Architecture of Information Spaces, full-time studies, first-cycle programme (S1-API)(in Polish: Architektura przestrzeni informacyjnych, stacjonarne, pierwszego stopnia) | |
first cycle programme full-time, 3-year studies Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyOpis programu studiów Architektura przestrzeni informacyjnych to zrównoważony program nauczania na temat zastosowania nowoczesnych technologii w tworzeniu i optymalizacji cyfrowych usług informacyjnych dla kultury, edukacji i biznesu. Treści programowe koncentrują się wokół czterech grup zagadnień: architektura informacji, zarządzanie informacją, użytkownicy informacji i instytucje informacji.
Treści programowe realizowane na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych mieszczą się w obszarze nauk społecznych (nauki o komunikacji społecznej i mediach, psychologia, nauki socjologiczne), nauk ścisłych i technicznych (informatyka) oraz nauk humanistycznych (historia, językoznawstwo). Cechy programu studiów Program studiów uwzględnia grupy przedmiotów obieralnych, które pozwalają studentowi na pogłębienie wiedzy i nabycie umiejętności w obszarach kluczowych dla kierunku. Są to moduły związane zarówno z zastosowaniem nowoczesnych technologii do projektowania serwisów www, analizy i wizualizacji informacji, jak również z badaniami użytkowników i instytucji informacji. Duży nacisk został położony na wiedzę i umiejętności związane z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w przetwarzaniu i prezentowaniu informacji. Praktyki studenckie Celem praktyk jest zapoznanie studentów z podmiotami działającymi na rynku cyfrowych usług informacyjnych oraz umożliwienie nabycia umiejętności komunikowania się ze specjalistami z tej dziedziny. Podmioty, o których mowa mogą funkcjonować zarówno na rynku komercyjnym jak i w administracji rządowej i publicznej, w sektorze nauki, oświaty czy też kultury. Są to np. firmy świadczące usługi w zakresie projektowania serwisów www, aplikacji mobilnych, badania User Experience, agencje marketingu elektronicznego i mediów społecznościowych, redakcje portali internetowych. Dla sektora publicznego są to instytucje oferujące cyfrowe usługi informacyjne w postaci systemów informacyjnych i baz danych dokumentujących ich działalność statutową, np. biblioteki, galerie, muzea i archiwa a także organy administracji publicznej świadczące tego typu usługi informacyjne. Aktualny program studiów dostępny jest na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Sylwetka absolwenta Absolwent jest przygotowany m.in. do:
Zdobyte kwalifikacje pozwalają absolwentowi studiów na kierunku architektura przestrzeni informacyjnych podjąć i dobrze wykonywać prace związane z przetwarzaniem, prezentacją i obiegiem informacji w:
Nabyta w trakcie studiów wiedza i umiejętności pozwolą na pracę jako:
|
ECTS Coordinators:
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
Knowledge: The graduate knows and understands:
1) the subject specificity, theory, methodology, and place in the field of humanities of book and information science, in an in-depth manner
2) the theory and research methodology of related disciplines appropriate to the field of study, to the extent corresponding to cooperation and/or interdisciplinary inspiration
3) the specialist terminology of book and information science and related disciplines appropriate to the field of study
4) methods of analysis and interpretation of cultural products appropriate for selected research traditions, theories or schools of book and information science and related disciplines
5) principles of operation of information systems, both general and narrowed down to specific area or context of research and/or professional activity
6) history, principles and forms of operation of various information and cultural institutions, including the processes of creating, managing and assessing the quality of information resources as well as procedures and tools for accessing them
7) basic strategies and methods of information retrieval and verification of its quality and reliability
8) methods, forms, and psychological and social conditions of communication with recipients/users of information
9) basic concepts and principles of intellectual property and copyright protection as well as forms of development of individual entrepreneurship applicable to broadly understood information activity and training of information competences.
Skills: The graduate can
1) apply theories, terminology and research methods from the field of book and information science, as well as related disciplines appropriate to the field of study, to design and implement research and professional tasks
2) independently search, analyze and evaluate sources in terms of their reliability and credibility, as well as select and use information retrieved from these sources for their own and other users’ needs, and introduce them into the flow of information using classic and social media
3) identify types and basic features of knowledge organization systems as well as identify and analyze information needs and information behavior of their users
4) conduct educational, animation and promotional projects related to information and/or cultural activity, including training of information competences
5) analyze the functioning of institutions and/or departments conducting information activity, and assess effectiveness of information and cultural services
6) communicate in the scope of their field of study in both oral and written forms, using basic theoretical approaches as well as proper terminology and information sources
7) use a foreign language at the B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages
8) plan and organize individual and team work in the area of information and/or cultural projects
9) independently acquire new knowledge and skills to identify and solve practical and theoretical problems in the field of book and information science, in particular the architecture of information spaces.
Social competences: The graduate is ready to
1) critically evaluate knowledge necessary to carry out research and/or professional tasks in the field of book and information science and disciplines related to the architecture of information spaces
2) fulfill their professional social obligations, related to information activity and participation in culture
3) comply with the ethical principles of the information worker
4) carry out the entrusted tasks, working in a team and fulfilling many roles, including that of a leader.