- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Matematyczna wizja świata 1000-00MWS-OG
Matematyka odgrywa współcześnie coraz większą rolę w poznaniu procesów przyrodniczych i społecznych, stając się głównym instrumentem zrozumienia świata. Jesteśmy świadkami pasjonującego procesu wchodzenia matematyki do biologii, medycyny, ekonomii i socjologii, a nawet do nauk humanistycznych (arts). Warto zastanowić się dlaczego tak się dzieje i uświadomić sobie sukcesy tego procesu (porażki też). Z drugiej strony matematyka bywa odseparowywana od nauk humanistycznych, jakby nie była równoważną częścią kultury. Warto i na to popatrzeć i znaleźć związki: ,,zasypać okopy''. W szczególności kontemplując liczne powiązania matematyki i literatury (pięknej).
Wykład przeznaczony jest dla wszystkich otwartych na matematykę, szczególnie matematykę stosowaną. Nie jest jednak raczej zalecany dla osób studiujących na Wydziale MIM: jest dość elementarny z punktu widzenia matematyki. W szczególności nie jest wymagana znajomość matematyki uniwersyteckiej. Omówione zostaną zagadnienia z następującej listy
1.) Co to jest prawda?
2.) Piękno i matematyka.
3.) Czy matematyka musi być trudna?
4.) Fibonacci prawie wszędzie.
5.) Biomatematyka.
6.) Czy matematyka jest strukturą świata?
7.) ,,Niepojęta skuteczność matematyki w naukach przyrodniczych’’.
8.) Literatura (piękna) i matematyka
(-) Matematyka w Raju – Dante,
(-) Niebezpieczne związki?
(-) J.M. Coetzee i dylemat młodego pisarza,
(-) Alicja w krainie logiki,
(-) Niesamowite przygody OULIPO
(-) L. Tołstoj (1828-1910) i całka historii,
(-) JFIL Borges (1899-1986) i biblioteka Babel.
9.) Galeria postaci
G.W. von Leibniz (1646-1716),
J.M. Hoene-Wroński (1776-1853),
G. Cantor (1845-1918)
K. Gödel (1906-1978)
A. Lasota (1932-2006)
10.) Chaos deterministyczny i jego rola we współczesnej nauce.
11.) Atrakcyjne atraktory.
12.) Teoria gier.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zrozumienie roli matematyki w opisie zjawisk przyrodniczych i społecznych. Zrozumienie relacji matematyki z innymi dziedzinami.
Kryteria oceniania
Napisanie (lub wygłoszenie) eseju na zadany temat związany z wykładem
Literatura
* M. Lachowicz, Intuicja matematyczna w Raju? Delta 9/2021, 17-19.
* M. Lachowicz, Matematyka i życie: punkty przegięcia, Delta, w druku
* M. Lachowicz, Biomatematyka instrukcja obsługi, Delta 10/2021.
* M. Lachowicz, Fibonacci prawie wszędzie, Delta, w druku.
* M. Lachowicz, Matematyka i literatura: J.M. Cotzee, w druku.
* Otwarta nauka i jej zwolennicy, OBI Kraków i BIBLOS Tarnów 1996; Andrzej Lasota, Wprowadzenie do dyskusji: matematyka a filozofia; Dyskusja, 50-71.
* Piergiorgio Odifreddi, Penna, pennello e bacchetta, Laterza 2005.
* Piergiorgio Odifreddi, Che cos'è la verità, Castelvecchi 2016.
* Roger Penrose, Nowy umysł cesarza, PWN Warszawa 1996; Matematyka a rzeczywistość (94-119); Prawda, dowód i wgląd, (120-172).
* Carl F. von Weizsacker, Jedność przyrody, PIW, W-wa 1978.
* E.P. Wigner, The Unreasonable Effectiveness of Mathematics in the Natural Sciences, Communications in Pure and Applied Mathematics, 13, 1960, 1-14; (Niepojęta skuteczność matematyki w naukach przyrodniczych, Zagadnienia Filozoficzne w Nauce XIII, 1991, OBI, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków, 5-18).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: