Teaching foreign languages: the main specialisation – English language teaching; the second specialisation – French language teaching, practical studies (S2-PRK-NJO-A-F)(in Polish: Nauczanie języków obcych - j.angielski,dod. j.francuski, stacjonarne, drugiego stopnia) | |
second cycle programme full-time, 2-year studies Language: English, French, Polish | Jump to: Opis ogólnyLimit miejsc: , w tym: miejsc w I turze, w rekrutacji czerwcowo-lipcowej oraz miejsc w II turze, w rekrutacji sierpniowo-wrześniowej. Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego (CKNJOiEE UW) prowadzi dwuletnie stacjonarne studia nauczycielskie drugiego stopnia na kierunku nauczanie języków obcych, specjalność główna: nauczanie języka angielskiego, specjalność druga: nauczanie języka francuskiego albo nauczanie języka niemieckiego albo nauczanie przedmiotu Wiedza o społeczeństwie. Program studiów na kierunku nauczanie języków obcych to jedyny w Polsce akademicki program kształcenia nauczycieli języków obcych o profilu praktycznym, przygotowujący równolegle do wykonywania zawodu nauczyciela dwóch przedmiotów szkolnych. Program studiów obejmuje:
Student studiów drugiego stopnia na kierunku nauczanie języków obcych kształci się w zakresie nauczania języka angielskiego oraz języka francuskiego albo języka niemieckiego albo przedmiotu Wiedza o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej i zdobywa umiejętności potrzebne do nauczania języków obcych młodzieży i dorosłych oraz na poziomie szkoły wyższej. Kształcenie na kierunku nauczanie języków obcych obejmuje przygotowanie:
Program studiów obejmuje również praktyki zawodowe, które odbywają się w szkołach ponadpodstawowych. Praca dyplomowa (magisterska) jest akademicką pracą naukową o charakterze wdrożeniowym opartą na badaniu naukowym związanym z nauczaniem i uczeniem się języków obcych. Zaprojektowane i wdrożone przez studenta badanie ma bezpośredni związek z edukacją językową. Oferta seminariów dyplomowych na studiach drugiego stopnia obejmuje seminaria prowadzone w języku angielskim, francuskim i niemieckim. Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku nauczanie języków obcych zdobywa państwowe uprawnienia zawodowe do nauczania języka angielskiego oraz drugiego przedmiotu - języka francuskiego albo języka niemieckiego albo przedmiotu Wiedza o społeczeństwie, także w języku angielskim w klasach dwujęzycznych, w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku „nauczanie języków obcych” może podjąć pracę na stanowisku nauczyciela języka angielskiego oraz: języka francuskiego albo języka niemieckiego albo Wiedzy o społeczeństwie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (liceach, technikach i szkołach branżowych) w tym w oddziałach i szkołach dwujęzycznych, szkołach językowych, w placówkach edukacji dorosłych. Może również prowadzić edukację językową w ramach własnej działalności gospodarczej oraz lekcje indywidualne. Posiada także unikalne w polskim systemie kształcenia kompetencje i kwalifikacje do nauczania języka/języków specjalności studiów w szkołach wyższych jako nauczyciel akademicki. Kandydaci na studia na kierunku nauczanie języków obcych powinni być świadomi, że praca w zawodzie nauczyciela języka obcego wymaga biegłości językowej na poziomie co najmniej C1. Ponadto w pracy nauczyciela kluczowe są tzw. kompetencje miękkie takie jak:
Aktualny plan studiów znajduje się na stronie Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej. Zajęcia odbywają się w budynku dydaktycznym Ksawerów, przy al. Niepodległości 22 w przedziale od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00 i są prowadzone w przeważającej części w języku angielskim lub w języku dodatkowej specjalności. |
ECTS Coordinators:
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
Knowledge - the graduate knows and understands:
- to an in-depth degree chosen facts, theories, institutions, processes and phenomena related to the field of studies teaching foreign languages: linguistics, literary studies, pedagogy and education studies, psychology, culture and religion studies and history, which have practical application in teaching foreign languages at the third educational stage and in adult and higher education
- essential terminology relating to: linguistics, literary studies, pedagogy and education studies, psychology, history, culture and religion studies, relevant to the teaching of foreign languages
- the methods (based on education research), norms, procedures and standards of practice in various educational institutions, including institutions of higher education, related to the teaching of foreign languages
- in an orderly manner, various educational and caregiving environments, their specificity and functioning
- to an advanced degree the purpose, organization, legal basis and functioning of educational, care-giving, therapeutic and cultural institutions
- various participants involved in educational, care-giving, and cultural activities, inclusive education and ways of implementing the principle of inclusion
- to an in-depth degree, the learners (recipients of educational services) and the methods of diagnosing their needs and assessing the quality of educational services
- the legal and financial aspect of teaching institutions, particularly those involved in foreign language teaching, basic principles of creating and developing various forms of enterprise
- to a significant extent, the process of interpersonal communication and social patterns in Polish, English and French, its regularities and disruptions
- the importance of a multicultural, tolerant and multilingual society
- the core curriculum for teaching English and French, at the third educational stage and language teaching requirements in higher education
- to an in-depth degree, instruments and techniques in digitally assisted or online work or virtual exchange
Skills - the graduate is able to:
- search, analyse, evaluate, select and use information, using a variety of sources and meth-ods, including advanced information and communication techniques, in Polish, English and French
- individually plan and implement, using also communication and information techniques, typical and innovative projects connected with teaching foreign languages in secondary schools, vocational schools, in adult and higher education and in other educational institutions involved in teaching foreign languages
- evaluate and conduct a critical analysis of the quality of foreign language teaching, diagnose the needs, abilities and potential of every learner, as well as design and implement individually tailored teaching and educational programmes
- apply the assumptions and requirements of the core curriculum for teaching English and French at the third educational stage and the requirements for language teaching in higher education
- use theories in psychology, pedagogy and education, and other related disciplines to critically analyse and interpret educational, social, care-giving and cultural issues, as well as under-stand the motives and patterns of human behaviour
- use advanced theories to analyse the motives and patterns in human behaviour in order to diagnose a situation and deliver practical strategies for different teaching contexts
- formulate and test hypotheses to conduct a critical analysis of their own actions and identify possible areas for change in the future
- use their knowledge – formulate and solve complex and untypical problems and perform tasks in an innovative manner in unpredictable conditions through adapting existing methods and tools or creating new ones
- plan a language teaching course and programme suited to a full range of recipients in their social environment and various areas of economic, academic and social life
- communicate on specialised topics and conduct an argument using the views of other au-thors and formulate conclusions in Polish, English and French
- speak and write consistently and precisely in Polish, English and French on topics related to educational matters, applying different theoretical approaches and using findings from other disciplines related to the field of study
- use language skills at CEFR level C1+ in English and French, including the specificity of academic language and that of classroom communication
- using their well-developed organisational skills, plan and carry out tasks related to the teaching foreign languages at the third educational stage and in higher and adult education
- perform the various roles required for working as a team, is willing to accept and assign tasks, and possesses the organisational skills necessary in designing and implementing pro-fessional educational activities; can act as a team leader
- provide first aid
- animate the work of the learner and promote independence in knowledge acquisition, inspiring a positive approach to lifelong learning and responsibility in making educational and professional decisions
Social competences: the graduate is prepared to:
- critically reflect on the level of their skills and knowledge, constantly develop professionally and personally, self-assess their competences, improve their skills, plan their development and training, consult experts in case of difficulties
- take responsibility for the promotion and preservation of the cultural heritage of the region, country, Europe, and the world
- fulfill social obligations, inspire and organise activities in favour of the social environment, build civil society, initiate actions for the public good, think and act in an entrepreneurial manner
- conduct interpersonal and intercultural communication mediating with participants in the teaching-learning process in a local and global context
- correctly identify and resolve dilemmas associated with the teaching profession
- undertake psychological, pedagogic and educational actions in school, out-of-school and academic settings; is confident of their meaning and appropriateness, is ready to face pro-fessional challenges
- undertake educational actions in an international context and function on the global job market
- communicate with people who come from various milieus and who are in different emotion-al states; resolve conflicts through dialogue and create a good atmosphere both in and out-side of the classroom
- see the importance of behaving in a professional manner and reflect on the ethical issues raised in the teaching profession, as well as develop professionally and support the ethos of the teaching profession