House of Dread: Contemporary American Horror Fiction 4219-SD0088
Celem kursu jest zapoznanie studentek i studentów ze współczesną amerykańską literaturą grozy (koniec XX i początek XXI wieku). Uczestnicy będą czytać opowiadania i powieści zarówno znanych autorów, takich jak Anne Rice i Stephen King, jak i mniej znanych współczesnych twórców/czyń, takich jak Caitlin R. Kiernan, Kathe Koja, Paul Tremblay, Victor LaValle, Jewelle Gomez, Carmen Maria Machado i inni.
Kurs ma na celu zbadanie, w jaki sposób współczesna fikcja grozy koncentruje się na lękach i niepokojach amerykańskiego społeczeństwa – lękach związanych z rasizacją, przemocą ze względu na płeć, destabilizacją ekonomiczną, katastrofą ekologiczną, społeczną anomią, polaryzacją polityczną oraz postępem w dziedzinie biomedycyny. Po dwuczęściowym wprowadzeniu do gatunku, jego genezy i historii, zajęcia zostaną podzielone na cztery moduły tematyczne, z których każdy będzie poświęcony wybranemu aspektowi współczesnej literatury grozy: cielesności, w tym zagadnieniom (nie)pełnosprawności, seksualności i cielesnych lęków; tradycjom i przekształceniom nurtu Weird; motywom monstrualności (ludzkiej i nieludzkiej, ożywionej i nieożywionej, zwierzęcej i roślinnej); oraz wreszcie czarnej grozie (Black horror) w jej różnych formach i przejawach.
Plan zajęć:
Wprowadzenie do gatunku (2 zajęcia)
Moduł I: Nieposłuszne ciała
Moduł II: Groza Weird
Moduł III: Powrót potworów
Moduł IV: Czarna groza
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
Po ukończeniu kursu studenci i studentki:
1. WIEDZA:
- poszerzyli swoją wiedzę na temat historii amerykańskiej literatury grozy, a także terminologii z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
- rozumieją, w jaki sposób lęki społeczne i kulturowe, charakterystyczne dla społeczeństwa amerykańskiego, ujawniają się na przestrzeni czasu
- są świadomi złożonej natury literackiej grozy oraz jej znaczenia dla kształtowania tożsamości narodowej i debat dotyczących polityki tożsamości
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafią zdefiniować różne typy narracji, popularne motywy, cechy formalne oraz podgatunki literatury grozy
- potrafią analizować literaturę grozy w kontekście społecznych lęków i niepokojów związanych z polityką, gospodarką, płcią, relacjami rasowymi, seksualnościami itp.
- potrafią krytycznie stosować teorię i terminologię badań nad grozą oraz literaturoznawstwa w celu sformułowania własnych interpretacji różnych literackich reprezentacji
3. KOMPETENCJE:
- potrafią pracować w grupie i uczestniczyć w debatach akademickich
- rozumieją rolę fikcji literackiej w kształtowaniu zbiorowego rozumienia wykluczenia społecznego, inności oraz procesów nazywania i kreowania lęków wobec tożsamości narodowej lub dobrostanu
- potrafią rozpoznawać i określać dylematy związane z nienormatywnymi reprezentacjami w literaturze grozy, ze szczególnym uwzględnieniem procesów wykluczenia społecznego
Assessment criteria
Szczególny nacisk położony jest na aktywne uczestnictwo studentek i studentów w zajęciach.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (w tym 3 aktywności na platformie Kampus): 30%
Projekt końcowy (esej min. 1500 słów + elementy multimedialne): 70%
92-100% - 5 (97-100% - 5!)
84-91% - 4,5
76-83% - 4
68-75% - 3,5
60-67% - 3
Bibliography
Literatura:
Aldana Reyes, Xavier, Body Gothic: Corporeal Transgression in Contemporary Liter¬ature and Horror Film (Cardiff: University of Wales Press, 2014).
— (ed.), Horror: a Literary History (London: British Library, 2016).
Badley, Linda, Writing Horror and the Body: the Fiction of Stephen King, Clive Barker, and Anne Rice (Westport CT: Greenwood Publishing Group, 1996).
Bailey, Dale, American Nightmares: the Haunted House Formula in American Pop¬ular Fiction (Bowling Green OH: Bowling Green State University Popular Press, 1999).
Bloom, Clive, ‘Horror Fiction: In Search of a Definition’, in D. Punter (ed.), A New Companion to the Gothic (Chichester: John Wiley, 2012), pp. 211–23.
Brooks, Kinitra, Alexis McGee and Stephanie Schoellman, ‘Speculative Sank¬ofarration: Haunting Black Women in Contemporary Horror Fiction’, Obsidian: Literature in the African Diaspora, 42/1–2 (2016), 237–77.
Cohen, Jeffrey Jerome, ‘Monster Culture (Seven Theses)’, in J. J. Cohen (ed.), Monster Theory: Reading Culture (London and Minneapolis MN: University of Minnesota Press, 1996), pp. 3–25.
Corstorphine, Kevin, and Laura R. Kremmel (eds.), The Pal¬grave Handbook to Horror Literature (New York: Palgrave Macmillan, 2018).
Gelder, Ken, Reading the Vampire (London: Routledge, 2006 [1994]).
Gordon, Avery, Ghostly Matters: Haunting and the Sociological Imagination (Min-neapolis MN and London: University of Minnesota Press, 2008 [1997]).
Hantke, Steffen, ‘The Decline of the Literary Horror Market in the 1990s and Dell’s Abyss Series’, The Journal of Popular Culture, 41/1 (2008), 56–71.
— ‘The Rise of Popular Horror Fiction’, in X. Aldana Reyes (ed.), Horror: a Literary History (London: British Library, 2016), pp. 159–87.
Holland-Toll, Linda J., As American as Mom, Baseball, and Apple Pie: Construct¬ing Community in Contemporary American Horror Fiction (Bowling Green OH: Bowling Green State University Popular Press, 2001).
Janicker, Rebecca, The Literary Haunted House: Lovecraft, Matheson, King and the Horror in Between (Jefferson NC: McFarland & Company, 2015).
King, Stephen, Danse Macabre (New York: Simon and Schuster, 2011 [c. 1981]).
Kotwasińska, Agnieszka, House of Horrors: Familial Intimacies in Contemporary American Horror Fiction (University of Wales Press, 2023).
Kröger, Lisa, and Melanie R. Anderson, Monster, She Wrote: the Women Who Pio¬neered Horror and Speculative Fiction (Philadelphia PA: Quirk Books, 2019).
Miéville, China, ‘On Monsters: or, Nine or More (Monstrous) Not Cannies’, Journal of the Fantastic in the Arts, 23/3 (86) (2012), 377–92.Bibliography • 219
— ‘Weird Fiction’, in M. Bould, A. M. Butler, A. Roberts and S. Vint (eds), The Routledge Companion to Science Fiction (London and New York: Rout¬ledge, 2009), pp. 510–6.
Morton, Lisa, ‘Women Destroy Horror! Roundtable Interview: Linda Addi¬son, Kate Jonez, Helen Marshall, and Rena Mason’, Nightmare Magazine, Women Destroy Horror: Special Issue, 25 (2014), 179–93.
Nevins, Jess, Horror Fiction in the 20th Century: Exploring Literature’s Most Chill¬ing Genre (Santa Barbara CA: Praeger, 2020).
Ng, Andrew Hock Soon, Women and Domestic Space in Contemporary Gothic Narratives: the House as Subject (New York: Palgrave Macmillan, 2015).
Noys, Benjamin, and Timothy S. Murphy, ‘Introduction: Old and New Weird’, Genre, 49/2 (2016), 117–34.
Palmer, Paulina, The Queer Uncanny: New Perspectives on the Gothic (Cardiff: University of Wales Press, 2012).
Thomson, Rosemarie Garland, Extraordinary Bodies: Figuring Physical Disability in American Culture and Literature (New York: Columbia University Press, 2017 [1997]).
Weinstock, Jeffrey Andrew, ‘American Vampires’, in J. Faflak and J. Haslam (ed.), American Gothic Culture: an Edinburgh Companion (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016), pp. 203–21.
— (ed.), Spectral America: Phantoms and the National Imagination (Madison WI: Popular Press, 2004).
Wester, Maisha L., American Gothic: Screams from Shadowed Places (New York: Palgrave Macmillan, 2012).
Wisker, Gina, Contemporary Women’s Gothic Fiction: Carnival, Hauntings and Vampire Kisses (London: Palgrave Macmillan, 2018).
— Horror Fiction: an Introduction (London: A&C Black, 2006).
Wybrane opowiadania, nowele i powieści: Caitlin R. Kiernan, Poppy Z. Brite (Billy Martin), Sara Gran, Kathe Koja, Josh Malerman, Paul Tremblay, Victor LaValle, P. Djeli Clark, Kai Ashante Wilson, Tananarive Due, Lee Mandelo, Stephen King, Stephen Graham Jones, Silvia Moreno-Garcia, Elizabeth Hand, Thomas Ligotti, Anne Rice, N. K. Jemisin, Rebecca Roanhorse, among others.
Lista lektur może ulec zmianie.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: