Uważność w praktyce – mindfulness dla doktorantów i doktorantek – ZIP 0508-UPM-OG-ZIP
Koncepcja uważności jest szerzej znana w Polsce od kilku lat. Jednak nurt badań nad jej wpływem na ludzkie zdrowie i samopoczucie liczy sobie już tych lat około czterdziestu. Na świecie wiele szkół i uczelni wprowadza zajęcia mindfulness, uznając że jest to ważna kompetencja wspierająca radzenie sobie ze stresem, koncentrację uwagi, regulację emocji oraz szeroko rozumiany dobrostan.
Badania naukowe potwierdzają te tezy.
W czasie zajęć doktorantki i doktoranci poznają podstawy mindfulness. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli możliwość rozwijać kompetencję uważności poprzez praktykę.
W programie zajęć:
- różne formy praktyki mindfulness – świadome oddychanie, skanowanie ciała i inne
- ćwiczenia dające wgląd w automatyczne i nawykowe sposoby działania
- okazja do przyglądania się własnym sposobom regulacji w sytuacjach trudnych, w tym stresowych
- praktyka życzliwości i samowspółczucia
- wiedza naukowa na temat wpływu uważności i medytacji na zdrowie fizyczne i psychiczne.
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP są dostępne na stronie: www.zip.uw.edu.pl.
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia.
Ludzie na całym świecie praktykują uważność i doświadczają jej dobroczynnych konsekwencji. Kolejne kraje wprowadzają mindfulness do szkół i przedszkoli jako antidotum na stres i agresję wśród dzieci. Na wielu uczelniach mindfulness stanowi obowiązkowy kurs dla nowych studentów, ponieważ regularna praktyka zmniejsza stres, poprawia pamięć i koncentrację, a także bardzo pomaga w samoregulacji, zwłaszcza w sytuacjach trudnych. W czasie tego kursu będziesz mieć okazję do zatrzymania i uważnego przyjrzenia się sobie. Poznasz różne sposoby praktykowania uważności i doświadczysz medytacji mindfulness. Nauczysz się obserwować swoje nawykowe sposoby działania i automatyczne schematy myślowe.
Dr Agnieszka Wojnarowska jest psychoterapeutką, psycholożką i wykładowczynią na Wydziale Psychologii UW. Prowadzi badania naukowe oraz zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, wspierające kontakt ze sobą i rozwój samoświadomości. Fascynuje się związkami ciała i psychiki. Pracuje również w gabinecie psychoterapeutycznym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studentki i studenci po ukończeniu kursu:
• Znają sposoby praktykowania uważności
• Mają informacje na temat najważniejszych doniesień naukowych na temat konsekwencji praktykowania uważności
• Umieją praktykować uważność na różne sposoby, zarówno formalne jak i nieformalne
• Mają nawyk uważnej i świadomej obserwacji siebie
• Rozpoznają automatyczne sposoby działania w sytuacjach stresowych
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciac
Literatura
Jon Kabat-Zinn
„Praktyka uważności dla początkujących” lub „Gdziekolwiek jesteś, bądź”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: