Contexts of human rights violations 4206-FS138
The aim of the " Contexts of human rights violations " is to look at several aspects of the current situation of human rights in the world :
1. the formally-functioning system of human rights (the most important legal acts and institutions) and their effectiveness in preventing and punishing human rights violations (e.g. the International Criminal Court or the Tribunal for Crimes in Rwanda ), the role and importance of non-governmental organizations in the system of protecting human rights;
2. human rights as an idea or concept – the question of their cultural conditioning - their universality or relativity; the grounds on which they are based as a moral viewpoint;
3. specific situations in which human rights are or have been violated taking into account the different contexts - racial, economic, ideological, religious.
The analysis of individual cases of human rights violations will be applied to different regions of the world, including Latin America and events of a different scale. Cases involving genocide, war crimes, abuse of power by security forces, drug trafficking, the effects of economic globalization, human trafficking, terrorism, discrimination will be analyzed. Students will analyze individual cases in the broader context of the accompanying conditions
Type of course
Mode
Learning outcomes
Students will acquire knowledge of:
1. what human rights are;
2. the most important international human rights institutions;
3. the international codification of human rights – declarations,
covenants and conventions (the
Declaration of Human Rights, its meaning and the context of its
creation);
4. what the bases of the organization and structure of the UN are.
They will become acquainted with selected cases of human rights violations, the events that led to these events, their socio-cultural context and the reactions of the international human rights system toward these events.
Participants will be able to recognize that human rights are violated in certain situations, and decide what institutions are established to counteract these particular human rights violations. They will be able to analyze individual cases in a broad socio-cultural context.They will be able to give conclusions and create synthetic summary on human rights issues.
Assessment criteria
presence (absence allowed for up to 3 classes), active participation (presentation), credit given for written exam
Bibliography
Primary texts:
1. (fragments) Mariusz Jabłoński, Sylwia Jarosz Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2010.
2. (fragments) Joanna Hołda et. al, Prawa człowieka. Zarys wykładu, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2008.
(publikacje udostępnione w bibliotece CESLA lub w formie elektronicznej):
3. (fragment) Bernard Bruneteau, Wiek ludobójstwa, Oficyna Wydawnicza „Mówią wieki”, Warszawa, 2005 (rozdział: Korzenie współczesnych postaw ludobójczych ).
4. (fragment) Krzysztof Łoziński, Piekło środka, Polskie Stowarzyszenie Przyjaciół Tybetu, Warszawa, 1996.
5.Waldemar Kuligowski, Księżniczki, dziwki, lalki. Losy seksualne dzikich (cz.5), „Tawacin nr 1, 2006, s. 8-13.
6. (fragments) Ben White, Apartheid izraelski, Książka i Prasa, Warszawa, 2010, s. 17-28, 61-72).
7. Karolina Bieniak, Never again! Problematyzacja kwestii ludobójstwa w Ruandzie w 1994 roku, w: Beata Machul-Telus at al.(ed.), Krwawy cień genocydu, Impuls, Kraków, 2011, s. 181-198.
8. Agnieszka Szpak, Ewolucja definicji tortur w orzecznictwie Międzynarodowego Trybunału Karnego ds. zbrodni w byłej Jugosławii, „Problemy współczesnego Prawa międzynarodowego Europejskiego i Porównawczego” vol. VII, A.D. MMIX, Numer specjalny-ochrona praw człowieka, s. 147-161).
9. Michałowska Grażyna, Ludobójstwo, zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciw ludzkości w Afryce, (w:) E. Haliżak, R. Kuźniar (red.), Prawo, instytucje i polityka w procesie globalizacji, Warszawa, 2003, s. 427-448.
10. (fragments) Wojny narkotykowe. Doniesienia z pola walki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2011.
11.Daniel Pluta, Zarys zjawiska uchodźstwa. Aktorzy zjawiska uchodźstwa a proces kształtowania uchodźcy, w. I. Czerniejewska, I. Main (red.), Uchodźcy: teoria i praktyka, Poznań, 2008, s. 34-49.
12. Magdalena Krysińska-Kałużna, Relatywizm kulturowy a prawa człowieka, „Lud”, t. LXXXIII, 1999, s. 11-33.
Raporty organizacji zajmujących się prawami człowieka (Amnesty International, Human Rights Watch i innych), artykuły prasowe.
One of the readings to choose from:
1. Wiktor Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice, Znak, Kraków, 2011.
2. Zygmunt Bauman, Nowoczesność i zagłada, Fundacja Kulturalna Masada, Warszawa, 1992.
3. Jean Ziegler, Geopolityka głodu, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa, 2013.
4. Immanuel Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa, 2007.
5. Naomi Klein, Doktryna szoku, MUZA SA, Warszawa, 2008.
Supplementary texts:
1. Mark Danner, Masakra w El Mozote. opowieść o deprawacji władzy, Wielka Litera, Warszawa, 2013.
2. Michael Freeman, Prawa człowieka, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2007.
3. Phil Rees, Kolacja z terrorystą, Universitas, Kraków, 2008.
4. Artur Domosławski, Gorączka latynoamerykańska, Świat Książki, Warszawa, 2004.
5. David Olusuga, Casper W. Erichsen, Zbrodnia kajzera, Wielka litera, Warszawa, 2012.
6. Sven Lindquvist, Terra nullius. Podróż przez ziemię niczyją, Wydawnictwo abc, Warszawa, 2005.
7. Magdalena Krysińska-Kałużna, Yamashta czyli Ten który Prawie Umarł, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2012.
8. Jean Hatzfeld, Strategia antylop, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2009.
9. Peter Fröberg Idling, Uśmiech Pol Pota, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2010.
10.Katarzyna Surmiak-Domańska, "Ku Klux Klan. Tu mieszka miłość", Czarne, 2015.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: