mean-variance analysis in portfolio choice and capital markets, Blackwell Publishers, Oxford 1992.
S. Dorosiewicz, Elementy analizy portfelowej, statystyka -- ujęcie matematyczne, Szkoła Główna Handlowa -- Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: