On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > All studies > Architecture of Information Spaces > Architecture of Information Spaces, full-time studies, second-cycle programme

Architecture of Information Spaces, full-time studies, second-cycle programme (S2-PRK-API)

(in Polish: Architektura przestrzeni informacyjnych , stacjonarne, drugiego stopnia)
second cycle programme
full-time, 2-year studies
Language: Polish

Dla kogo są te studia?

Studia magisterskie są skierowane do osób, które chcą rozwijać się w obszarze informacji cyfrowej, komunikacji społecznej, projektowania usług i zarządzania wiedzą. To kierunek dla tych, którzy interesują się zarówno technologią, jak i człowiekiem – a także tym, jak informacja funkcjonuje w złożonych środowiskach organizacyjnych, miejskich, edukacyjnych i kulturowych. Oferta jest przygotowana z myślą o absolwentach studiów licencjackich z zakresu architektury informacji, informacji naukowej, bibliotekoznawstwa, medioznawstwa, socjologii, humanistyki cyfrowej, zarządzania a także innych kierunków pokrewnych z obszaru nauk społecznych i humanistycznych.

Czym jest Architektura przestrzeni informacyjnych?

To kierunek, który łączy projektowe myślenie o usługach cyfrowych z rozumieniem ich społecznych, kulturowych i technologicznych kontekstów. Studia koncentrują się na badaniu oraz projektowaniu złożonych środowisk informacyjnych – takich jak portale edukacyjne, serwisy miejskie, systemy informacji w instytucjach, platformy multimedialne czy bazy wiedzy – z uwzględnieniem potrzeb użytkowników, aktualnych trendów technologicznych oraz zasad odpowiedzialnego komunikowania się. Architektura informacji jest tu traktowana jako narzędzie porządkowania złożoności świata i ułatwiania dostępu do wiedzy w sposób logiczny, użyteczny i przejrzysty.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku?

Program studiów magisterskich pozwala zdobyć zaawansowaną wiedzę z zakresu nauki o informacji, UX, organizacji wiedzy, komunikacji społecznej i technologii cyfrowych.

Zdobędziesz kompetencje, które pozwolą Ci:

  • analizować i projektować złożone systemy informacyjne zorientowane na potrzeby użytkowników,
  • pracować z metadanymi, systemami organizacji wiedzy oraz technologiami wspierającymi obieg informacji w organizacjach,
  • zarządzać procesami informacyjnymi w instytucjach i firmach – z uwzględnieniem uwarunkowań etycznych, prawnych i społecznych,
  • projektować i testować usługi cyfrowe, wykorzystując wiedzę z zakresu UX, interakcji człowiek–komputer oraz analityki danych,
  • korzystać z metod i narzędzi analizy, modelowania i ewaluacji projektów informacyjnych (w tym crowdsourcingu i metodyk zwinnych),
  • wykorzystywać wiedzę o użytkownikach – także z obszaru psychologii poznawczej i komunikacji międzykulturowej – w projektowaniu rozwiązań cyfrowych.

Rozwiniesz również kompetencje miękkie: zarządzanie projektami, praca zespołowa, wystąpienia publiczne, etyczna refleksja nad technologią i umiejętność komunikowania się w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i społecznie.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów?

Absolwenci kierunku pracują w sektorze publicznym i prywatnym – w obszarach związanych z zarządzaniem wiedzą, transformacją cyfrową, projektowaniem usług i analizą danych. Dzięki interdyscyplinarnemu przygotowaniu są w stanie łączyć perspektywy technologiczne, społeczne i organizacyjne.

Możliwe stanowiska i obszary zatrudnienia:

  • specjalista lub lider zespołu UX/UI,
  • projektant i konsultant usług informacyjnych,
  • ekspert ds. zarządzania informacją, metadanymi i wiedzą w organizacjach,
  • doradca w zakresie transformacji cyfrowej i dostępności informacji,
  • koordynator projektów w instytucjach kultury, nauki, administracji, edukacji i biznesie,
  • pracownik zespołów badawczo-rozwojowych, firm technologicznych, agencji UX i start-upów,
  • doktorant lub młodszy pracownik naukowy w obszarze nauki o informacji, UX, mediów i komunikacji.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje?

