On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in

Special Education (SJ-PRK-PDS)

(in Polish: Pedagogika specjalna)
long cycle programme
full-time, 5-year studies
Language: Polish

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: pedagogika

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają w budynku Wydziału Pedagogicznego UW, ul. Mokotowska 16/20.

Czas: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:15 – 19:00.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Na pedagogice specjalnej zdobędziesz wiedzę na temat:

  • psychologicznych, społecznych, medycznych i kulturowych aspektów niepełnosprawności,
  • metod pracy pedagogicznych i terapeutycznych z dziećmi i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością.

Nauczysz się:

  • diagnozować potrzeby osób z niepełnosprawnościami za pomocą różnych narzędzi,
  • prowadzić zajęcia edukacyjne z osobami z niepełnosprawnościami w szkole ogólnodostępnej, specjalnej (dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną) i poza szkołą (w różnych placówkach, np. Warsztatach Terapii Zajęciowej),
  • prowadzić zajęcia terapeutyczne , w tym zdobędziesz zewnętrzne certyfikaty cenione przez pracodawców (np. Treningu Umiejętności Społecznych, TUS, Kompasu Kreatywności).

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Kierunek przygotuje Cię do pracy na licznych stanowiskach: nauczyciela współorganizującego kształcenie w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych; Pedagoga specjalnego w szkołach (nowe stanowisko pracy od 2022r.), nauczyciela w przedszkolach i szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, nauczyciela w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Poza tym możesz pracować w wielu placówkach zajmujących się wspieraniem i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością poza systemem szkolnictwa.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Na kierunku nie ma wyboru specjalności. Wszyscy studenci zdobywają przygotowanie do pracy w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych oraz w placówkach specjalnych dla dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Zajęcia na kierunku pogrupowane są w moduły. Skupione są one wokół następujących zagadnień:

  • Wprowadzenie do pedagogiki
  • Filozoficzne podstawy pedagogiki
  • Psychologiczne i medyczne aspekty niepełnosprawności
  • Społeczne, prawne i kulturowe aspekty niepełnosprawności
  • Koncepcje, organizacja i metodyka edukacji włączającej
  • Diagnozowanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • Metody pracy z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności
  • Metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną na różnych etapach ich życia i rozwoju
  • Wspieranie rodzin z osobami z niepełnosprawnością
  • Metodologia badań pedagogicznych i pisanie tekstów naukowych

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Tak, praktyki odbywają się przez pierwsze cztery lata studiów. Łącznie studenci realizują około 300 godzin praktyk. Praktyki realizowane są w różnych placówkach integracyjnych i specjalnych. Oprócz tego realizujemy zajęcia terenowe poza budynkiem Wydziału w różnych instytucjach edukacyjnych i placówkach upowszechniania kultury (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, muzeach, miejscach zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami itp.) Odbywają się one w ramach różnych przedmiotów.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Umożliwiają one realizacji części studiów w innych uczelniach w Polsce i za granicą.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Program studiów

Plan studiów

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

Long cycle programme, magister in Special Education

Access to further studies:

doctoral school, non-degree postgraduate education

Professional status:

a. The Graduate received education in accordance with the standards of education preparing for the teaching profession of special education teacher, as set forth in the Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 25 July 2019 on the standard of education preparing for the teaching profession (consolidated text: Polish Journal of Laws of 2024, item 453). The Graduate was prepared to practice the teaching profession of special education teacher at primary and secondary schools. b. The graduate is prepared to work as a teacher in special kindergartens, special departments in mainstream kindergartens, special primary schools, and special departments in mainstream primary schools for children and young people with moderate or severe intellectual disabilities or with multiple disabilities, one of which is moderate or severe intellectual disability, in special schools preparing young people for work and in rehabilitation and educational centers, as well as qualifications to conduct rehabilitation and educational classes with children and young people with profound intellectual disabilities, referred to in the provisions issued on the basis of Article 7(3) of the Act of August 19, 1994, on mental health protection (Journal of Laws of 2022, item 2123 and of 2023, item 1972), specified in §16 of the Regulation of the Minister of National Education of September 14, 2023 on the detailed qualifications required of teachers (i.e. Journal of Laws of 2023, item 2102).

Learning outcomes

1. Learning outcomes for the programme
A Graduate knows and understands:
• biomedical and psychological theories of human development and the psychological foundations of learning and teaching;
• psychological (including psychopathological), psychiatric, and biomedical (including genetic) conditions relevant to working with people with diverse educational needs;
• social and cultural factors relevant to working with people with diverse educational needs;
• sources and place of special education in science; achievements, goals, tasks, scope and connections, as well as subdisciplines of special education, its key paradigms, contemporary research, connections with other sciences, trends in thinking about disability, and challenges facing special educators; the special education system in the context of the general education system;
• determinants of activation, counseling, support in fulfilling social and professional roles, and care at various stages of adulthood and aging for persons with disabilities and their families;
objectives, teaching content, methods, tools, and forms of organizing the educational process and teaching students with special educational needs;
• substantive and methodological foundations of conducting classes; conditions and methodology of teaching students in diverse groups and the specifics of cooperation with specialists, parents, and the local community; new forms of education, including integrative and inclusive education;
• methodology, organization, and specifics of teaching students with varying degrees of intellectual disabilities.
The Graduate is able to:
• use methodological knowledge to design and conduct research in quantitative and qualitative paradigms, taking into account ethical standards, and to write research reports and theses; in addition, they are able to cooperate with members of research teams at various stages of scientific research, taking on various roles;
• use pedagogical, psychological, sociological, medical, rehabilitation, philosophical, legal, and cultural concepts to analyze and plan educational and upbringing processes for people with diverse educational needs;
design classes, activate, advise and support people with special educational needs , including disabilities at various stages of life, and assess the suitability of methods, tools and materials for educational, care and teaching tasks;
• diagnose complex rehabilitation, educational, and therapeutic situations, plan activities and adapt teaching, therapeutic preventive methods and programs to the current needs of students in diverse groups, including those with disabilities at various stages of their lives;
• conduct educational classes in a diverse group, applying skills in the field of methodology, organization of education and teaching of students with varying degrees of intellectual disability, as well as supporting their upbringing and autonomy;
• design educational, teaching and care activities for people with diverse needs and evaluate them, implement effective, innovative programs, assess the usefulness of methods and tools, apply modern technologies to the tasks performed, and independently develop their pedagogical knowledge and skills.

2. ECTS points required for the studies: 360 points; number of terms: 10
3. The programme is based on the standard of teacher training: the Regulation of the Minister of Science and Higher Education of July 25, 2019, on the standard of training which prepares for the teaching profession.
4. Pedagogical practices: 330 hours
5. Competences: In line with the standards of teacher training

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/