- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Emisja głosu i technika mówienia w komunikacji dydaktycznej - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela 0000-EGTM-KKPN-B-OG
Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich.
W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Jeżeli student nie spełnia tego kryterium, zostanie poproszony o wyrejestrowanie z zajęć.
Zajęcia służą pogłębianiu umiejętności efektywnego posługiwania się głosem w zawodowej komunikacji dydaktycznej. Wykonywane ćwiczenia mają na celu uzyskanie kompetencji niezbędnych do wyrazistego, prawidłowego intonacyjnie, odpowiednio ekspresyjnego oraz poprawnego pod względem fonacyjnym przekazywania treści nauczania. Uczestnictwo w warsztacie przyczyni się również do doskonalenia ogólnych kompetencji komunikacyjnych (praca w grupach, prezentowanie wystąpień, formułowanie konstruktywnych uwag).
Spotkania mają charakter warsztatowy. Uczestnicy wykonują ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne mające na celu osiągnięcie barwy, nośności głosu oraz wyrazistości artykulacyjnej optymalnej do przekazywania treści dydaktycznych. Przed pierwszym spotkaniem uczestnicy zostaną poproszeni o przygotowanie 3-minutowej wypowiedzi ustnej o charakterze dydaktycznym, która będzie stanowiła materiał do pracy emisyjno-artykulacyjnej podczas warsztatów. Ponieważ niektóre ćwiczenia oddechowe i fonacyjne będą wykonywane w pozycji leżącej, niezbędna będzie karimata lub ręcznik. Do kontroli ćwiczeń artykulacyjnych potrzebne będzie małe lusterko. Podczas warsztatów wykorzystywana będzie również słomka do napojów oraz korek od butelki wina.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
Zna:
najczęstsze błędy emisyjne i artykulacyjne zakłócające komunikację dydaktyczną
ćwiczenia pomagające w korygowaniu błędów emisyjnych i artykulacyjnych w komunikacji dydaktycznej
Umie:
rozpoznawać błędy emisyjne i artykulacyjne w komunikacji dydaktycznej
wykonywać ćwiczenia pomagające w korygowaniu błędów emisyjnych i artykulacyjnych w komunikacji dydaktycznej
eliminować błędy we własnych wypowiedziach o charakterze dydaktycznym
Rozumie:
znaczenie prawidłowej emisji głosu oraz wyrazistej artykulacji w komunikacji dydaktycznej
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (online), gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć
- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć
Ocena pracy podczas zajęć: aktywne wykonywanie ćwiczeń (50% oceny końcowej).
Ocena sprawności realizacji końcowego wystąpienia ustnego: stopień uwzględnienia uwag korekcyjnych otrzymanych podczas warsztatów (50% oceny końcowej).
Literatura
Ciecierska-Zajdel B., (2020), Trening głosu, Warszawa
Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172
Kaczmarek B.,(2009), Misterne gry w komunikację, Lublin
Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, Warszawa, s.15-58
Leary M., (2010), Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk
Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków
Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk
Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, Kraków-Katowice
Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk
Rusinek M., Załazińska A., (2018), Jak się dogadać czyli retoryka codzienna, Kraków
Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk
Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk
Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław
Wasylczyk P., (2017), Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa
Załazińska A., (2016), Podstawy autoprezentacji, [w:] Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, s. 364-387
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: