Education (NZ2-PD)(in Polish: Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia) | |
second cycle programme extramural, 2-year studies Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyDziedzina nauk społecznych; dyscyplina: Pedagogika Charakterystyka programu Studia są prowadzone w obszarze pedagogiki ogólnej i najważniejszych subdyscyplin pedagogicznych. Pozwalają zdobyć wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do pracy na stanowiskach wymagających wykształcenia pedagogicznego. Proponowane w ramach kierunku różnorodne ścieżki rozwoju edukacyjnego dostosowane zostały do zapotrzebowania sektora usług edukacyjnych, a także małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku komercyjnym. Nowoczesny kierunek studiów umożliwia przyszłym absolwentom nie tylko rozwijanie wiedzy z zakresu dziedziny, ale również wyposażenie w kompetencje przedsiębiorcze, komunikacyjne, dydaktyczne, językowe i inne niezbędne na współczesnym rynku pracy. Lista specjalności:
Zasady kwalifikacji na specjalności. W trakcie składania dokumentów o przyjęcie na studia, kandydat składa deklaracje wyboru specjalności: deklaruje równorzędnie dwie specjalności. Dana specjalność powstanie, jeśli zgłosi się minimum 20 osób. Zajęcia dydaktyczne odbywają się w budynku Wydziału (ul. Mokotowska 16/20) w soboty i niedziele (zjazdy odbywają się najczęściej co dwa tygodnie). Praktyki studenckie organizowane są w placówkach na terenie Warszawy i pod opieką pracownika naukowo-dydaktycznego. W sytuacjach indywidualnych praktyki można zrealizować w miejscu swojego zamieszkania również pod nadzorem opiekuna z Wydziału. Wszystkie informacje dotyczące programu studiów znajdują się na stronie internetowej Wydziału: www.pedagog.uw.edu.pl Sylwetka absolwenta
Absolwent będzie posiadał wiedzę na temat współczesnego rynku pracy, klasyfikacji zawodów i specjalności, metod i narzędzi opisu kariery zawodowej, a także umiejętności metodycznych doradcy zawodowego: diagnozowania, pracy z grupą oraz pracy indywidualnej czy prowadzenia rozmowy doradczej. Przykładowe miejsca pracy: placówki edukacyjno-oświatowe, działy kadr i działy personalne, instytucje administracji samorządowej na stanowiskach odpowiedzialnych za edukację i zatrudnianie, instytucje prowadzące działalność zapewniającą uzyskanie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie zawodowe.
Absolwent będzie posiadał specjalistyczną wiedzę i umiejętności dotyczące nie tylko funkcjonowania, ale także dokonywania zmian w środowisku edukacyjnym, zawodowym i medialnym. Będzie rozumiał wartość różnorodności tradycji i obyczajów w budowaniu społeczeństwa wielokulturowego i wpływał na wypracowywanie zasad współżycia w przestrzeni publicznej z poszanowaniem różnic kulturowych. Absolwent zdobędzie kwalifikacje do wykonywania dwu zawodów: Animatora kultury i Doradcy zawodowego (zawody te są wpisane do Klasyfikacji Zawodów i Specjalności pod numerem 343901 i 242304).
Absolwent będzie posiadał przygotowanie teoretyczno-praktyczne w zakresie artystycznej edukacji wizualnej oraz wykorzystywania mediów w procesach socjalizacji, edukacji i komunikacji społecznej. Przykładowe miejsca pracy: szkoła podstawowa i średnia - nauczyciel plastyki (tylko osoby, które ukończyły studia I stopnia i otrzymały przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne); instytucje artystyczne (szczególnie w działach edukacyjnych w muzeach, galeriach, teatrach itd.); instytucje medialne i medialno-edukacyjne (telewizja, radio, prasa, portale internetowe) oraz każda instytucja kulturalna, edukacyjna czy usługowa, w której kompetencje artystyczne pedagoga stanowią podstawowy atut (ośrodki kultury, kluby, świetlice itd.).
Absolwent będzie posiadał specjalistyczną wiedzę i umiejętności dotyczące poznawania i usprawniania funkcjonowania osób, grup i społeczności lokalnej, pracy z dzieckiem i rodziną, w szczególności przeżywających kryzysy i trudności. Będzie zdolny analizować z perspektywy interdyscyplinarnej czynniki zagrożenia dziecka i rodziny i podejmować interwencje w sytuacjach kryzysowych. Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy wychowawcy, pedagoga, specjalisty do spraw pracy z rodziną, asystenta rodziny, koordynatora. Może pracować w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (pedagog); w kuratorskich służbach sądowych, a także w instytucjach sektora pomocy społecznej: świetlicach środowiskowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach adopcyjnych, poradnictwie rodzinnym, służbach socjalnych, ośrodkach interwencji kryzysowej, ośrodkach pomocy społecznej, centrach pomocy rodzinie.
Absolwent będzie przygotowany do wyznaczania celów i określania sposobów realizacji polityki oświatowej na poziomie jednostek administracji państwowej. Kierowanie placówką oświatową wymaga kompetencji merytorycznych i społecznych. Bazą do wskazywania kierunków rozwoju placówki oświatowej będzie wiedza z zakresu zarządzania strategicznego i zarządzania zmianą, konstruowania i zarządzania projektem oraz zarządzania kapitałem ludzkim. Do realizacji wyznaczonych zadań niezbędne będą umiejętności kierownicze i interpersonalne. Przykładowe miejsca pracy: administracja państwowa, samorządy lokalne i organizacje pozarządowe, publiczne i niepubliczne placówki edukacyjne, firmy szkoleniowe, działy edukacyjne muzeów i innych placówek kultury. Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich. |
ECTS Coordinators:
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:
The graduate has achieved the learning outcomes defined for the programme of study, including the learning outcomes defined for the compulsory specialisation. The graduate:
knows and thoroughly understands of the characteristics of ontogenetic human development;
knows and thoroughly understands of the functioning of various educational institutions, their mission, objectives, functions and principles of organization;
knows and thoroughly understands the processes of education, theories of education, upbringing and developmental support;
knows and understands the contemporary directions of the development of pedagogy, its historical and cultural contexts and determinants, as well as types of social relations and their importance in the context of broadly understood education;
knows and understands the diversity of educational environments which include their respective phenomena and processes;
is able to observe various social phenomena, search, collect, process relevant information referring to various sources and apply various criteria for their interpretation;
is able to integrate theoretical knowledge of pedagogy and related disciplines; analyse, diagnose and design practical solutions;
knows and thoroughly understands the principles, concepts and functions of arts and media education;
knows and understands the methods of art education, museum education, as well as the methods used in teaching art at school;
is able to design and carry out educational activities in art-related, museum, school and social spaces taking into account relevant methodology and the needs of different age and social groups;
is able to critically evaluate educational activities in museum spaces and other spheres of contemporary culture.
Students shape their competences during the internships by learning the specifics of work in various artistic and media institutions (museums, theaters, media, radio, television, community centers), with particular emphasis on working with an audience.
They gain knowledge about the work of education and information departments of various artistic and media institutions:
1. They get to know the forms of work of institutions, programmes carried out by them, the legitimacy and efficiency of their actions.
2. Taking part in the preparation of programmes targeted at children, youth and adults, they acquire methodological and teaching skills specific to the work of these institutions.
3. They learn cooperation within a team on programming and implementation of specific educational and artistic tasks.
4. They get to know the specificity of preparing educational and artistic programmes for adults.
They conduct self-evaluation, analysis of their own achievements, identify their strengths and weaknesses.
Course structure diagram:
Abbreviations used in tables: | |
lect - Lecture cl - Classes egz - Examination kon - Seminar pr_ped - Teaching placement sem - Seminar war - Workshops | c - Pass/fail e - Examination |