Program nie przewiduje formalnych specjalności, ale umożliwia kształtowanie indywidualnej ścieżki dzięki czterem modułom kierunkowym. W ich ramach studenci mogą pogłębiać wiedzę i umiejętności w obszarach takich jak:

  • User Experience i projektowanie interakcji,
  • kompetencje informacyjne w środowisku pracy,
  • systemy organizacji wiedzy i metadane,
  • humanistyka cyfrowa i technologie społeczne,
  • projektowanie aplikacji i platform mobilnych,
  • crowdsourcing i analityka mediów.

Modułowy charakter kształcenia pozwala na profilowanie studiów zgodnie z zainteresowaniami i planami zawodowymi.

Czego będziesz się uczyć na studiach?

Program studiów magisterskich z architektury przestrzeni informacyjnych został opracowany w oparciu o cztery główne osie tematyczne, które wzajemnie się uzupełniają i tworzą spójną strukturę kształcenia. Każda z nich porządkuje zestaw przedmiotów, rozwijając konkretne kompetencje zawodowe, analityczne i badawcze.

1. Użytkownik informacji

W centrum pierwszego obszaru znajduje się użytkownik – jako główny odbiorca i uczestnik cyfrowych usług informacyjnych. Treści dydaktyczne w tym zakresie koncentrują się na badaniu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, analizie sposobów ich interakcji z systemami informacyjnymi oraz ocenie kompetencji informacyjnych. Szczególny nacisk położony jest na problematykę użyteczności serwisów (UX), ocenę wiarygodności informacji oraz jakość dostarczanych treści. Zajęcia z tego bloku przygotowują do świadomego projektowania usług, które realnie odpowiadają na potrzeby odbiorców i są dostępne, intuicyjne oraz użyteczne.

2. Zasoby informacji

Drugi filar kształcenia skupia się na zasobach informacji jako podstawowym budulcu każdej cyfrowej usługi informacyjnej. Studenci uczą się projektować, opisywać i organizować zasoby wiedzy w sposób uporządkowany i zrozumiały dla użytkowników. Kluczowe znaczenie ma tu organizacja wiedzy – rozumiana jako zestaw teorii, metod i narzędzi wspierających tworzenie i ewaluację zawartości systemów informacyjnych. W tym obszarze omawiane są również społeczne, kulturowe i prawne aspekty projektowania zasobów – co pozwala zrozumieć ich szerszy kontekst. To przygotowanie do ról takich jak architekt informacji, redaktor treści, specjalista ds. metadanych czy kurator zasobów cyfrowych.

3. Zarządzanie informacją

Trzecia oś programowa obejmuje zagadnienia związane z zarządzaniem informacją na poziomie instytucjonalnym, organizacyjnym i systemowym. Studenci poznają mechanizmy obiegu informacji w różnych typach organizacji – od instytucji kultury, przez administrację, po firmy i organizacje pozarządowe – oraz uczą się optymalizować i standaryzować procesy informacyjne. Tematyka zajęć obejmuje także politykę informacyjną, determinanty kulturowe i społeczne cyfrowych usług, a także aspekty prawne i etyczne korzystania z informacji. Wiedza zdobyta w tym obszarze przygotowuje do współtworzenia i oceny strategii informacyjnych w różnych środowiskach zawodowych.

4. Narzędzia

Czwarty filar programu poświęcony jest narzędziom i technologiom informacyjno-komunikacyjnym – jako środkom realizacji celów projektowych, organizacyjnych i badawczych. Studenci uczą się wykorzystywać nowoczesne rozwiązania cyfrowe do automatyzacji procesów pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych. Opanowują praktyczne umiejętności związane z doborem technologii do konkretnych problemów oraz ich wdrażaniem w środowiskach instytucjonalnych. W tym bloku znajdują się także zajęcia z zakresu programowania, analityki mediów, projektowania aplikacji, a także pracy z narzędziami wspierającymi tworzenie usług mobilnych i interaktywnych.

Zajęcia prowadzone są w formie konwersatoriów, laboratoriów, projektów i seminariów. Duży nacisk kładziony jest na pracę projektową i badawczą, co pozwala rozwijać umiejętności w praktyce i budować portfolio projektowe.

Wszystkie te elementy prowadzą do finalnego etapu studiów – pracy magisterskiej, którą realizujesz przy wsparciu promotora w ramach seminariów. Dzięki możliwości indywidualnego wyboru tematów i projektów, możesz skoncentrować się na tym obszarze architektury informacji, który jest Ci najbliższy – badawczo, zawodowo lub twórczo.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki?

Nie.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak – możesz wyjechać na studia w ramach programów mobilności krajowej (MOST) lub zagranicznej (Erasmus+). To szansa, by zdobyć nowe doświadczenia, poznać inne środowiska akademickie i poszerzyć kompetencje językowe i kulturowe.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

Second cycle degree - magister - in architecture of Information Spaces

Access to further studies:

third cycle programme, non-degree postgraduate education

Learning outcomes

Knowledge: The graduate knows and understands
1) to an in-depth degree, the scope and subject specificity as well as theories explaining complex relationships between fact, objects and phenomena relevant to the sciences of social communication and media in the field of information science
2) research methodology appropriate for the sciences of social communication and media, in particular information science
3) main development trends of sciences of social communication and media, particularly in the field of information science
4) concepts of information and science management as well as research methods, including those appropriate for the analysis and design of information management strategy and tools in entities from different sectors
5) to an in-depth degree, the scope and subject specificity as well as theories specific for information architecture, including the interdisciplinary context of analyses and interpretations of cultural products in this area and the principles of selecting appropriate means, including technological ones, to solve specific organizational and research programs
6) concepts, research methods and rules of selection appropriate for information science, used in the design, analysis and evaluation of information systems in various ICT environments
7) research methods specific for information science, used in the analysis of users’ need and information behaviors, including their interactions with digital information products and services, as well as in assessment and development of their information skills
8) social, economic and cultural contexts and dilemmas of building and receiving information resources, products and services
9) creation and development of various forms of entrepreneurship, applicable in broadly understood information activity
10) ethical and legal conditions of intellectual property and personal data protection and their connection with the issues of designing and providing information services
11) specialist terminology used in sciences of social communication and media, particularly in information science
12) philosophical foundations of the operation of artificial intelligence.
Skills: The graduate can
1) use research methods of social communication and media sciences, in particular those appropriate for information science, used in the analysis and design of information systems and services
2) use research methods of social communication and media sciences, in particular those appropriate for information science to analyze users’ information needs and behaviors, including their interaction with digital information products and services, as well as to assess and develop their information skills
3) select the appropriate sources and information derived from them, and carry out their evaluation, critical analysis, synthesis, creative interpretation and presentation in terms of problems specific for information architecture, while respecting the law, including copyright
4) select the right methods and tools, including advanced information and communication techniques, to define and resolve complex and atypical problems in the field of information architecture, as well as adapt these tools and methods to the conditions of a specific problem, or create new ones
5) formulate and analyze research problems of social communication and media sciences, particularly in the field of information science, as well as present and interpret the results of their own research
6) communicate on specialist topics related to information architecture, using proper terminology and forms of communication, tailored to communication competences of specific groups of recipients
7) conduct debates on topics from the field of information architecture and related issues, including social, economic and cultural contexts of information resources, products, services and environments
8) use a foreign language at B2+ level as defined by the European Framework of Reference for Languages, including specialist terminology of information architecture in this language
9) collaborate with other people as part of team work and take a leadership role in a team, including managing its work
10) independently plan and carry out their own life-long learning and guide others in that regard
11) select appropriate methods and tools, including advanced information and communication techniques, to define and solve complex and atypical problems in the area of information and knowledge management system of entities from various sectors
12) select and use digital tools and methods appropriate for digital humanities to research, analyze and share broadly understood products of analog culture.
Social competences: The graduate is ready to
1) critically evaluate the possessed knowledge, including its gaps, and to critically evaluate the received content
2) recognize the importance of knowledge in solving cognitive and practical problems specific for information architecture, and properly select experts to consult in the event of difficulties in solving a problem on their own
3) fulfill social obligations, inspire and organize activity for the benefit of social environment , and initiate activities for the public interest
4) think and act in an entrepreneurial way
5) comply with ethical principles in information activity, including applying these principles in the planned functionalities of designed information solutions
6) responsible performance of professional roles, taking into account the changing social needs and technological conditions.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/