Cripping America 4219-SH0016
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek ze studiami o niepełnosprawnośc i teorią crip, jednymi z najważniejszych dyscyplin w anglosaskiej humanistyce w ostatnich 30 latach. Uwaga poświęcona niepełnosprawności umożliwi nam refleksję nad szerszym systemem norm: tych dotyczących ciała, jak i umysłu.
Poprzez "crippowanie Ameryki" rozumiem przyjrzenie się kulturze amerykańskiej poprzez kategorię niepełnosprawności i analizę, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami redefiniowały, podważały i zmieniały podstawowe założenia amerykańskiej kultury. To, co równie ważne to poszukiwanie osób niepełnosprawnych w kulturze i historii amerykańskiej i refleksja nad tym, w jaki sposób ich obecność była rozumiana i jak się zmieniała w czasie (np. Eng i Chang). Skupimy się także na autobiografiach osób z niepełnosprawnościami i przeanalizujemy je w kontekście popularności jaką cieszą się autobiografie w USA.
Poza tym, studia o niepełnosprawności pokażą nam, w jaki sposób zakwestionować normatywne rozumienie ciała, racjonalności i seksu. Na zajęciach przeanalizujemy termin "ciałoumysł" i jego użyteczność w myśleniu o relacji ciała i umysłu. Zastanowimy się także nad związkiem niepełnosprawności, obywatelstwa i demokracji.
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
Wiedza
Po ukończeniu kursu student/ka:
- zna różne modele i sposoby rozumienia niepełnosprawności;
- używa terminologii związanej ze studiami o niepełnosprawności i teorią crip;
- rozumie, w jaki sposób temat państwa i demokracji łączy się z tematem niepełnosprawności;
- jest świadomy/a, jaki wpływ na społeczeństwo ma ableizm;
- ma podstawową wiedzę z zakresu biopolityki.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student/ka:
- formułuje krytyczne argumenty dotyczące niepełnosprawności, demokracji i ciała;
- jest w stanie rozpoznać treść ableistyczną;
- potrafi użyć teorię proponowaną przez studia o niepełnosprawności do analizy kultury i społeczeństwa Stanów Zjednoczonych;
- potrafi napisać tekst na poziomie akademickim dotyczącym niepełnosprawności i studiów o niepełnosprawności.
Assessment criteria
Students need minimum of 60% to pass the course.
Students are required to attend classes, read/watch assigned materials and participate in class discussions.
Responses (50 points, 10 points per response)
Students will submit five response papers to texts selected by them (500-600 words). A student may hand in only one response per week. Responses have to be emailed in on the day the text is being discussed (before the class starts). No late responses will be accepted.
Essay (30 points)
Each student is required to submit a final paper (1500 words) at the end of the semester.
Participation and attendance (20 points)
Grading scale:
100-97 5!
96-91 5
90-84 4+
83-78 4
77-68 3+
67-60 3
59-0 2
Bibliography
TEKSTY MOGĄ ULEC ZMIANIE
Cynthia Wu, "Chang and Eng Reconnected: the Original Siamese Twins in American Culture" (wybór)
Ellen Samuels, "Fantasies of Identification: Disability, Gender, Race" (wybór)
Robert McRuer, "Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability" (wybór)
Margaret Price, "Defining Mental Disability"
Susanna Kaysen, "Girl, Interrupted"
Sami Schalk, "Bodyminds Reimagined: (Dis)ability, Race, and Gender in Black Women’s Speculative Fiction" (wybór)
Eli Clare, "Brilliant Imprefection: Grappling with Cure" (wybór)
Robert McRuer and Anna Mollow, "Sex and Disability" (wybór)
Sunaura Taylor, "Beasts of Burden: Animal and Disability Liberation" (wybór)
Alison Kafer, "Feminist Queer Crip" (wybór)
Meri-Nana Ama Danquah, "Willow Weep For Me: A Black Woman's Journey Through Depression" (wybór)
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: