Scientific information and library studies, extramural, second cycle programme (NZ2-BN)(in Polish: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia) | |
second cycle programme extramural, 2-year studies Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyKierunek studiów „Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo” związany jest z naukami społecznymi, w programie pojawiają się również treści z nauk humanistycznych. Wiodącą dyscypliną studiów jest nauka o komunikacji społecznej i mediach. Inne dyscypliny, które są reprezentowane w programie studiów to: psychologia, historia, językoznawstwo, filozofia, literaturoznawstwo. Studia II stopnia na kierunku „informacja naukowa i bibliotekoznawstwo” przygotowują do podjęcia pracy we wszystkich instytucjach związanych z nauką, edukacją, kulturą, gospodarką, administracją itd. - wszędzie tam, gdzie dokonuje się zarządzanie zróżnicowanymi zasobami informacji, projektowaniem i realizacją usług informacyjnych, szeroko rozumianym pośrednictwem między użytkownikiem (odbiorcą, czytelnikiem) a źródłami wiedzy i obiektami kultury. Absolwenci posiadają kompetencje do pełnienia funkcji kierowniczych w bibliotekach i placówkach informacyjnych, jak również do prowadzenia własnej działalności gospodarczej związanej z realizowaniem usług informacyjnych lub udziałem w rynku wydawniczym i księgarskim. W trakcie studiów zdobywają umiejętności potrzebne do realizacji wszystkich procesów informacyjnych (gromadzenie, opracowanie, udostępnianie), do projektowania, organizowania i prowadzenia zasobów i usług informacyjnych z uwzględnieniem ich specyfiki przedmiotowej, jak również do pracy z odbiorcami kultury i użytkownikami informacji, zwłaszcza w zakresie kształcenia ich kompetencji informacyjnych oraz rozpoznawania i realizacji potrzeb informacyjnych odpowiednio do kontekstu (nauka, edukacja, kultura, rozrywka, praca zawodowa itp.). Studenci zdobywają też tzw. kompetencje miękkie, w tym organizacji pracy własnej, organizacji i udziału w pracach zespołowych, kierowania pracami innych, komunikowania wyników badań. Studenci mają możliwość wyboru w ramach kierunku studiów jednej ze ścieżek specjalistycznych:
Ścieżki te profilowane są wokół zagadnień architektury i zarządzania informacją, organizacji i zarządzania bibliotekami, działalności instytucji kultury, ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego lub zagadnień edytorskich. Seminaria magisterskie studenci wybierają odpowiednio do swoich zainteresowań i planów zawodowych. Zajęcia prowadzą wykładowcy o uznanym dorobku naukowym, korzystając z nowoczesnych laboratoriów i specjalistycznego sprzętu niezbędnego w projektach digitalizacyjnych oraz kształceniu w zakresie zasobów otwartych czy edytorstwa cyfrowego. Studenci zobowiązani są do zrealizowania praktyk specjalizacyjnych w wymiarze 60 godz., zgodnie z obraną ścieżką specjalistyczną. Studia przygotowują do kontynuowania edukacji i pracy badawczej na studiach III stopnia. |
ECTS Coordinators:
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
Knowledge. A graduate:
• has an ordered, deepened knowledge of subject and methodological specifics of the humanities; can develop it creatively and apply in the area of library and information science.
• knows specific terminology of the humanities, being used in library and information science.
• has deepened research abilities, including analysis of research works, synthesis of different ideas and attitudes, selection of methods, development of research tools, discussion and presentation of research findings, enabling him/her to solve complex research problems of library and information science, and related disciplines.
• has knowledge about libraries and other cultural institutions, as well as contemporary cultural life, sufficient for managing library cooperation and information exchange with those institutions.
Skills. A graduate:
• retrieves, analyses, evaluates, selects and integrates information from different sources, and develops relevant critical statements for his/her own needs.
• develops own knowledge independently, improves research abilities regarding library and information science, as well as manages his/her own professional career.
• communicates (using different channels and technologies) with library and information science professionals, as well as the experts from the related disciplines, in either Polish or foreign language.
Personal and social abilities. A graduate:
• understands the need of life long learning.
• properly identifies and solves dilemma of library and information profession.
• participates actively in protection of regional, national, and European cultural heritage, with particular regard to the written heritage.