On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > All studies > Archaeology > Archaeological intramural studies (2nd stage)

Archaeological intramural studies (2nd stage) (S2-AR)

(in Polish: Archeologia, stacjonarne, drugiego stopnia)
second cycle programme
full-time, 2-year studies
Language: Polish

Kierunek studiów realizowany w ramach „Zintegrowanego Programu Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Oznacza to, że studia na tym kierunku stwarzają dodatkowe możliwości rozwoju pasji i kompetencji przydatnych na intensywnie zmieniającym się rynku pracy.  

Uczestnicząc w Programie ZIP 2.0, dzięki funduszom europejskim, możesz korzystać m.in. z:
- dodatkowych zajęć prowadzonych przez praktyków i organizowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- warsztatów wspierających umiejętność pracy w zespołach międzynarodowych i wielokulturowych, 
- indywidualnych wyjazdów krajowych i zagranicznych w celach naukowych i zawodowych,
- różnych form współpracy z badaczami z zagranicy, 
- zróżnicowanej oferty obozów szkoleniowych, zajęć terenowych i wyjazdów studyjnych,
- środków finansowych na pokrycie kosztów studenckich badań naukowych, 
- Tutoringu, czyli indywidualnego wsparcia ze strony nauczycieli akademickich, 
- programu mentoringu zawodowego przygotowującego do wejścia na rynek pracy, 
- możliwości realizacji projektów zespołowych społecznie zaangażowanych.

Sprawdź zasady korzystania z oferty Programu ZIP 2.0.  (wkrótce).

Dziedzina: nauki humanistyczne

Dyscyplina: archeologia

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się w Kampusie Głównym, na Wydziale Archeologii UW, przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28.

Czas: Większość zajęć odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Zajęcia terenowe odbywają się poza siedzibą uczelni, na stanowiskach archeologicznych w kraju i zagranicą.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na archeologii

Podczas czterech semestrów nauczysz się:

·formułować i testować hipotezy, dobierać zaawansowane metody analizy (w tym fotogrametrię, modelowanie 3D, LiDAR) oraz krytycznie interpretować wyniki;

·prowadzić i koordynować projekty terenowe w złożonych warunkach, kierować zespołem oraz nadzorować dokumentację cyfrową;

·stosować narzędzia GIS i zaawansowane metody cyfrowe do integracji wieloźródłowych danych;

·komunikować wyniki badań w debacie naukowej (seminaria, konferencje), przygotowywać publikacje w języku polskim i obcym (B2+);

·planować karierę badawczą i pozyskiwać finansowanie projektów, respektując prawo autorskie i etykę zawodową.

Te kompetencje przygotują Cię do zawodów wymagających krytycznego myślenia, precyzyjnej analizy danych materialnych i wrażliwości kulturowej – od instytucji naukowych po sektor kreatywny. Uzyskanie stopnia magistra archeologii po 12-miesięcznej praktyce w terenie daje uprawnienia do samodzielnego prowadzenia badań wykopaliskowych.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu archeologii

Po ukończeniu studiów II stopnia będziesz dysponować kompetencjami pozwalającymi prowadzić i nadzorować zaawansowane projekty badawcze; znajdziesz zatrudnienie jako:

·specjalista w firmach archeologii ratowniczej i laboratoriach cyfrowej dokumentacji;

·kustosz, kurator wystaw lub edukator w muzeach i parkach kulturowych;

·ekspert ds. ochrony dziedzictwa w administracji publicznej oraz organizacjach pozarządowych;

·doktorant, realizujący projekty w krajowych i zagranicznych instytucjach naukowych.

Czy na archeologii są różne specjalności i specjalizacje

Program studiów magisterskich oferuje indywidualne kształcenie osobom studiującym, wsparte przez wybranego w trakcie I roku studiów tutora/promotora. Na II stopniu wybierasz ścieżkę badawczą, która pogłębia wiedzę wyniesioną z licencjatu, np.:

1.Epoka kamienia i epoka brązu

2.Wczesna epoka żelaza i okres wpływów rzymskich

3.Średniowiecze i nowożytność

4.Archeologia Bliskiego Wschodu

5.Archeologia Egiptu i Nubii

6.Archeologia Grecji

7.Archeologia Rzymu

8.Archeologia Dalekiego Wschodu i Nowego Świata

9.Bioarcheologia i archeologia środowiska

10.Archeologia cyfrowa

11.Epigrafika i papirologia

12.Numizmatyka

Czego będziesz się uczyć na archeologii

Program oparty jest na modelu tutorskim: podczas pierwszego semestru ustalony zostanie projekt badawczy i w ramach kolejnych modułów „Pracowni dyplomowej” promotor pomoże Ci go zrealizować zamieniając pomysł w gotową pracę magisterską.

Realizacja kształcenia jest możliwa zarówno przez wybór tradycyjnych zajęć z oferty przygotowanej przez nauczycieli akademickich, jak i różne formy udziału w projektach naukowych i innej działalności zawodowej, w zależności od zainteresowań i potrzeb osób studiujących. Wybrane przedmioty prowadzone są w języku angielskim.

Czy podczas studiów na archeologii będziesz realizować praktyki

W ramach studiów na kierunku archeologia umiejętności zawodowe podniesiesz uczestnicząc w ćwiczeniach terenowych będących obowiązkowym elementem programu studiów. Podczas studiów II stopnia (magisterskich) należy zrealizować w sumie 150 godzin (4 tygodnie) tzw. długich ćwiczeń terenowych, obejmujących udział w badaniach wykopaliskowych. Typowo są one realizowane w trakcie przerwy wakacyjnej podczas I roku studiów, choć możliwe jest również indywidualne dostosowanie w obrębie poszczególnych lat. Oprócz długich ćwiczeń terenowych, osoby studiujące są zobowiązane do uczestniczenia również w jednotygodniowych krótkich ćwiczeniach terenowych, które mają bardziej zróżnicowany charakter, obejmując np. prospekcję nieinwazyjną lub badania sondażowe.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Możesz wyjechać na semestr lub rok w ramach programów ERASMUS+ albo MOST, a część przedmiotów zaliczyć w języku angielskim na macierzystym wydziale z udziałem osób studiujących pochodzących z Europy i świata.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o archeologii i programie studiów

Szczegółowy program i procedury rekrutacyjne znajdziesz na stronie Wydziału Archeologii: www.archeologia.uw.edu.pl(zakładki Studia i Rekrutacja).

Qualification awarded:

Second cycle degree - magister - in archaeology

Access to further studies:

doctoral school, non-degree postgraduate education

Learning outcomes

K_W01 has in-depth knowledge of the place and importance of archaeology in the system of sciences and its subject and methodological specificity
K_W02 knows the detailed concepts and terminology used in archaeology
K_W03 has extensive knowledge in the field of description, analysis and interpretation of archaeological sources
K_W04 has structured and theoretically based knowledge covering critical issues of archaeology, including terminology, theories and methodology
K_W05 has structured knowledge of scientific and technical work during field excavations
K_W06 has detailed, specialist knowledge of selected prehistoric, ancient and medieval communities, including terminology, theories and methodology in the field of archaeology
K_W07 has in-depth knowledge of cultural institutions dealing with archaeological heritage
K_W08 has structured knowledge of human development and its main strategies of adaptation to various environmental conditions
K_W09 has a structured, in-depth knowledge of the methods and techniques of documentation of archaeological sources
K_W10 understands the complex relationships between the achievements of the humanities, social, life and exact sciences and the possibilities of their use in archaeology
K_W11 has detailed knowledge of the most significant achievements and main directions of development of archaeology
K_W12 knows and understands advanced methods of analysis and interpretation of research problems in the field of archaeology, appropriate for selected traditions, theories and research schools
K_W13 knows and understands advanced methods of analysis and interpretation of information contained in scientific publications
K_W14 knows and understands advanced methods of analyzing various products of ancient communities using methods used in exact sciences and life sciences
K_W15 knows and understands the concepts of copyright protection and industrial property law and the principles of their application in the work of an archaeologist
K_W16 knows and understands the economic, legal and ethical conditions of scientific activity and archaeological research
K_W17 knows the ethics of the archaeological profession
K_W18 knows the rules of operation of private archaeological companies, museums, conservation structures and archaeological heritage protection institutions
K_W19 knows the principles and possibilities of obtaining funds for research and archaeological works
K_W20 knows the occupational health and safety of an archaeologist
K_U01 can search, analyse, select and use information about archaeological sources and their context using literature and electronic media, and subject them to criticism and creative interpretation
K_U02 can independently recognise, analyse, use, classify and interpret archaeological sources by selecting appropriate analytical methods, making critical analysis and creative interpretation
K_U03 can creatively use existing methods and techniques, adapting them to the needs resulting from the specificity of the studied issues
K_U04 can formulate research problems, create original concepts, formulate and test hypotheses in the field of archaeology
K_U05 can independently formulate conclusions, argue and create synthetic summaries taking into account different views
K_U06 can independently analyse and interpret various types of artefacts and ecofacts, including their context, using the latest research achievements in order to determine their meaning and impact on the sociocultural process
K_U07 can detect complex relationships between artefacts and ecofacts and ancient cultural processes
K_U08 has the ability to conduct scientific polemics
K_U09 is able to choose the method of presenting the results of his research, also using advanced information and communication methods
K_U10 can present the results of his research to a diverse audience
K_U11 can present research results in written form, using specialised scientific language and terminology appropriate for archaeology
K_U12 can present the results of research in the form of oral presentations, using specialised scientific language and terminology appropriate for archaeology
K_U13 can use a foreign language at the B2+ level of the Common European Framework of Reference for Languages and specialist terminology in the field of archaeology
K_U14 can manage the work of a team, independently undertaking and initiating research tasks
K_U15 can cooperate with other people within interdisciplinary teams
K_U16 can apply the principles of occupational health and safety in archaeological activities and ensure their observance of teamwork
K_U17 can plan and organise work in the field of archaeological field research
K_U18 can plan and organise work in the field of scientific research
K_U19 can correctly define priorities for the implementation of their own or commissioned research tasks
K_U20 can independently plan and implement activities aimed at developing their scientific career
K_U21 can search for opportunities to expand knowledge and improve professional skills within and outside the university and advise others in this area
K_K01 is ready to use his knowledge and skills and is aware of the need to confront it with the opinions of experts
K_K02 is ready to recognize the importance of artefacts, ecofacts and written sources as elements of humanity's cultural heritage
K_K03 is ready to assess the unique value of archaeological sources and their role in reconstructing the human past
K_K04 is ready to evaluate the interpretation of archaeological and historical sources critically and is aware of the multifaceted nature of interpretation
K_K05 is ready to use his knowledge of the complex nature of culture and is aware of the need to analyze various categories of sources in order to reconstruct the human past
K_K06 is ready to disseminate knowledge about cultural heritage and emphasize its importance for understanding the process of economic, social and cultural changes from the earliest times to the present day
K_K07 is ready to disseminate knowledge about responsibility for preserving cultural heritage
K_K08 is ready to initiate cooperation with society in the field of archaeological works
K_K09 is ready to undertake initiatives aimed at the promotion, dissemination and protection of cultural heritage
K_K10 is ready to understand the social role of archaeology
K_K11 is ready to promote ethical issues related to scientific reliability and honesty and to accept responsibility for the accuracy of decisions made during the acquisition of archaeological sources
K_K12 is ready to recognize and respect different points of view determined by different cultural backgrounds
K_K13 is ready to recognize the need for lifelong learning and to improve their substantive and practical skills in the field of archaeology
K_K14 is ready to apply and develop ethical principles related to the research of archaeological sources and to act in compliance with these principles
K_K15 is ready to perform professional roles responsibly and to comply with occupational health and safety rules
K_K16 is ready to develop the achievements of archaeology and maintain the ethos of the archaeological profession

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/