On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > First-cycle studies > Architecture of Information Spaces > Architecture of Information Spaces, full-time studies, first-cycle programme

Architecture of Information Spaces, full-time studies, first-cycle programme (S1-API)

(in Polish: Architektura przestrzeni informacyjnych, stacjonarne, pierwszego stopnia)
first cycle programme
full-time, 3-year studies
Language: Polish

Dla kogo są te studia?

To kierunek dla osób, które interesują się technologią, informacją i człowiekiem – i chcą połączyć kompetencje cyfrowe z rozumieniem procesów społecznych. Jeśli lubisz działać projektowo, chcesz uczyć się nowoczesnych narzędzi i tworzysz rozwiązania z myślą o użytkowniku, te studia są dla Ciebie. Architektura przestrzeni informacyjnych to propozycja dla tych, którzy chcą w przyszłości projektować usługi informacyjne, zarządzać danymi, badać potrzeby odbiorców lub pracować na styku edukacji, kultury, mediów i technologii. Nie jest wymagane doświadczenie techniczne – liczy się otwartość, ciekawość i gotowość do uczenia się w praktyce.

Czym jest Architektura przestrzeni informacyjnych?

Architektura przestrzeni informacyjnych to kierunek studiów, który odpowiada na wyzwania współczesnego społeczeństwa cyfrowego. W świecie, w którym codziennie powstają olbrzymie ilości danych i informacji, nie wystarczy już mieć do nich dostęp – trzeba je rozumieć, umieć porządkować i skutecznie udostępnić innym.

Studia na tym kierunku przygotowują do profesjonalnego zarządzania środowiskami informacyjnymi – zarówno tymi cyfrowymi, jak i hybrydowymi. Nauczysz się projektować usługi informacyjne, analizować potrzeby użytkowników, tworzyć intuicyjne i przyjazne interfejsy, a także wykorzystywać dane i technologie w taki sposób, by wspierały konkretne cele społeczne, edukacyjne, biznesowe i kulturowe.

To kierunek, który łączy kompetencje techniczne z rozumieniem kontekstu społecznego i kulturowego funkcjonowania informacji. Dzięki temu przygotowuje do pracy w nowoczesnym środowisku informacyjnym, gdzie użytkownik i jego potrzeby są zawsze w centrum projektowania.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku?

Studiując Architekturę przestrzeni informacyjnych, rozwiniesz wiedzę z zakresu nauk społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem nauki o informacji i komunikacji cyfrowej. Poznasz funkcjonowanie współczesnych ekosystemów informacyjnych i nauczysz się rozumieć rolę informacji jako zasobu – zarówno indywidualnego, jak i organizacyjnego. Zrozumiesz, w jaki sposób ludzie poszukują informacji, jak ją przetwarzają i wykorzystują w codziennym życiu, w edukacji, kulturze i biznesie.

W ramach zajęć dydaktycznych zdobędziesz praktyczne umiejętności projektowania usług informacyjnych, tworzenia prototypów serwisów internetowych i aplikacji, a także badania ich użyteczności z perspektywy użytkownika. Nauczysz się wykorzystywać nowoczesne narzędzia cyfrowe do analizy i wizualizacji danych oraz organizacji wiedzy. Będziesz pracować nad rzeczywistymi projektami zespołowymi, ucząc się planowania działań, wdrażania rozwiązań oraz prezentacji efektów.

W trakcie studiów rozwiniesz również kompetencje społeczne i komunikacyjne – nauczysz się działać w zespole, rozpoznawać potrzeby informacyjne różnych grup odbiorców, a także krytycznie podchodzić do źródeł informacji i ich wiarygodności. Zdobędziesz umiejętność elastycznego dostosowywania się do dynamicznych zmian technologicznych i społecznych, co stanowi niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku cyfrowym. Przygotujemy Cię do samodzielnego uczenia się, podejmowania odpowiedzialnych decyzji projektowych oraz refleksji nad społeczną rolą informacji w życiu publicznym.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów?

Absolwenci architektury przestrzeni informacyjnych odnajdują się w wielu środowiskach zawodowych – zarówno w instytucjach publicznych, jak i w sektorze komercyjnym. Twoje kompetencje będą poszukiwane wszędzie tam, gdzie projektuje się dostęp do wiedzy, przetwarza informacje i tworzy cyfrowe doświadczenia użytkownika.

Możliwe ścieżki zawodowe:

  • specjalista ds. architektury informacji,
  • projektant usług cyfrowych i interfejsów użytkownika (UX/UI),
  • analityk informacji i danych użytkowników,
  • specjalista ds. komunikacji cyfrowej, redaktor treści online,
  • specjalista ds. informacji naukowej, edukacyjnej lub kulturalnej,
  • koordynator projektów badawczo-rozwojowych lub edukacyjnych,
  • konsultant w zakresie dostępności i użyteczności usług informacyjnych,
  • pracownik instytucji kultury, administracji publicznej, firm technologicznych, organizacji pozarządowych, startupów i agencji interaktywnych.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje?

Na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych nie ma formalnych specjalności ani ścieżek specjalizacyjnych, które byłyby przypisane do dyplomu. Zamiast tego program został zaprojektowany w sposób modułowy i elastyczny, dzięki czemu możesz samodzielnie kształtować swój profil edukacyjny – zgodnie z własnymi zainteresowaniami, kompetencjami i planami zawodowymi.

W ramach studiów będziesz mieć możliwość wyboru spośród szeregu przedmiotów fakultatywnych i modułów tematycznych, które pozwolą Ci pogłębić wiedzę i umiejętności w konkretnych obszarach, takich jak:

  • społeczne aspekty technologii informacyjnych,
  • komunikacja cyfrowa i wizualna,
  • gospodarka informacyjna,
  • marketing usług informacyjnych i promocja kultury ,
  • projektowanie usług dla sektora GLAM (galerie, biblioteki, archiwa, muzea) ,
  • informacja specjalistyczna w obszarze edukacji, zdrowia czy Unii Europejskiej .

Dzięki takiej konstrukcji programu możesz stopniowo budować swój własny profil – koncentrując się np. na projektowaniu usług cyfrowych, badaniach User Experience (UX), komunikacji informacyjnej, pracy z danymi, edukacji informacyjnej albo animacji kultury.

To Ty decydujesz, w jakim kierunku chcesz się rozwijać – a program daje Ci do tego niezbędne narzędzia i przestrzeń.

Czego będziesz się uczyć na studiach?

Treści programowe realizowane na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych koncentrują się wokół czterech kluczowych grup zagadnień: architektura informacji , zarządzanie informacją, użytkownicy informacji oraz instytucje informacji. To zróżnicowane podejście pozwala łączyć umiejętności techniczne z rozumieniem potrzeb społecznych, kulturowych i organizacyjnych w pracy z informacją.

1. Architektura informacji

Ten obszar obejmuje zarówno działalność badawczą, jak i praktyczną – skoncentrowaną na projektowaniu, analizie i optymalizacji sieciowych usług informacyjnych. Nauczysz się planować strukturę serwisów internetowych, aplikacji mobilnych i cyfrowych baz wiedzy, a także tworzyć prototypy interfejsów i testować ich funkcjonalność oraz estetykę. Zdobędziesz narzędzia do projektowania doświadczeń użytkownika (User Experience), organizacji treści i kształtowania intuicyjnych sposobów poruszania się po środowiskach cyfrowych. Architektura informacji to także refleksja nad tym, jak technologia, estetyka i potrzeby poznawcze użytkownika spotykają się w przestrzeni cyfrowej.

2. Zarządzanie informacją

W tym module nauczysz się, jak efektywnie zarządzać informacją w instytucjach i organizacjach – zarówno publicznych, jak i komercyjnych. Poznasz strategie i narzędzia wykorzystywane w procesach pozyskiwania, przetwarzania, organizowania i udostępniania danych. Zrozumiesz, jak projektować przepływy informacji w systemach informacyjnych i jak tworzyć polityki informacyjne, które wspierają funkcjonowanie organizacji. Zdobędziesz również umiejętności analizy i oceny istniejących rozwiązań, co pozwoli Ci w przyszłości pełnić rolę doradczą i menedżerską w zakresie zarządzania wiedzą.

3. Użytkownicy informacji

Treści z tego zakresu koncentrują się na człowieku jako użytkowniku i twórcy informacji. Poznasz metody badania potrzeb i zachowań informacyjnych, motywacji oraz barier w dostępie do informacji. Nauczysz się analizować sposób, w jaki różne grupy społeczne – dzieci, młodzież, dorośli, profesjonaliści – poszukują i wykorzystują informacje. Ten blok przedmiotów oparty jest na podejściu interdyscyplinarnym – łączy elementy psychologii poznawczej, socjologii, medioznawstwa i nauki o informacji. Dzięki temu zdobędziesz podstawy do projektowania usług informacyjnych opartych na realnych i zbadanych potrzebach użytkowników.

4. Instytucje informacji

Ostatni filar programu dotyczy organizacyjnego i instytucjonalnego wymiaru pracy z informacją. Zrozumiesz, czym są tzw. instytucje informacji – zarówno w sektorze publicznym (administracja, nauka, edukacja, kultura), jak i prywatnym (firmy projektujące rozwiązania informacyjne, agencje badawcze, instytucje medialne). Nauczysz się analizować ich strukturę, modele działania oraz sposoby wdrażania usług informacyjnych dopasowanych do specyfiki danej organizacji. Zdobędziesz wiedzę przydatną w zarządzaniu projektami, budowaniu strategii informacyjnych i tworzeniu oferty odpowiadającej na potrzeby społeczne i technologiczne.

