On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > All studies > Modern Publishing > Modern Publishing, full-time studies, second-cycle programme

Modern Publishing, full-time studies, second-cycle programme (S2-PRK-PW)

(in Polish: Publikowanie współczesne, stacjonarne, drugiego stopnia)
second cycle programme
full-time, 2-year studies
Language: Polish

Dziedzina: Dziedzina nauk społecznych

Dyscyplina: Nauki o komunikacji społecznej i mediach

Język wykładowy: Polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magistra

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: zajęcia prowadzone są w trzech miejscach:

  1. Pałac Zamojskich ul. Nowy Świat 69,
  2. Budynek CIUW mieszczący się na Głównym Kampusie UW ul. Krakowskie przedmieście 26/28,
  3. Gmach Wydziału Neofilologii ul. Dobra 55 naprzeciwko BUW-u.

Czas: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Studia drugiego stopnia na kierunku Publikowanie współczesne skierowane są do osób, które w już znanym sobie obszarze chciałyby rozwinąć specyficzne kompetencje niezbędne do prowadzenia działań wydawniczych, księgarskich i innych potrzebnych do pracy na rynku książki (zarówno w sferze tradycyjnej jak i cyfrowej), czyli absolwentów kierunków humanistycznych, społecznych, jak i z zakresu nauk ścisłych.

Na publikowaniu współczesnym zdobędziesz kompleksową, systemową i interdyscyplinarną wiedzę na temat:

  • edytorstwa bibliologicznego (społeczny odbiór przekazu kultury realizowany z wykorzystaniem książki jako specyficznego nośnika treści) w powiązaniu z historią, nauką o kulturze, marketingiem i zarządzaniem;
  • współczesnego rynku książki od problemów tworzenia (prace edytorskie, redakcyjne, drukarskie, ilustratorskie), przez rozpowszechnianie (np. działalność księgarska), po kwestie informacyjne i propagandowe (prace pracowników informacji);
  • złożoności powiązań między książką (a także szerzej – publikacjami różnego rodzaju), jej instytucjami i ostatecznymi odbiorcami. Wiedza ta pozwala lepiej rozumieć i kształtować obieg książki i informacji we współczesnym społeczeństwie;
  • rynku wydawniczego (tradycyjnego i cyfrowego) w Polsce.

Nauczysz się:

  • rozwijać wrażliwość i samodzielność badawczą;
  • doskonalić umiejętności warsztatowe zarówno w teoretycznym poznawaniu, jak i praktycznym wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach.

Będziesz mieć kompetencje do pracy w zawodach wymagających krytycznego myślenia, kreatywności i komunikatywności. Przygotujemy Cię do pracy na rynku wydawniczym, w tym na poziomie zarządzania podmiotami wydawniczymi lub działami / projektami wydawniczymi w instytucjach i organizacjach różnego typu (publicznych, samorządowych, komercyjnych, kulturalnych, edukacyjnych); prowadzenia własnej firmy wydawniczej, a także do pracy badawczej dotyczącej rynku wydawniczego.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Absolwenci kierunku są przygotowani do pracy w instytucjach związanych z rynkiem książki (wydawnictwach, redakcjach, portalach internetowych) oraz w szeroko pojętych instytucjach kultury i edukacji, w bibliotekach, biznesie, administracji, ochronie zdrowia, placówkach naukowych i badawczo- rozwojowych. Zakładają także własne wydawnictwa oraz są samowydawcami.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Program studiów obejmuje trzy główne moduły tematyczne:

  1. wiedza o książce,
  2. metodologii badań,
  3. praktyki edytorsko-wydawniczo-księgarskiej.

Zagadnienia te wpisują się we współczesne badania faktograficzne i teoretyczne edytorstwa bibliologicznego, które koncentrują się na:

  • perspektywie funkcjonalnej (skuteczność i trafność zastosowanych rozwiązań z punktu widzenia zamierzonej, ale też rzeczywistej funkcji publikacji);
  • kategoriach estetycznych związanych ze sztuką książki, edytorskim ukształtowaniem poszczególnych typów publikacji oraz graficznym wyposażeniem publikacji;
  • problemach druku i publikowania cyfrowego, cyfrowego przepływu prac, nowych form książki i typów publikacji,
  • zjawiskach i tendencjach zmian współczesnego rynku książki, przemianach organizacyjnych w instytucjach zajmujących się publikowaniem czy też ewolucji zawodów związanych z działalnością wydawniczą.

Stąd większość przedmiotów ma charakter lub kończy się projektem badawczym, a niektóre z nich poprowadzą wysokiej klasy menagerowie z największych firm wydawniczych i księgarskich.

Program obejmuje 920 godzin zajęć. Zdecydowana większość z nich ma charakter praktyczny – są to konwersatoria, warsztaty i zajęcia projektowe prowadzone przez praktyków z branży wydawniczej.

