General and clinical speech and language therapy, full-time second-cycle studies (S2-LOG)(in Polish: Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne drugiego stopnia) | |
second cycle programme full-time, 2-year studies Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyDziedzina: nauki humanistyczne, nauki medyczne i nauki o zdrowiu, nauki społeczne Dyscypliny: językoznawstwo, nauki medyczne, psychologia Język wykładowy: polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Polonistyki UW przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28 oraz przy ul. Karowej 20, a także na terenie Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya). Niektóre zajęcia (np. przedmioty ogólnouniwersyteckie) mogą się odbywać się w innych lokalizacjach. Czas: Zajęcia mogą odbywać się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Czy na logopedii ogólnej i klinicznej są różne specjalności i specjalizacje Na logopedii ogólnej i klinicznej nie ma podziału na specjalności i specjalizacje. Studia są efektem współpracy dwóch uczelni – Uniwersytetu Warszawskiego (UW) i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM). Czego będziesz się uczyć na logopedii ogólnej i klinicznej Studia są przeznaczone wyłącznie dla absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia. Studia mają charakter interdyscyplinarny – łączą wiedzę z wielu dziedzin. Obejmują:
Na studiach drugiego stopnia zdobędziesz wiedzę z zakresu nauk humanistycznych, medycznych, zdrowotnych i społecznych. Na logopedii ogólnej i klinicznej pogłębisz wiedzę z zakresu: 1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:
2. psychologicznych podstawach logopedii, w tym:
3. medycznych podstaw logopedii, w tym:
4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:
Czy podczas studiów na logopedii ogólnej i klinicznej będziesz realizować praktyki W ramach studiów zrealizujesz praktyki logopedyczne. Praktyki odbywają się w:
Pozwolą Ci nie tylko sprawdzić swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje w praktyce, lecz także poznać specyfikę przyszłego środowiska zawodowego. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni Możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://polon.uw.edu.pl/erasmus-i-most/. Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na logopedii ogólnej i klinicznej Na studiach logopedycznych nauczysz się przede wszystkim prowadzić badania. Dowiesz się, jak wykorzystywać badania przesiewowe i logopedyczne techniki diagnostyczne do rozpoznawania złożonych zaburzeń rozwoju mowy i języka u osób w różnym wieku. Zdobędziesz kompetencje w zakresie współpracy z lekarzami, psychologami i pedagogami. Pozwoli Ci to ustalać metody i tryb postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej). W trakcie studiów drugiego stopnia będziesz doskonalić umiejętność nawiązywania kontaktu emocjonalnego z pacjentem i jego rodziną w czasie terapii logopedycznej. Dowiesz się, jak skutecznie motywować pacjenta i jego najbliższych do podejmowania działań usprawniających jego mowę. Dzięki studiom logopedycznym będziesz w stanie ocenić rodzaj oraz zakres zaburzenia mowy i języka w przypadkach:
Wiedza zdobyta na studiach pozwoli Ci dobierać odpowiednie metody, narzędzia i techniki w czasie diagnozowania i terapii osób z zaburzeniami mowy i języka – rozwojowymi lub nabytymi. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu logopedii ogólnej i klinicznej Po studiach drugiego stopnia zdobędziesz uprawnienia logopedy i możesz pracować w:
Ukończenie drugiego stopnia studiów daje Ci również uprawnienia do pracy w placówkach służby zdrowia. Gdzie znajdziesz więcej informacji o logopedii ogólnej i klinicznej i programie studiów Wejdź na naszą stronę: https://polon.uw.edu.pl/programy-studiow/. |
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:
The graduate has achieved effects of learning defined for the studies programme.
The graduate knows and understands:
in-depth scientific theories in the field of linguistics and speech and language diagnosis and therapy, criteria for the classification of speech and language disorders and delays in language acquisition and speech development, as well as the latest developments and main courses of development in the above-mentioned disciplines;
advanced methods of analysis and interpretation of linguistic and extra-linguistic symptoms characteristic of speech and language development and acquired speech and language disorders, as well as methods of speech defects correction in children and adults and stimulation of speech and language development in children with delays and disorders;
legal, social and ethical conditions of the profession of the speech therapist, as well as the legal, social, cultural and economic situation of patients and possibilities of meeting their needs;
the structure and functioning of the speech therapy institutions in Poland and abroad (educational and health care), as well as the organization of logopedic work in different types of facilities and basic and advanced diagnostic tools and therapeutic aids;
HAS THE ABILITY TO:
properly assess, critically analyze, synthesize and interpret the linguistic and extra-linguistic symptoms characteristic of speech and language development and acquired speech and language disorders, as well as the results of medical laboratory and apparatus tests and speech therapy diagnostic tests;
select and apply appropriate methods and tools for therapeutic and logopedic tasks, use specialized research equipment and advanced information and communication technologies (ICT) for data acquisition or analysis;
provide the patient and/or his caregivers with information about the speech and language state, define the terms and conditions of cooperation, present the logopedic programme in a manner consistent with the accepted communication standards applied in the logopedic and medical care;
adequately and independently plan the diagnostic and prophylactic procedures, document the logopedic activities, develop and implement therapeutic and improvement actions, taking into consideration the patient's capabilities and needs, as well as evaluate the effectiveness of the applied methods and verify them depending on the results;
work in a team, cooperate with the doctor, psychologist and educator in the field of making a diagnosis and planning and verifying speech and language therapy;
IS READY TO:
critically evaluate theories and methods used in speech and language therapy, including medical and social sciences, as well as to formulate and propose their own solutions in conducting speech therapy research and in diagnostic and therapeutic procedures;
take responsible diagnostic and therapeutic actions, being aware of the relation between the effectiveness of action and the choice of an appropriate method of therapy;
skillfully recognize the emotional and social situation of the patient and their family, as well as solve difficulties resulting from this situation, being aware of the patient's rights and respecting them;
observe the principles of professional ethics, as well as promoting patterns of the correct Polish language, correct pronunciation, and logopedic prophylaxis activities.
Course structure diagram:
Abbreviations used in tables: | |
lect - Lecture cl - Classes kon - Seminar praktyka - Placement | e - Examination g - Grading |
First year of speech and language therapy | ECTS | lect | cl | kon | praktyka | exam |
---|---|---|---|---|---|---|
Audiology | g | |||||
Aphasia | e | |||||
Dysartrhia | 3 | 15 | 15 | g | ||
Accoustic phonetics | 3 | 15 | 15 | g | ||
Phoniatry | 3 | 30 | g | |||
Phonology and clinical phonetics | 2 | 15 | g | |||
Classifications of speech disorder forms | 1.5 | 15 | g | |||
Rudiments of linguistic methodology for speech and language therapists | 1.5 | 15 | g | |||
Influent speech | 2.5 | 30 | g | |||
Rudiments of psychological and sociological methodology for speech and language therapists | 1.5 | 15 | g | |||
Under-development of speech in persons with autism | 3 | 15 | 15 | e | ||
Speech and language underdevelopment of cortical origin | 2 | 30 | g | |||
Neuropsychology | 2.5 | 30 | g | |||
Neurology | 2 | 30 | g | |||
Norms and standards for language and communication behaviour | 2.5 | 30 | e | |||
Speech and Language Therapy Practice | 2 | 60 | g | |||
Postlaryngectomy voice rehabilitation | 3 | 15 | 15 | g | ||
Word and utterance | 2.5 | 30 | e | |||
Speech and and language disorders in individuals with hearing loss | g | |||||
General university courses | 3 | |||||
Total: | 40.5 | 285 | 60 | 45 | 60 |