Kierunek studiów realizowany w ramach „Zintegrowanego Programu Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Oznacza to, że studia na tym kierunku stwarzają dodatkowe możliwości rozwoju pasji i kompetencji przydatnych na intensywnie zmieniającym się rynku pracy.
Uczestnicząc w Programie ZIP 2.0, dzięki funduszom europejskim, możesz korzystać m.in. z:
- dodatkowych zajęć prowadzonych przez praktyków i organizowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- warsztatów wspierających umiejętność pracy w zespołach międzynarodowych i wielokulturowych,
- indywidualnych wyjazdów krajowych i zagranicznych w celach naukowych i zawodowych,
- różnych form współpracy z badaczami z zagranicy,
- zróżnicowanej oferty obozów szkoleniowych, zajęć terenowych i wyjazdów studyjnych,
- środków finansowych na pokrycie kosztów studenckich badań naukowych,
- Tutoringu, czyli indywidualnego wsparcia ze strony nauczycieli akademickich,
- programu mentoringu zawodowego przygotowującego do wejścia na rynek pracy,
- możliwości realizacji projektów zespołowych społecznie zaangażowanych.
Sprawdź zasady korzystania z oferty Programu ZIP 2.0. (wkrótce).
Studia II stopnia na kierunku Historia kultury w dobie humanistyki cyfrowej oferują kształcenie o charakterze ogólnohumanistycznym, ze szczególnym naciskiem na poznanie narzędzi humanistyki cyfrowej oraz ich użyteczności dla poszczególnych dyscyplin w ramach nauk humanistycznych (nauki o sztuce, historia, archeologia, nauki o kulturze i religii). Studenci będą zdobywać szeroką wiedzę merytoryczną oraz podstawowe umiejętności interdyscyplinarnego warsztatu badawczego, powiązanego z wymienionymi wyżej dyscyplinami. Zgodnie z zaplanowanymi efektami kształcenia studia przygotowują absolwentów do podjęcia pracy w obszarze edukacji, kultury, organizacji pozarządowych i administracji oraz w sektorze medialnym. Koncepcja kształcenia zakłada daleko posuniętą indywidualizację w przypadku każdego ze studentów. Studenci realizują program studiów na podstawie indywidualnego planu, którego kształt jest uzgadniany z opiekunem naukowym.
W programie studiów znajdują się m.in:
- seminaria dyplomowe z wszystkich epok historycznych z oferty wspólnej dla kierunków studiów prowadzonych przez Instytut Historii Sztuki
- praktyki zawodowe
- przedmioty z Modułu metodologicznego „Teorie, metody i tradycje badawcze” , odnoszącego się do teorii, metodyki badań i tradycji badawczych czterech dyscyplin przyporządkowanych kierunkowi studiów: nauki o sztuce, historia, nauki o kulturze i religii, archeologia. Szczególny nacisk zostanie położony na wpływ narzędzi cyfrowych na współczesne praktyki w zakresie prowadzenia badań naukowych
- przedmioty z Modułu specjalizacyjnego „Historia kultury – interpretacje i inspiracje” , czyli zajęć specjalistycznych odnoszących się do problematyki dziejów kultury, jej interpretacji i oddziaływania (inspiracji). Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy z wybranych obszarów historii kultury w obrębie czterech dyscyplin przyporządkowanych kierunkowi studiów w stopniu umożliwiającym prowadzenie badań interdyscyplinarnych
- przedmioty z Modułu praktycznego „Cyfrowe narzędzia i współczesna humanistyka” , który będzie obejmował m.in. zajęcia wprowadzające do programowania w języku Python 3, podstawy składni tego języka, wraz z podstawowymi pojęciami informatycznymi oraz fundamentalne struktury danych, praca z plikami (otwieranie, odczyt, zapis), zaś kurs będzie kończył się wprowadzeniem do paradygmatu programowania obiektowego. Kurs wprowadzający zostanie w założeniu uzupełniony zajęciami z podstaw technologii internetowych. Grupa zajęć będzie obejmowała zagadnienia praktyczne odnoszące się do znajomości najpowszechniejszych narzędzi cyfrowych, korzystania z nich oraz umiejętności niezbędnych przy tworzeniu/zamawianiu specjalistycznych cyfrowych narzędzi służących do archiwizacji i digitalizacji źródeł, baz danych źródeł materialnych i niematerialnych oraz rozmaitych sposobów ich wykorzystywania w badaniach (praca interpretacyjna i wdrożeniowa). Zajęcia dadzą możliwość nabycia praktycznych umiejętności w zakresie przetwarzania tekstów i wytwarzania zasobów sieciowych, wykorzystania trójwymiarowych modeli, wizualizacji i animacji w praktyce badawczej.
Studia na kierunku Historia kultury w dobie humanistyki cyfrowej,mają przygotowywać do przyszłej kariery naukowej, a zarazem wyposażać absolwentów niewiążących swej przyszłości z nauką w kompetencje, które otworzą przed nimi szansę realizacji kariery zawodowej w wielu różnych obszarach rynku pracy. Profil absolwenta odpowiada kompetencjom wymaganym w pracy w środowisku pozaakademickim i poza edukacją formalną na stanowiskach pracy w instytucjach kultury, administracji publicznej (centralnej i lokalnej), a także w instytucjach pożytku publicznego zajmujących się kulturą w najszerszym tego słowa znaczeniu. Umiejętności wyniesione ze studiów na kierunku będą użyteczne w zawodach związanych z dziennikarstwem i zarządzaniem wiedzą i zasobami kulturowymi, a także marketingiem, reklamą i komunikacją społeczną.