Najważniejszą metodą pracy na publikowaniu współczesnym są konwersatoria i ćwiczenia.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Na publikowaniu współczesnym po pierwszym roku przewidziano 60 godzin praktyk studenckich, które można zrealizować w redakcjach, wydawnictwach, portalach internetowych, księgarniach, w szeroko pojętych instytucjach kultury i edukacji, w bibliotekach, biznesie, administracji, placówkach naukowych i badawczo- rozwojowych.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, w ramach programów MOST i ERASMUS. Most jest programem krajowym a ERASMUS programem zagranicznym.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

Na publikowaniu współczesnym prężnie działa koło naukowe. Nasi studenci chętnie dzielą się wiedzą o tym, jak się u nas studiuje

Instagram

Post na Facebook'u

Spotify

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

Second cycle degree - magister - in Modern Publishing

Access to further studies:

third cycle programme, non-degree postgraduate education

Learning outcomes

Knowledge: The graduate knows and understands
1) the place of social communication and media science in the system of sciences, as a discipline studying the contemporary information environment and the flow of information in society, as well as the subject and methodological specificity of these sciences
2) the place of book editing as a research field of book and information science, which is a sub-discipline of social communication and media discipline, as well as the relationships of book editing with other academic disciplines, enabling the adoption of an interdisciplinary research perspective
3) research methods, tools and techniques used in social sciences, particularly in the field of book editing
4) specialist Polish and foreign terminology used in social communication and media sciences (in particular book editing), understanding its sources and applications in their own and related disciplines
5) history, achievements and development prospects of literary and reading culture
6) the functioning of the contemporary publishing market, the diversity of roles and tasks of its participants (authors, publishing, bookstore and distribution institutions, and recipients) and the regularities that govern them
7) formal and content-related differentiation of publications, and its impact on the course and effects of social communication
8) social, cultural and civilization importance of book communication
9) the social, political and economic environment of book market entities and their influence on the institutions of production, distribution and reception of publications
10) the needs and behaviors of recipients, particularly participants of literary communication
11) digital technology as a task and challenge for the contemporary publishing market
12) legal conditions and regulations, including in particular copyright and intellectual property protection, specific to publishing and bookstore activity
13) theories and principles of organization and management (including marketing) specific to the publishing market
14) ethical principles and norms appropriate for entities operating on the contemporary publishing market
Skills: The graduate can
1) formulate and solve research problems and/or put forward hypotheses in the research area of book
2) use sources of information relevant to the subject, appropriate in terms of form and content for research in book editing, book science and information science, as well as related disciplines
3) select, use and design tools appropriate for research problems in the field of book editing
4) recognize and then conduct a critical analysis and interpretation of various traditional and digital writing products in order to determine their significance and social , cultural and civilization impact
5) observe and interpret phenomena related to the social functioning of traditional and digital literature and processes occurring in the contemporary publishing market, as well as define their origin and predict their effects
6) use their skills in the field of publishing practice, including the use of specialized techniques and tools used in publishing processes, assess the functionality and aesthetics of various types of traditional and digital publications, and use the communication channels appropriate for the publishing and book market
7) prepare and manage a group publishing project (including one that leads to the creation of traditional and digital publication) or a book project, and carry out an evaluation of such project
8) use their skills in the field of managing a publishing company and conducting marketing and promotional activity on its behalf
9) conduct a substantive debate on a topic related to social communication and media sciences, particularly book editing, using specialist terminology and modern communication techniques and tools
10) present their views logically, objectively evaluate their interlocutors’ views, formulate conclusions and propose their own solutions based on the acquired knowledge in the field of social communication and media sciences, particularly book editing
11) prepare written works in Polish using various sources and theoretical approaches, with a scientific apparatus in the field of social communication and media sciences
12) prepare texts in Polish in accordance with the rules of the Polish language and business and marketing communication, using the specialist vocabulary of the publishing and book industry
13) use a foreign language at B2+ level as defined by Common European Framework of Reference for Languages, including specialist terminology enabling communication with specialists in their field
14) independently acquire knowledge and skills in the field of social communication and media sciences, particularly book editing, and use them in professional work
15) collaborate with others in a design and/or research team, playing various roles in it, including managerial
16) use ethical principles, including professional ethics, copyright and intellectual property protection
Social competences: The graduate is ready to
1) critically assess the level of their knowledge and skills, develop and improve them, and use various sources of information when solving a research and/or professional problems, as well as creatively search for cognitive and practical problem, including by using expert opinions contained in sources specific to the publishing and book market
2) set goals and directions for their own personal and professional development, inspire others to self-development , and organize the learning process for
3) work in a group, taking various roles in it, including managerial
4) participate in various activities for the preservation of literary heritage and/or promotion of reading
5) actively participate in groups, organizations, associations, and institutions acting for the benefit of social environment, particularly in the publishing and book market
6) create activities and processes aimed at the development of reading and fostering changes in the publishing and book market
7) identify ethical problems related to the publishing and book market, resolve dilemmas related to it, take care of maintaining the work ethics, and comply with copyright law and principles of intellectual property protection.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/