Cripping America 4219-SH0016
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek ze studiami o niepełnosprawnośc i teorią crip, jednymi z najważniejszych dyscyplin w anglosaskiej humanistyce w ostatnich 30 latach. Uwaga poświęcona niepełnosprawności umożliwi nam refleksję nad szerszym systemem norm: tych dotyczących ciała, jak i umysłu.
Poprzez "crippowanie Ameryki" rozumiem przyjrzenie się kulturze amerykańskiej poprzez kategorię niepełnosprawności i analizę, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami redefiniowały, podważały i zmieniały podstawowe założenia amerykańskiej kultury. To, co równie ważne to poszukiwanie osób niepełnosprawnych w kulturze i historii amerykańskiej i refleksja nad tym, w jaki sposób ich obecność była rozumiana i jak się zmieniała w czasie (np. Eng i Chang). Skupimy się także na autobiografiach osób z niepełnosprawnościami i przeanalizujemy je w kontekście popularności jaką cieszą się autobiografie w USA.
Poza tym, studia o niepełnosprawności pokażą nam, w jaki sposób zakwestionować normatywne rozumienie ciała, racjonalności i seksu. Na zajęciach przeanalizujemy termin "ciałoumysł" i jego użyteczność w myśleniu o relacji ciała i umysłu. Zastanowimy się także nad związkiem niepełnosprawności, obywatelstwa i demokracji.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
Wiedza
Po ukończeniu kursu student/ka:
- zna różne modele i sposoby rozumienia niepełnosprawności;
- używa terminologii związanej ze studiami o niepełnosprawności i teorią crip;
- rozumie, w jaki sposób temat państwa i demokracji łączy się z tematem niepełnosprawności;
- jest świadomy/a, jaki wpływ na społeczeństwo ma ableizm;
- ma podstawową wiedzę z zakresu biopolityki.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student/ka:
- formułuje krytyczne argumenty dotyczące niepełnosprawności, demokracji i ciała;
- jest w stanie rozpoznać treść ableistyczną;
- potrafi użyć teorię proponowaną przez studia o niepełnosprawności do analizy kultury i społeczeństwa Stanów Zjednoczonych;
- potrafi napisać tekst na poziomie akademickim dotyczącym niepełnosprawności i studiów o niepełnosprawności.
Assessment criteria
Aby zaliczyć kurs osoby uczestniczące muszą zdobyć co najmniej 60% z całości.
Studenci i studentki są zobligowane do uczestnictwa w zajęciach, zapoznania się z materiałami omawianymi na zajęciach oraz uczestnictwa w dyskusjach.
Krótkie eseje/odpowiedzi do zadanych tekstów (30 punktów, 10 punktów za esej)
Osoby uczestniczące napiszą trzy krótkie eseje/komentarze na temat tekstów teoretycznych omawianych podczas zajęć (500-600 słów). Można złożyć jeden esej na tydzień. Eseje muszą zostać przesłane mailem do instruktorki przed rozpoczęciem zajęć w danym tygodniu. Eseje wysłane po zakończeniu zajęć nie zostaną przyjęte.
Prezentacje podczas zajęć (20 punktów)
Studenci i studentki przeprowadzą obserwację w jaki sposób Uniwersytet Warszawski jest miejscem nie/dostępnym dla osób z niepełnosprawnościami i zaprezentują jej wyniki podczas zajęć. Studenci i studentki mogą pracować w grupach przy realizacji tego zadania.
Esej końcowy (30 punktów)
Każda z osób uczestniczących złoży pracę końcową (1500 słów).
Uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach (20 punktów)
Skala ocen:
100-97 5!
96-91 5
90-84 4+
83-78 4
77-68 3+
67-60 3
59-0 2
Bibliography
TEKSTY MOGĄ ULEC ZMIANIE
Cynthia Wu, "Chang and Eng Reconnected: the Original Siamese Twins in American Culture" (wybór)
Ellen Samuels, "Fantasies of Identification: Disability, Gender, Race" (wybór)
Robert McRuer, "Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability" (wybór)
Margaret Price, "Defining Mental Disability"
Susanna Kaysen, "Girl, Interrupted"
Sami Schalk, "Bodyminds Reimagined: (Dis)ability, Race, and Gender in Black Women’s Speculative Fiction" (wybór)
Eli Clare, "Brilliant Imprefection: Grappling with Cure" (wybór)
Robert McRuer and Anna Mollow, "Sex and Disability" (wybór)
Sunaura Taylor, "Beasts of Burden: Animal and Disability Liberation" (wybór)
Alison Kafer, "Feminist Queer Crip" (wybór)
Meri-Nana Ama Danquah, "Willow Weep For Me: A Black Woman's Journey Through Depression" (wybór)
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: