Leadership in America – cultural and political perspective 4219-RS205
the course will be devoted to the examination of varieties of leadership types in American politics, society and business through the years in many stages of development of American society. We will look at such leaders as Founding fathers, key presidents (Jackson, Lincoln, TR, FDR, RR), most important social movement leaders: Martin Luther King, business leaders: Carnegie and other Captains of Industry, Ford, Jobs, Buffet, cultural leaders and celebrities as leaders. We will be looking for political, cultural and psychological determinants of their successes and failures asking a question whether leadership is a peculiar feature of American development. We aill also look at various conceptualizations of the notion of leadership in America.
Schedule of topics:
conceptualizations of leadership
theories of leadership
american culture and leadership
effective and failed leadership - determinants
culture of leadership in USA
american attitudes to leadership
leadership and followership in American history; case studies (choice of students)
presentation of team research work:
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA:
- będzie umiał wyróżnić podstawowe role przywodcze;
- znał kluczowe momenty rozwoju amerykańskiej demokracji
- zaznajomi się na poziomie wstępnym z najważniejszymi dyskusjami naukowymi odnoszącymi się do zakresu władzy;
- zapozna się z czynnikami tworzącymi złożoność waszyngtońskiej polityki ;
- pozna podstawową terminologię używaną do omówienia zjawiska przywodztwa;
- zrozumie rolę przywodcow w bieżącej polityce USA;
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- student będzie umiał prawidłowo posługiwać się narzędziami opisu przywodztwa;
- wykrywać zależności między roznymi aktorami na scenie politycznej;
- samodzielnie zdobywać wiedzę na temat współczesnej amerykańskiej polityki;
- czytać ze zrozumieniem wystąpienia przywodcow i interpretować je w świetle tendencji spolecznych i kulturowych;
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- student będzie świadomy ograniczeń władzy we współczesnej demokracji;
- będzie potrafił zająć wobec nich stanowisko i je publicznie zaprezentować w dyskusji;
- będzie świadom konieczności kontroli władzy przez powołane do tego instytucje i obywateli.
Assessment criteria
term paper (60%); execution and presentation of team research (30%); participation in class discussions
Bibliography
Kellerman, Leadership, A reader
many academic journal articles and book chapters (students' choice)
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: