On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > First-cycle studies > Journalism and Media Studies > Journalism and media studies, extramural studies, first-cycle programme

Journalism and media studies, extramural studies, first-cycle programme (NZ1-DM)

(in Polish: Dziennikarstwo i medioznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia)
first cycle programme
extramural, 3-year studies
Language: Polish

Dziedzina: Dziedzina nauk społecznych

Dyscyplina: nauki o komunikacji społecznej i mediach

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: zajęcia prowadzone są w trzech miejscach:

1) Pałac Zamojskich ul. Nowy Świat 69,
2) Budynek CIUW mieszczący się na Głównym Kampusie UW ul. Krakowskie przedmieście 26/28
3) Gmach Wydziału Neofilologii ul. Dobra 55 naprzeciwko BUW-u.

Czas: od piątku do niedzieli w godzinach od 8:00 do 20:00. Do 8 zjazdów w semestrze, średnio co 2 tygodnie

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Studia licencjackie na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo to propozycja dla osób, które chcą zyskać wiedzę o współczesnych mediach oraz zdobyć praktyczne umiejętności dziennikarskie. Skierowane są do osób, które chcą dowiedzieć się, jak działają media w Polsce i na świecie oraz chcą zdobyć praktyczne umiejętności niezbędne do pracy w mediach oraz w zawodach związanych z zarządzaniem treścią w nich publikowaną.

Studia dostarczają wiedzę teoretyczną i praktyczną, która pozwoli Ci rozpocząć swoją przygodę z dziennikarstwem. Dzięki nim:

  • zdobędziesz wiedzę o polskim i zagranicznym rynku medialnym, dowiesz się jak funkcjonują współczesne media;
  • poznasz różne rodzaje gatunków medialnych i sposoby ich realizacji;
  • zdobędziesz niezbędne umiejętności warsztatowe, które w zależności od wybranej specjalności pozwolą Ci na przygotowywanie materiałów dziennikarskich dla różnych typów mediów, prowadzenie komunikacji PR, przygotowywanie materiału fotograficznego;
  • opanujesz wiedzę i umiejętności niezbędne do funkcjonowania w nowoczesnych mediach, w tym technologię i sposoby pracy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji;
  • poznasz etykę i prawo mediów, dowiesz się, jak odpowiedzialnie tworzyć treści dziennikarskie i marketingowe, jak dbać o prawa autorskie i budować transparentną komunikację medialną.

Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu studia pozwalają zdobyć zarówno teoretyczne przygotowanie medioznawcze, jak i praktyczne umiejętności dziennikarskie oraz komunikacyjne, które możesz wykorzystać w różnych sektorach rynku medialnego.

Studia pozwalają łączyć naukę z pracą – zajęcia odbywają się w weekendy i koncentrują na praktyce. Dzięki pracy nad realnymi projektami i networkingowi z ekspertami zdobędziesz cenne doświadczenie. To świetna okazja do rozwinięcia kariery w mediach i produkcji audiowizualnej. Studia dają elastyczność i przygotowują do dynamicznie zmieniającego się rynku medialnego.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Po ukończeniu studiów I stopnia na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo będziesz mieć niezbędne podstawy do pracy w mediach tradycyjnych, cyfrowych i szeroko rozumianej branży komunikacyjnej. Możesz więc znaleźć pracę w:

  • redakcjach prasowych, radiowych i telewizyjnych;
  • portalach internetowych i mediach cyfrowych;
  • agencjach PR i marketingowych;
  • agencjach fotograficznych.

Studia na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim pozwalają na uczenie się od najlepszych medioznawców i praktyków oraz na rozpoczęcie pracy już podczas studiów w mieście, gdzie znajduje się najwięcej redakcji i agencji związanych z mediami.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

W ramach studiów I stopnia możesz wybrać jedną z dwóch specjalności, które pozwolą Ci rozwijać się w wybranym obszarze:

Dziennikarstwo - przygotowuje do pracy w mediach tradycyjnych i cyfrowych. Nauczysz się tworzenia, redakcji i analizy treści prasowych, radiowych, telewizyjnych i online. Wybierzesz jeden z modułów: radiowy, telewizyjny, prasowy, edukacja medialna

Fotografia i Nowe Media – jest dla pasjonatów obrazu w mediach. Nauczysz się posługiwać różnymitechnikami fotograficznymi, fotografii cyfrowej oraz jak realizować krótkie formy filmowe. Zdobędziesz wiedzę na temat współczesnego miejsca publikacji zdjęć oraz jak przygotować swoje prace do umieszczenia w mediach tradycyjnych i cyfrowych.

Public relations i marketing medialny – uczy, jak tworzyć strategie komunikacyjne oraz jak planować kampanie PR i zarządzać wizerunkiem firm oraz instytucji.

Każda specjalność łączy teorię z praktyką, przygotowując do pracy w nowoczesnym świecie mediów.

Rekrutacja na specjalności odbywa się pod koniec pierwszego semestru studiów. Warunkiem uruchomienia specjalności: fotografia i nowe media oraz public relations i marketing medialny jest zrekrutowanie grupy liczącej minimum 25 osób. Na wskazanych dwóch specjalnościach obowiązują także limity przyjęć do 30 osób. Limity (minimalnej i maksymalnej liczby osób rekrutowanych) obowiązują nadto na specjalizacjach, które student wybiera w ramach specjalności dziennikarskiej.

Czego będziesz się uczyć na studiach?

Studia licencjackie łączą teorię z praktyką, przygotowując do pracy w mediach i w zawodach związanych z komunikacją. W trakcie trzech lat poznasz współczesne teorie medioznawcze i nauczysz się krytycznej analizy przekazów medialnych. Rozwiniesz umiejętności tworzenia i redakcji treści medialnych – od artykułów prasowych po materiały audiowizualne. Opanujesz nowoczesne technologie, w tym AI, nauczysz się analizy danych i poznasz fotografię cyfrową. Zdobędziesz także wiedzę o etyce zawodowej i prawie mediów oraz zapoznasz się z zasadami zarządzania treściami i produkcją medialną.

Jak wyglądają zajęcia?

  • Część zajęć to wykłady, jednak większość ma formę konwersatorium, warsztat i laboratorium, co pokazuje, że kładziemy duży nacisk na bezpośredni kontakt ze studentami oraz praktyczne umiejętności.
  • Nasi wykładowcy to doświadczeni medioznawcy, a zajęcia na specjalizacjach prowadzą praktycy z branży.
  • Część zajęć na specjalizacjach odbywa się w profesjonalnym studiu telewizyjnym, studiu fotograficznym oraz w stacji radiowej.
  • Pracujesz nad realnymi projektami, tworzysz materiały dziennikarskie, materiały fotograficzne, przeprowadzasz analizy mediów, projektujesz kampanię PR oraz doskonalisz umiejętności audiowizualne.
  • Współpraca z mediami i firmami pozwala na zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych już na etapie studiów.

Co nas wyróżnia?

  • Interdyscyplinarność – studia łączą dziennikarstwo, medioznawstwo, nowe technologie i zarządzanie w mediach, co daje szerokie możliwości zawodowe.
  • Nowoczesne podejście do mediów cyfrowych – uczysz się korzystać z AI, analityki danych, strategii digital marketingu i narzędzi automatyzacji treści.
  • Warsztatowe podejście do nauki – studia koncentrują się na rozwijaniu praktycznych umiejętności dziennikarskich, PR-owych i audiowizualnych.
  • Dostosowanie do rynku pracy – program przygotowuje do pracy w tradycyjnych i nowoczesnych mediach, a także w sektorze komunikacji i marketingu.
  • Możliwość łączenia studiów z pracą – elastyczny system zajęć pozwala na rozwijanie kariery zawodowej już w trakcie nauki.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Praktyki zawodowe są obowiązkowym elementem kształcenia i obejmują 720 godzin realizowanych na trzecim roku. Pozwalają na zastosowanie zdobytej wiedzy w środowisku pracy. To także szansa na nawiązanie kontaktów zawodowych i rozwinięcie portfolio medialnego. Dzięki praktykom poznajesz różne firmy z branży medialnej, budujesz sieć kontaktów, zdobywasz doświadczenie.

Gdzie możesz odbyć praktyki?

  • Redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne – przygotowywanie materiałów dziennikarskich.
  • Portale internetowe i media cyfrowe – zarządzanie treściami, SEO, marketing treści.
  • Agencje PR i marketingowe – strategia komunikacji, zarządzanie wizerunkiem, planowanie kampanii medialnych.
  • Instytucje kultury, organizacje pozarządowe, korporacje – komunikacja wewnętrzna, promocja.

Praktyki dają możliwość zobaczenia, jak naprawdę wygląda praca w mediach i firmach związanych z mediami. To szansa na poznanie zawodu i zdobycie doświadczenia, a dla wielu także na rozpoczęcie długoterminowej współpracy zawodowej.

Tryb niestacjonarny daje elastyczność, a zdobyte kontakty mogą przyspieszyć Twój rozwój zawodowy.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, w ramach programów MOST i ERASMUS. Most jest programem krajowym a ERASMUS programem zagranicznym

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

First cycle degree - licencjat - in Journalism and media studies

Access to further studies:

second cycle programme

Learning outcomes

Knowledge: the graduate knows and understands
K_W01 – various media structures and institutions in the information society at the national, European and global scale
K_W02 – structures, institutions and social processes in the liberal democratic society
K_W03 - types, ways and effects of social communication and telecommunication
K_W04 – the legal institutions and relationships occurring between them occurring in democratic states
K_W05 - normative acts regulating the functioning of the media system, as well as the information and telecommunications systems
K_W06 – the most influential philosophical trends
K_W07 – the most important figures, institutions, events and processes of the last 200 years
K_W08 – economic institutions, phenomena, relations and processes that determine the functioning of the free market at the national, European and global level
K_W09 – genres and types of journalistic expression
K_W10 – structures, tasks and goals of entities constituting the economic system and participating as commissioners and principals in the media system
K_W11 – health and safety rules in the lecture hall, fire protection rules and first aid rules
K_W12 – disciplines related to visual arts like printing, image processing and graphic design, which allow to carry out team and interdisciplinary tasks
K_W13 – the principles governing the profession of the artist photographer, using modern multimedia techniques in the financial, marketing and legal context, with emphasis on copyrights and related rights
K_W14 – methods and tools of effective communication.
Professional skills: the graduate is able to
K_U01 – identify social groups and recognize and manage relationships between them
K_U02 – distinguish individual institutions of the Polish media system and analyze the relationships between them
K_U03 – characterize and use different styles of expression
K_U04 – identify, analyze and manage communication relationships at interpersonal, group, institutional and mass levels
K_U05 - analyze different legal acts and their impact on the functioning of the media system, and the information and telecommunication systems
K_U06 – distinguish philosophical trends shaping modern value systems
K_U07 – organize, analyze and connect various facts, problems, events and historical processes
K_U08 – build an effective persuasive message
K_U09 – identify the objectives of scientific projects dedicated to the media and adapt the repertoire of research techniques and tools to them
K_U10 – identify and analyze political, social, economic and cultural problems, as well as collect and compare different ways of dealing with specific difficulties, indicating the most effective ones
K_U11 – create effective and persuasively successful media messages
K_U12 – prepare public speeches in oral and written form in Polish and a foreign language
K_U13 – understand the mutual relationship between the form of the work and its message, anticipating the effects of the work in the social, aesthetic, cultural and legal context
K_U14 – properly understand issues related to media art, especially the principles of creating a media message and combining aesthetic and information functions
K_U15 – independently perform basic tasks related to the communication of organizations and entities
K_U16 – identify research objectives of projects related to internet communication and telecommunications
K_U17 – use a foreign language in the field of media studies in accordance with the requirements set out for level B2 of the Common European Framework of Reference for Languages.
Social skills: the graduate is prepared to
K_K01 – co-create effective professional teams and organize own and team work as part of the implementation of joint tasks and projects
K_K02 – co-create research projects of various types aimed at analyzing media entities, being able to define own judgements and thoughts on social, scientific and ethical issues
K_K03 – adapt swiftly and effectively to a new situation, social group or new changing circumstances that may occur during professional or creative work
K_K04 – take responsibility and bear the consequences of actions in the media sphere
K_K05 – present own creative work in a conscious and professional manner
K_K06 – act professionally within the entrusted tasks, especially those related to communication.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/