- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
ABC zrównoważonego rozwoju 0303-PZD-AZR-ABC-OG
Zajęcia rozpoczynają się blokiem prowadzonym przez wykładowców UW, który w dalszej kolejności jest uzupełniony o perspektywę praktyczną przedstawioną przez przedstawicieli różnych branży produkcyjnych i usługowych. W ten sposób kurs łączy wiedzę teoretyczną i wyniki prowadzonych na UW badań z realiami działania przedsiębiorstw. Złożenie tych dwóch perspektyw łączących wymiar akademicki i praktyczny ma na celu narysowanie jak najbardziej precyzyjnego obrazu dzisiejszego rozumienia koncepcji zrównoważonego rozwoju oraz przedstawić jego rzeczywisty kontekst.
Początkowo kurs koncentruje się na zagadnieniach zmian środowiskowych, klimatycznych, zasobach energetycznych Ziemi, by przejść do sposobów naszego korzystania z zasobów naturalnych w kontekście z jednej strony konieczności zapewnienia przetrwania, a z drugiej – sposobu życia. Te ramy abstrakcyjne są następnie uzupełniane przez specjalistów od zrównoważonego rozwoju z firm współpracujących przy realizacji kursu, a reprezentujących szeroką gamę branży.
Zakres wykładów:
1. Dlaczego uczenie się o zrównoważonym rozwoju jest ważne?
2. Zrównoważony rozwój: na czym polega i jak go zapewnić?
3. Zmiany środowiskowe: ziemia – powietrze – woda
4. Zmiany klimatyczne – ekosystemy – człowiek
5. Zasoby energetyczne Ziemi
6. Rolnictwo: jak wyżywić ludzkość i nie zniszczyć Ziemi?
7. Styl życia a zmiany środowiskowe: perspektywa społeczna (Czy „reduce, reuse, recycle” wystarczy?)
8. Europejski Zielony Ład: koło ratunkowe?
9. Zajęcia prowadzone przez przedstawiciela przedsiębiorstwa.
10. Zajęcia prowadzone przez przedstawiciela przedsiębiorstwa.
11. Zajęcia prowadzone przez przedstawiciela przedsiębiorstwa.
12. Zajęcia prowadzone przez przedstawiciela przedsiębiorstwa.
13. Zajęcia prowadzone przez przedstawiciela przedsiębiorstwa.
14. Zajęcia prowadzone przez przedstawiciela przedsiębiorstwa.
15. Wykład podsumowujący/zaliczenie
Klasyczny wykład akademicki łączący formę stacjonarną i ew. zdalną (hybrydowo, z elementem zdalnym tylko w przypadku, kiedy nie będzie możliwości realizacji zajęć stacjonarnych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po odbyciu zajęć student potrafi (wiedza):
- przybliżyć koncepcję zrównoważonego rozwoju
- określić w jaki sposób dążenie do zrównoważonego rozwoju jest kluczowe dla cywilizacji
- określić elementy wymagające balansowania przy określaniu wpływu działalności człowieka na środowisko
- przedstawić procesy zależności pomiędzy zmianami wód, powietrza i ziemi
- określić jaki model życia i działania człowieka jest najbardziej zrównoważony
- naszkicować największe problemy wpływające na degradację środowiska, a związane z działaniem człowieka
- określić stopień niszczącej działalności człowieka w kontekście występowania zjawisk naturalnych wpływających na degradację środowiska
- określić eko-wymogi prawne związane z działalnością przedsiębiorstw w Unii Europejskiej i kierunki jego rozwoju
- określić pozytywne i negatywne skutki wdrażania regulacji prawnych dla przedsiębiorstw
- przybliżyć realia funkcjonowania dużego i średniego przedsiębiorstwa wobec wymogu dbania o zrównoważony rozwój
- przybliżyć kontekst działania wybranych branży produkcyjnych i usługowych wobec działania sił rynkowych i eko-regulacji
Nabywane kompetencje społeczne:
- definiowanie części problemów badawczych
- stawianie pytań cząstkowych do pytania badawczego
- określić rodzaj i pochodzenie źródeł informacji potrzebnych do udzielenia odpowiedzi na pytanie
- znaleźć i określić wartość źródeł informacji
- definiowanie postulatów w dyskusji
Kryteria oceniania
Standardowa skala akademicka, test wyboru złożony z pytań odnoszących się do treści wykładów.
Test na platformie Kampus
Literatura
Wskazywana podczas pierwszych zajęć.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Klasyczny wykład akademicki łączący formę stacjonarną i ew. zdalną (hybrydowo, z elementem zdalnym tylko w przypadku, kiedy nie będzie możliwości realizacji zajęć stacjonarnych). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: