Journalism and media studiem, extramural studies, second-cycle programme (NZ2-PRK-DM)(in Polish: Dziennikarstwo i medioznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia) | |
second cycle programme extramural, 2-years of study Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyKierunek rokrocznie uzyskuje najwyższe noty w rankingu „Perspektywy” w grupie kierunków dziennikarstwo i komunikacja społeczna (pierwsze miejsca w latach 2014 –2023). Studia zaoczne II stopnia o profilu praktycznym na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo trwają 4 semestry. Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania tytułu zawodowego magistra wynosi 120. Wiodącą dyscypliną na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo są nauki o komunikacji społecznej i mediach. Podstawą programu kształcenia są przedmioty obowiązkowe z zakresu szeroko rozumianych nauk o mediach takie jak: główne nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI wieku, problemy prawne mediów, reklamy i public relations, psychologia mediów, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów, ekonomika mediów, metody badań medioznawczych, wprowadzenie do edukacji medialnej, pragmatyka językowa, semiotyka mediów, analiza medialnych dyskursów kulturowych, rynki medialne: globalne i paneuropejskie. Treści kształcenia uzupełniają przedmioty ukierunkowane na poszerzenie wiedzy i umiejętności o charakterze specjalistycznym i praktycznym realizowane w ramach dwóch specjalności do wyboru:
Rekrutacja na specjalności odbywa się pod koniec pierwszego semestru studiów. Warunkiem uruchomienia specjalności fotografia i nowe media jest zrekrutowanie grupy liczącej minimum 25 osób. Obowiązuje na niej maksymalny limit przyjęć do 30 osób. Minimalna i maksymalna liczby osób rekrutowanych obowiązują także na specjalizacjach, które student wybiera w ramach specjalności dziennikarskiej. W rekrutacji na specjalności studenci będą mogli wykazać się doświadczeniem/dorobkiem potwierdzającym ich zainteresowanie specjalnością. Informacje dotyczące kwalifikacji na poszczególne specjalności studenci znajdą na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Tu znajdują się także informacje dotyczącej rekrutacji na specjalizacje w ramach specjalności dziennikarskiej. W programie studiów przewidziany jest wspólny blok zajęć o charakterze podstawowym, wprowadzający studentów w tematykę analiz dyskursów medialnych, hermeneutyki tekstów, psychologii mediów, ekonomiki mediów, propedeutyki badań opinii publicznej. Nadto każda ze specjalności zawiera odrębny blok modułów. Przedmioty obowiązkowe w programie studiów mają wymiar zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Oznacza to nakierowanie na osiąganie efektów uczenia w zakresie praktycznego wykorzystania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, które są niezbędne na współczesnym rynku pracy. Zakładane efekty uczenia osiągane są poprzez realizację części modułów w formie konwersatoriów i ćwiczeń prowadzonych w małych grupach. Program studiów jest zamieszczony na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Szczególne znaczenie dla realizacji efektów uczenia mają praktyki zawodowe realizowane w trakcie dwóch lat studiów w wymiarze godzinowym wskazanym w programie studiów. Celem praktyk jest przygotowanie studentów do wymagań współczesnego rynku pracy. Praktyki zawodowe odbywają się w publicznych i niepublicznych instytucjach związanych z funkcjonowaniem rynku mediów (stacje telewizyjne, stacje radiowe, biura prasowe, portale internetowe) oraz zaplecza medialnego takich jak koncerny medialne, agencje reklamowe, firmy PR. Absolwent specjalności dziennikarstwo uzyskuje umiejętności pozwalające mu na samodzielną pracę w instytucjach medialnych: redakcje prasowe, radiowe, telewizyjne, redakcje portali internetowych, inne podmioty rynku nowych mediów oraz instytucje badające i monitorujące rynek mediów. Mogą także prowadzić szkolenia w zakresie edukacji medialnej, przygotowując kadry nauczycieli do podjęcia tej problematyki, a także tworzyć programy warsztatów związanych z odpowiedzialnym korzystaniem z mediów przez wszystkie grupy społeczne. Absolwent specjalności fotografia i nowe media jest przygotowany do podjęcia pracy na szerokim polu fotografii. Od realizacji praktycznych dla potrzeb prasy, reklamy, po prace w charakterze fotoedytora czy organizatora sesji fotograficznych. Jest gotów do samodzielnej pracy, w której swobodnie posługuje się różnorodnymi technikami rejestracji i edycji obrazu. Zna podstawy projektowania graficznego, a także umie realizować krótkie formy filmowe. Jest przygotowany do swobodnego funkcjonowania w świecie sztuki, jako autor dzieł, jak również jako organizator działań fotograficznych, kurator wystaw i teoretyk obrazów realizowanych metodami fotograficznymi. |
ECTS Coordinators:
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
Knowledge: the graduate knows and understands
K_W01 - Has in-depth knowledge of different cultural groups, trends and institutions operating within a democratic society.
K_W02 - Has a well-established knowledge of the scope and effects of mass media on specific audiences within broad (national and international) audiences, social, political, economic and cultural structures.
K_W03 - Has an in-depth knowledge of the different dimensions of the interdisciplinary aspects of intercultural communication.
K_W04 - Has an expanded knowledge of the multiple models of social communication within different research, cultural, economic and political orientations.
K_W05 - Has knowledge of institutions, phenomena, relations and processes of economic nature, conditioning the functioning of media institutions in the free market.
K_W06 - Has in-depth knowledge of processes, phenomena and historical events, that determine specific changes in the structure of the political system.
K_W07 - Has in-depth knowledge of the linguistic dimension of the functioning of media messages.
K_W08 - Has an expanded knowledge of the specifics of the different entities of the media system in the local, regional and national perspective, as well as the media dedicated to separate communities.
K_W09 - Has knowledge of the operation of devices and technical systems used in television, film and theater, as well as in press, advertising and publishing photography
K_W10 - Has expanded knowledge of the legal, ethical, psychological aspects of the functioning of individuals and groups within social structures, as well as an in-depth knowledge of the processes and phenomena occurring within continuously interacting social groups in their psychological and communicative dimensions.
K_W11 - Has expanded knowledge of research methods and techniques that enable reliable collation and analysis of various media phenomena in their sociological, political, cultural, legal and economic aspects.
K_W12 - Has expanded knowledge of techniques and methods of studying the basic subjects of the mediatized relationship within the framework of social communication - sender and receiver, as well as media messages themselves - their specificity, diversity, overtones, effectiveness.
Professional skills: the graduate is able to
K_U01 - Can identify the most important problems of social, political, economic and cultural structures and explain the interrelationships between the indicated subsystems of the social community.
K_U02 - Can diagnose multidimensional phenomena and processes of the mediatized reality of contemporary political, economic and cultural systems and take a position, subject to the criteria of reliability and fairness, in relation to various theoretical and research perspectives.
K_U03 - Is able to characterize certain phenomena and processes in the perspective of forecasting the consequences and expected behavior of the most important subjects of the media system.
K_U04 - Understands the technologies of realization of photographic projects, television and film shows and the principles of editing as an element of building dramatic tension.
K_U05 - Has in-depth ability to prepare public speeches in oral and written form in Polish and foreign language.
K_U06 - Has language skills in the field of media studies in accordance with the requirements specified for level B2+ of the Common European Framework of Reference for Languages.
K_U07 - Is able to set goals and research problems before specific issues related to the functioning of a multilaterally perceived media system, and then is able to design and carry out, using a variety of research techniques and methods, an interdisciplinary media studies analysis
K_U08 - Is able to combine facts, compile data and explain the process within the framework of independently prepared public speeches and reports summarizing the activity in the given area, obtaining information from literature, databases and other properly selected sources also in a foreign language and also realizes the need for lifelong learning.
K_U09 - Understands the specificity, ephemerality and lability of mediatized relations, occurring between various entities of media systems and acknowledge the desirability of constantly updating the acquired information and formed opinions.
Social skills: the graduate is prepared to
K_K01 - Is able to approach the received content critical and constructive criticize the actions of other people.
K_K02 - He is able to juxtapose contradictory opinions, highlight the advantages and disadvantages of multi-factor arguments and rationales thus being able to take an adequate, rationalized position.
K_K03 - He is able to reflect on social , scientific and ethical aspects related to his own professional activity and initiate activities that will present it in an accessible form
K_K04 - Is able to play a role of a leader in task groups dedicated to various projects of a media studies nature.
K_K05 - Solves the problems and tasks set before them in a systemic, orderly and teleological manner.
K_K06 - Uses workshop skills to the extent necessary to carry out their own artistic projects; consciously using such tools and concepts as character, character construction and evolution, conflict, plot, story, basic structural concepts, opening, turning points, the question of style and convention