On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > All studies > General and Clinical Speech and Language Therapy > General and clinical speech and language therapy, full-time second-cycle studies

General and clinical speech and language therapy, full-time second-cycle studies (S2-LOG)

(in Polish: Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne drugiego stopnia)
second cycle programme
full-time, 2-year studies
Language: Polish

Dziedzina: nauki humanistyczne, nauki medyczne i nauki o zdrowiu, nauki społeczne

Dyscypliny: językoznawstwo, nauki medyczne, psychologia

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Polonistyki UW przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28 oraz przy ul. Karowej 20, a także na terenie Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya).

Niektóre zajęcia (np. przedmioty ogólnouniwersyteckie) mogą się odbywać się w innych lokalizacjach.

Czas: Zajęcia mogą odbywać się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00.

Czy na logopedii ogólnej i klinicznej są różne specjalności i specjalizacje

Na logopedii ogólnej i klinicznej nie ma podziału na specjalności i specjalizacje. Studia są efektem współpracy dwóch uczelni – Uniwersytetu Warszawskiego (UW) i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM).

Czego będziesz się uczyć na logopedii ogólnej i klinicznej

Studia są przeznaczone wyłącznie dla absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia. Studia mają charakter interdyscyplinarny – łączą wiedzę z wielu dziedzin. Obejmują:

  • językoznawstwo,
  • medycynę,
  • psychologię,
  • pedagogikę.

Na studiach drugiego stopnia zdobędziesz wiedzę z zakresu nauk humanistycznych, medycznych, zdrowotnych i społecznych.

Na logopedii ogólnej i klinicznej pogłębisz wiedzę z zakresu:

1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:

  • fonetyki, fonologii, patofonetyki,
  • kultury języka,
  • metodologii badań językowych,
  • klasyfikacji, opisu, analizy, interpretacja charakterystycznych zachowań językowych rejestrowanych w poszczególnych zaburzeniach mowy i języka;

2. psychologicznych podstawach logopedii, w tym:

  • metodologii badań psychologicznych i ilościowego opracowania wyników badań,
  • zachowań pozajęzykowych, rozwoju intelektualnego, emocjonalno-społecznego pacjentów z poszczególnymi zaburzeniami rozwojowymi lub nabytymi,
  • neuropsychologii;

3. medycznych podstaw logopedii, w tym:

  • neurologii,
  • audiologii,
  • foniatrii,
  • dysfagii

4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:

  • zaburzeń mowy w afazji i dyzartrii,
  • zaburzeń mowy i jej rozwoju u osób z wadą słuchu, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami uwarunkowanymi korowo,
  • diagnozy i terapii logopedycznej.

Czy podczas studiów na logopedii ogólnej i klinicznej będziesz realizować praktyki

W ramach studiów zrealizujesz praktyki logopedyczne. Praktyki odbywają się w:

  • placówkach oświatowych (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach),
  • placówkach służby zdrowia (szpitalach, poradniach przyszpitalnych),
  • innych jednostkach organizacyjnych (gabinetach logopedycznych, żłobkach, fundacjach itp.).

Pozwolą Ci nie tylko sprawdzić swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje w praktyce, lecz także poznać specyfikę przyszłego środowiska zawodowego.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://polon.uw.edu.pl/erasmus-i-most/.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na logopedii ogólnej i klinicznej

Na studiach logopedycznych nauczysz się przede wszystkim prowadzić badania. Dowiesz się, jak wykorzystywać badania przesiewowe i logopedyczne techniki diagnostyczne do rozpoznawania złożonych zaburzeń rozwoju mowy i języka u osób w różnym wieku.

Zdobędziesz kompetencje w zakresie współpracy z lekarzami, psychologami i pedagogami. Pozwoli Ci to ustalać metody i tryb postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej). W trakcie studiów drugiego stopnia będziesz doskonalić umiejętność nawiązywania kontaktu emocjonalnego z pacjentem i jego rodziną w czasie terapii logopedycznej. Dowiesz się, jak skutecznie motywować pacjenta i jego najbliższych do podejmowania działań usprawniających jego mowę.

Dzięki studiom logopedycznym będziesz w stanie ocenić rodzaj oraz zakres zaburzenia mowy i języka w przypadkach:

  • afazji,
  • dyzartrii,
  • niedosłuchu,
  • zaburzeń wynikających ze spektrum autyzmu,
  • zaburzeń korowych.

Wiedza zdobyta na studiach pozwoli Ci dobierać odpowiednie metody, narzędzia i techniki w czasie diagnozowania i terapii osób z zaburzeniami mowy i języka – rozwojowymi lub nabytymi.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu logopedii ogólnej i klinicznej

Po studiach drugiego stopnia zdobędziesz uprawnienia logopedy i możesz pracować w:

  • przedszkolach i szkołach podstawowych powszechnych,
  • przedszkolach i szkołach podstawowych integracyjnych i specjalnych,
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Ukończenie drugiego stopnia studiów daje Ci również uprawnienia do pracy w placówkach służby zdrowia.

Po ukończeniu studiów drugiego stopnia możesz kontynuować kształcenie w szkołach doktorskich.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o logopedii ogólnej i klinicznej i programie studiów

Wejdź na naszą stronę: https://polon.uw.edu.pl/programy-studiow/.

Qualification awarded:

Second cycle degree - magister - in General and Clinical Speech and Language Therapy

Access to further studies:

doctoral school, non-degree postgraduate education

Learning outcomes

We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:

The graduate has achieved effects of learning defined for the studies programme.

The graduate knows and understands:
in-depth scientific theories in the field of linguistics and speech and language diagnosis and therapy, criteria for the classification of speech and language disorders and delays in language acquisition and speech development, as well as the latest developments and main courses of development in the above-mentioned disciplines;
advanced methods of analysis and interpretation of linguistic and extra-linguistic symptoms characteristic of speech and language development and acquired speech and language disorders, as well as methods of speech defects correction in children and adults and stimulation of speech and language development in children with delays and disorders;
legal, social and ethical conditions of the profession of the speech therapist, as well as the legal, social, cultural and economic situation of patients and possibilities of meeting their needs;
the structure and functioning of the speech therapy institutions in Poland and abroad (educational and health care), as well as the organization of logopedic work in different types of facilities and basic and advanced diagnostic tools and therapeutic aids;
HAS THE ABILITY TO:
properly assess, critically analyze, synthesize and interpret the linguistic and extra-linguistic symptoms characteristic of speech and language development and acquired speech and language disorders, as well as the results of medical laboratory and apparatus tests and speech therapy diagnostic tests;
select and apply appropriate methods and tools for therapeutic and logopedic tasks, use specialized research equipment and advanced information and communication technologies (ICT) for data acquisition or analysis;
provide the patient and/or his caregivers with information about the speech and language state, define the terms and conditions of cooperation, present the logopedic programme in a manner consistent with the accepted communication standards applied in the logopedic and medical care;
adequately and independently plan the diagnostic and prophylactic procedures, document the logopedic activities, develop and implement therapeutic and improvement actions, taking into consideration the patient's capabilities and needs, as well as evaluate the effectiveness of the applied methods and verify them depending on the results;
work in a team, cooperate with the doctor, psychologist and educator in the field of making a diagnosis and planning and verifying speech and language therapy;
IS READY TO:
critically evaluate theories and methods used in speech and language therapy, including medical and social sciences, as well as to formulate and propose their own solutions in conducting speech therapy research and in diagnostic and therapeutic procedures;
take responsible diagnostic and therapeutic actions, being aware of the relation between the effectiveness of action and the choice of an appropriate method of therapy;
skillfully recognize the emotional and social situation of the patient and their family, as well as solve difficulties resulting from this situation, being aware of the patient's rights and respecting them;
observe the principles of professional ethics, as well as promoting patterns of the correct Polish language, correct pronunciation, and logopedic prophylaxis activities.

Course structure diagram:

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/