Program studiów realizowany jest na styku kilku dziedzin: nauk społecznych (nauki o komunikacji społecznej i mediach, psychologia, socjologia), nauk ścisłych i technicznych (informatyka, analiza danych, projektowanie systemów), a także nauk humanistycznych (językoznawstwo, historia, wiedza o kulturze). Taka struktura gwarantuje szeroką perspektywę i solidne przygotowanie do pracy w złożonym i dynamicznym środowisku cyfrowym.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki?

W trakcie studiów zrealizujesz obowiązkowe praktyki zawodowe w łącznym wymiarze 120 godzin, zgodnie z regulaminem praktyk Wydziału. Praktyki mogą odbywać się w wybranych przez Ciebie instytucjach z sektora cyfrowych usług informacyjnych, zarówno w instytucjach publicznych, jak i podmiotach działających na rynku komercyjnym. Szczególnie cenione są miejsca, które świadczą lub projektują cyfrowe usługi informacyjne, zajmują się badaniem ich użyteczności albo wdrażają systemy wspierające dostęp do informacji.

Są to m.in.:

  • agencje UX i interaktywne,
  • firmy IT i consultingowe,
  • działy komunikacji i marketingu instytucji publicznych,
  • ośrodki edukacyjne, fundacje, organizacje pozarządowe,
  • instytucje kultury i nauki (biblioteki cyfrowe, muzea, archiwa, uczelnie, instytuty badawcze),
  • redakcje i wydawnictwa cyfrowe.

Istnieje możliwość samodzielnego wskazania miejsca praktyk, także poprzez własną działalność zawodową lub gospodarczą – pod warunkiem, że charakter tej pracy jest zgodny z zakresem efektów kształcenia określonym dla kierunku.

Wydział oferuje również listę sprawdzonych instytucji partnerskich, z którymi ma podpisane umowy współpracy. Możesz liczyć na pomoc opiekuna praktyk i wsparcie administracyjne.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak – możesz wyjechać na studia w ramach programów mobilności krajowej (MOST) lub zagranicznej (Erasmus+). To szansa, by zdobyć nowe doświadczenia, poznać inne środowiska akademickie i poszerzyć kompetencje językowe i kulturowe.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

Bachelor's degree in architecture of Information Spaces

Access to further studies:

second cycle programme

Learning outcomes

Knowledge: The graduate knows and understands:
1) the subject specificity, theory, methodology, and place in the field of humanities of book and information science, in an in-depth manner
2) the theory and research methodology of related disciplines appropriate to the field of study, to the extent corresponding to cooperation and/or interdisciplinary inspiration
3) the specialist terminology of book and information science and related disciplines appropriate to the field of study
4) methods of analysis and interpretation of cultural products appropriate for selected research traditions, theories or schools of book and information science and related disciplines
5) principles of operation of information systems, both general and narrowed down to specific area or context of research and/or professional activity
6) history, principles and forms of operation of various information and cultural institutions, including the processes of creating, managing and assessing the quality of information resources as well as procedures and tools for accessing them
7) basic strategies and methods of information retrieval and verification of its quality and reliability
8) methods, forms, and psychological and social conditions of communication with recipients/users of information
9) basic concepts and principles of intellectual property and copyright protection as well as forms of development of individual entrepreneurship applicable to broadly understood information activity and training of information competences.
Skills: The graduate can
1) apply theories, terminology and research methods from the field of book and information science, as well as related disciplines appropriate to the field of study, to design and implement research and professional tasks
2) independently search, analyze and evaluate sources in terms of their reliability and credibility, as well as select and use information retrieved from these sources for their own and other users’ needs, and introduce them into the flow of information using classic and social media
3) identify types and basic features of knowledge organization systems as well as identify and analyze information needs and information behavior of their users
4) conduct educational, animation and promotional projects related to information and/or cultural activity, including training of information competences
5) analyze the functioning of institutions and/or departments conducting information activity, and assess effectiveness of information and cultural services
6) communicate in the scope of their field of study in both oral and written forms, using basic theoretical approaches as well as proper terminology and information sources
7) use a foreign language at the B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages
8) plan and organize individual and team work in the area of information and/or cultural projects
9) independently acquire new knowledge and skills to identify and solve practical and theoretical problems in the field of book and information science, in particular the architecture of information spaces.
Social competences: The graduate is ready to
1) critically evaluate knowledge necessary to carry out research and/or professional tasks in the field of book and information science and disciplines related to the architecture of information spaces
2) fulfill their professional social obligations, related to information activity and participation in culture
3) comply with the ethical principles of the information worker
4) carry out the entrusted tasks, working in a team and fulfilling many roles, including that of a leader.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/