Scientific information and library studies, extramural, first cycle programme (NZ1-BN)(in Polish: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia) | |
first cycle programme extramural, 3-year studies Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyDla kogo są te studia? Studia niestacjonarne na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo są skierowane do osób, które chcą zdobyć nowoczesne, społecznie użyteczne i praktyczne kompetencje w zakresie zarządzania informacją, wiedzą i zasobami cyfrowymi. To idealny wybór dla tych, którzy chcą połączyć edukację akademicką z pracą zawodową, działaniami społecznymi, rodzinnymi lub twórczymi. To kierunek dla osób ciekawych świata, które interesują się informacją w jej różnych postaciach – od książki po bazy danych, od wiedzy naukowej po cyfrowe archiwa kultury. Dla tych, którzy chcą zrozumieć mechanizmy obiegu informacji w instytucjach, organizacjach i społeczeństwie, oraz nauczyć się ją profesjonalnie organizować, udostępniać i analizować. Studia są odpowiednie zarówno dla osób rozpoczynających drogę zawodową, jak i dla tych, które chcą uzupełnić swoje kwalifikacje lub przekwalifikować się w stronę sektora informacyjnego, edukacyjnego lub kulturalnego. Czym jest Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo? To interdyscyplinarny kierunek studiów, który łączy nauki społeczne, humanistyczne i techniczne w jednym celu: przygotowania specjalistów do pracy z informacją w środowisku cyfrowym i instytucjonalnym. Kierunek pozwala zrozumieć, czym jest informacja jako zasób – jak ją tworzyć, opisywać, porządkować, interpretować i przekazywać dalej. Studiując ten kierunek, uczysz się, jak funkcjonują biblioteki, repozytoria, archiwa i systemy informacyjne; jak obsługiwać użytkowników o różnych potrzebach informacyjnych; jak projektować usługi cyfrowe w oparciu o dane, potrzeby użytkowników i standardy informacyjne. Zdobędziesz kompetencje, które łączą podejście analityczne z komunikacyjnym i technologicznym – i które odpowiadają na realne wyzwania dzisiejszego społeczeństwa wiedzy. Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku? Podczas studiów na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo zdobędziesz wiedzę o tym, jak funkcjonuje współczesny świat informacji – zarówno w jego wymiarze społecznym i kulturowym, jak i technologicznym. Poznasz zasady organizacji zasobów informacyjnych, metody porządkowania wiedzy, klasyfikowania treści oraz opisu dokumentów. Nauczysz się, jak tworzyć i zarządzać systemami informacji – od prostych baz danych po złożone repozytoria wiedzy. Zrozumiesz także rolę, jaką odgrywa informacja w edukacji, kulturze, nauce, administracji i codziennym życiu społecznym. Nauczysz się analizować potrzeby użytkowników, badać ich zachowania informacyjne i projektować usługi odpowiadające na te potrzeby. Dowiesz się, jak przeciwdziałać dezinformacji, jak wspierać rozwój kompetencji informacyjnych i jak dbać o dostępność informacji dla różnych grup odbiorców. W trakcie zajęć rozwiniesz również umiejętności korzystania z nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Nauczysz się pracować z systemami bibliotecznymi, bazami danych, wyszukiwarkami specjalistycznymi, narzędziami do opisu i selekcji informacji, a także z prostymi elementami programowania wykorzystywanymi w zarządzaniu treścią i tworzeniu usług informacyjnych online. Studia pozwolą Ci także zdobyć szereg umiejętności społecznych i organizacyjnych – nauczysz się pracować w zespole, zarządzać małymi projektami, komunikować się z odbiorcami o różnych potrzebach i oczekiwaniach. Będziesz potrafić świadomie działać w instytucjach, które przetwarzają, gromadzą i udostępniają wiedzę, oraz współtworzyć strategie informacyjne odpowiadające na współczesne wyzwania cyfrowe i społeczne. To kierunek, który rozwija zarówno myślenie analityczne i odpowiedzialność społeczną, jak i praktyczne umiejętności wykorzystywane na co dzień w pracy z informacją, dokumentacją i użytkownikiem. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów? Absolwenci tego kierunku pracują w szerokim spektrum instytucji – od bibliotek i centrów informacji, przez firmy i instytucje publiczne, po organizacje społeczne i sektor kultury. Możesz znaleźć zatrudnienie jako:
Studia te otwierają także drogę do dalszego rozwoju – np. na studiach magisterskich lub w ścieżce kształcenia nauczycielskiego w zakresie bibliotekarstwa. Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje? Na studiach licencjackich nie ma formalnie wyodrębnionych specjalności, ale program jest modułowy i elastyczny. Możesz rozwijać własne zainteresowania poprzez wybór określonych przedmiotów fakultatywnych, tematów projektów i seminariów. Taka konstrukcja programu wynika z założenia, że na poziomie studiów pierwszego stopnia kluczowe jest zbudowanie szerokich podstaw teoretycznych i praktycznych, które dopiero na etapie studiów magisterskich można ukierunkować w konkretnej specjalizacji. W ramach zajęć pojawiają się do wyboru m.in. bloki tematyczne:
Można wybierać pomiędzy przedmiotami np.
Dzięki temu możesz profilować swój tok studiów w stronę bibliotekarstwa cyfrowego, edukacji, zarządzania informacją lub popularyzacji wiedzy – w zależności od własnych planów i zainteresowań. Czego będziesz się uczyć na studiach? Zajęcia odbywają się w formie wykładów, konwersatoriów, warsztatów i laboratoriów – realizowanych podczas weekendowych zjazdów. Uczysz się zarówno podstaw teorii informacji, jak i konkretnych umiejętności przydatnych w pracy z danymi i użytkownikami. Program obejmuje m.in.:
Od samego początku program łączy teorię z praktyką – przygotowując Cię nie tylko do pracy w istniejących instytucjach, ale też do ich współtworzenia i rozwijania. Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki? Tak. Zgodnie z nowym modelem realizacji praktyk, wszyscy studenci studiów licencjackich odbywają praktyki zawodowe w wymiarze 120 godzin , realizowane po pierwszym i drugim roku studiów. Praktyki są okazją do sprawdzenia się w konkretnym miejscu pracy, zdobycia doświadczenia zawodowego i zbudowania własnego portfolio działań. Mogą odbywać się w bibliotekach, instytucjach naukowych, archiwach, firmach zajmujących się zarządzaniem dokumentacją i wiedzą, organizacjach społecznych, instytucjach edukacyjnych i kulturalnych. Masz możliwość wybrania praktyk z listy współpracujących instytucji lub samodzielnego wskazania miejsca – o ile spełnia ono wymagania programowe. W przypadku osób aktywnych zawodowo, możliwe jest zaliczenie praktyk na podstawie wykonywanej pracy. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni? Tak – możesz wyjechać na studia w ramach programów mobilności krajowej (MOST) lub zagranicznej (Erasmus+). To szansa, by zdobyć nowe doświadczenia, poznać inne środowiska akademickie i poszerzyć kompetencje językowe i kulturowe. Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów? Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem |
ECTS Coordinators:
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
Knowledge: the graduate knows and understands
K_W01 – facts, objects and phenomena as well as the theories describing them relevant to book studies, information studies and social communication and media studies, with their subject specificity
K_W02 – methodology of social communication and media sciences, as well as disciplines related to the field of study, to the extent corresponding to their interdisciplinary social and media cooperation and inspiration, with their subject specificity
K_W03 – basic general and specialist terminology in the area of social communication and media sciences, in particular book studies and information studies, as well as disciplines related to the field of study
K_W04 – basic methods of analysis and interpretation of various cultural products appropriate for social communication and media sciences, in particular book studies and information studies, as well as disciplines related to the field of study
K_W05 – rules of operation of library systems, both general and narrowed down to specific areas of research and/or professional activity
K_W06 – history and principles and forms of creation and operation of cultural and information institutions of various types
K_W07 – processes for the creation, management and assessment of the quality of document collections, as well as procedures and tools for accessing them
K_W08 – methods, forms and sociological and psycho-sociological conditions of communication with library users and other cultural institutions
K_W09 – legal, social, economic, technical and cultural aspects of the activity of cultural and information institutions
K_W10 – basic concepts and principles in the field of cultural heritage and copyright protection applicable in library and information activities and in education
K_W11 – basic sociological and psychological research directions as well as psychological characteristics of a human being
K_W12 – history of science, its development stages, structure and organization
K_W13 – selected historical issues and processes of Poland and Europe, including the historical evolution of culture
K_W14 – the construction and functioning of language as a system of signs and a tool of social communication
K_W15 – basic knowledge of literature, including belles-lettres as a cultural artifact and a source of artistic inspiration
K_W16 – basic terms and areas of philosophical research
K_W17 – basic concepts of classical logic and the method of proving in classical propositional calculus, classical predicate calculus and set theory.
Professional skills: the graduate is able to
K_U01 – use the concepts and research methodology of social communication and media sciences (book and information studies) that allow for identification and studying of problems related to the field of study
K_U02 – use the theory and methodology of the disciplines related to the field of study in the implementation of research and professional tasks
K_U03 – use the specialist terminology of social communication and media sciences, in particular book and information sciences as well as the disciplines related to the field of study
K_U04 – use information and communication techniques within the scope appropriate for the field of study
K_U05 – search, analyze and evaluate sources, as well as select and use information acquired from them for their own and other users’ purposes
K_U06 – identify and apply appropriate methods and tools for organizing and representing information
K_U07 – identify and analyze the needs of users of cultural and information institutions
K_U08 – conduct educational, animation and promotional activities related to the information and cultural activity, especially reading
K_U09 – analyze the functioning of cultural and information institutions and evaluate the effectiveness of their cultural and information services
K_U10 – communicate through various channels and techniques with specialists in the field of social communication and media sciences, including book and information studies
K_U11 – prepare oral presentations on issues of social communication and media sciences, in particular book and information studies
K_U12 – prepare various types of written works related to research problems of social communication and media sciences in the area of book and information studies
K_U13 – use a foreign language at B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages
K_U14 – plan and organize individual and team work on tasks related to cultural and/or information activity
K_U15 – independently acquire new knowledge and skills related to the field of study and research or professional activity
Social skills: the graduate is prepared to
K_K01 – critically assess the knowledge necessary to conduct research and/or professional activities in the field of social communication and media sciences, especially book and information studies
K_K02 – recognize the importance of knowledge in solving cognitive and practical problems in the field of book and information studies, as well as use the knowledge of others in this area
K_K03 – fulfill the social obligations of a culture and/or information worker, including engaging in environmental activities and initiating activities in the public interest
K_K04 – observe and enforce the professional ethics of culture and/or information workers
K_K05 – care for the achievements and traditions of culture and/or information workers
K_K06 – think and act in an entrepreneurial way in relation to institutions and professional activities in the field of information and/or culture